Ga naar inhoud
  • 0

Storing 001137 en 001139 blijft terug komen na vervangen G450


Herb17

Vraag

IMG-20160503-WA0003_resized.jpg

 

Helaas te vroeg gejuicht.. storing is vandaag teruggekomen   :neutral: . Echter brand er geen storingslampje op dash meer. Maar in VCDS blijft de storing terugkomen (nu 3x gewist). Iemand enig idee  :?:

 

Ik heb de bekabeling al wat bekeken en gevolgd zover dat ging... maar nog geen gekke dingen gezien.

 

G450 sensor is vervangen, zie: 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/29811-herb17-passat-3c-update-premium-tel-module/page-12&do=findComment&comment=703305

aangepast door Herb17
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

UPDATE: Storing opgelost!  :mrgreen: 

 

Eindelijk de vinger op zere plek. Verder adviseer ik alle 3C TDI rijders het onderstaande te controleren, aangezien ik het behoorlijk schokkend vond wat ik aantrof!

 

Lang verhaal kort: de oorzaak was meerdere kabel beschadigingen / bijna breuk in de ECU kabelboom!

 

De storing bevond zich in een dikke kabelboom die opgesloten zit in een geribde flex-buis. Deze kabelboom bevind zich direct onder de bovenste radiatorslang (ofwel links voor, van koplamp naar motorblok).

20160508_110712.jpg

 

 Bij het openen van de geribde slang trof ik het volgende DRAMA aan (pas op, schokkende beelden!). De flex-tube ribbels hebben zich in de kabels 'gevreten', waarschijnlijk door combinatie van trillingen en temperatuur.

 

20160508_112525.jpg

 

De foto laat ook zien dat er wellicht al 'overspraak' was tussen de beschadige draden door indringen vocht en zand. Als ik hier langer mee had doorgereden was het nog slechter afgelopen…moet er niet aan denken dat ik hier afgelopen zomer mee naar Frankrijk reed.

 

Nadat ik de tape had verwijderd en de kabels geinspecteerd kon ik de schade samenvatten tot:

-          3 kabel zwaar beschadigd / bijna doorgesleten

-          Enkele kabels licht beschadidg ( koper minimaal zichtbaar)

 

Bij de zwaar beschadige kabels waren nog 2 aders in takt, de rest van de kern waar doorgesleten. Dit geeft natuurlijk een zeer hoge weerstand op de sensordraad (deze draad was pin 1 van de G450... dan heeft een nieuwe sensor niet zoveel zin nee  :roll: . (ps, nee dit was geen marter of bever  :mrgreen:  )

 

20160508_193916.jpg

Flex-buis laat duidelijk de slijtsporen zien:

20160508_154839-1.jpg

 

Reparatieplan: bij 3 kabels er een nieuw stuk tussen solderen en enkele kabels isoleren waar nodig.

 

Benodigdheden:

-          Isolatietape hitte bestendig

-          Motorruim kabelboomtape hitte best.

-          Flex tube, 25mm buiten dia. hitte best. (1 meter ofzo)

-          Ty-ribs (1 gebruikt)

-          Soldeerbenodigheden (krimpskous etc).

-          Sterke rug :) (wanneer je geen brug hebt)

 

Daar gaat ie dan:

(min-pool accu loshalen!)

 

 

Rode pijl = locatie kabelboom

20160508_124513.jpg

 

20160508_135311.jpg

 

20160508_140509.jpg

 

20160508_202126.jpg

 

Kabels gesoldeerd en geïsoleerd

20160509_184512.jpg

 

Pre-bundel (niet te strak!) de losse kabels

20160509_192656.jpg

 

Ik heb ervoor gekozen de gehele kabelboom 'losjes' in te wikkelen met kabelboomtape. Doe dit zeker niet te strak, anders wordt de kabelboom te stijf en lastig te buigen. De tape is een extra bescherming in de flex-buis en moet ook voorkomen dat de kabelboom gaat 'schaven' in de buis.

20160509_193851.jpg

 

Bijna klaar, (aarrggg rugpijn van het voor over gebogen staan).

20160509_201552.jpg

 

Meetwaardes met storing (voor de reparatie):

before.jpg

 

Na de reparatie (liep de roet duty cycle binnen enkele minuten terug naar 0%, daar waar die voorheen direct op 15% stond en binnen 15km op 40% stond en regeneratie begon! (elke 15 km). Auto reed ook behoorlijk onzuinig laatste tijd.

after.jpg

 

Inmiddels ca 80 km gereden zonder foutmeldingen. Auto weer merkbaar zuiniger en rijdt weer als vanouds! Ook staat duty cycle nog steeds op 0%. Ben benieuwd wanneer deze weer gaat oplopen...

 

@@martijn v o en @@Vdub bedankt voor het meedenken!!

aangepast door Herb17
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Moraal van het verhaal is ook een beetje van vervang nu niet zomaar een sensor als er meerdere fouten betreffende dezelfde sensor in staan.

 

Inderdaad, daar heb je gelijk in. Dat laten we wel aan de dealer over :mrgreen:

 

Nu is dit wel een lastig geval en kan je beter een volledige kabelbreuk hebben dan dit... Verder waren alle meldingen er wel dat deze sensor defect kon zijn en het internet stond er ook vol mee. Dus ik dacht 1+1=2. Niet dus... 

 

Anyway, ben zeer happy dat ik het gevonden heb en goed heb kunnen herstellen met extra bescherming voor de toekomst.

aangepast door Herb17
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aangezien deze sensoren zo vaak stuk gaan is het denk ik niet raar dat je deze gelijk vervangt. Als storing dan terug komt moet je wel gaan opletten idd.

 

Vind het overigens wel raar dat de kabelboom bloot in de ribbelbuis zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kom op Lucas, het hele internet word doodgespammed met opmerkingen/suggesties van mensen die overal op reageren DPF sensoren bij een benzinemotor willen laten vervangen etc..

Dat iets vaker stukgaat ok maar zo krijg je wel praat de wereld in. Als je maar klakkeloos gaat vervangen wat eens storing geeft ben je gewoon dom bezig, want dat betekend dat bij elke laaddrukstoring een nieuwe turbo gemonteerd moet worden.

 

Je moet leren de fouten lezen/begrijpen, wat doet deze sensor, wat meet ie etc. Wat voor melding geeft de sensor als die er helemaal niet aan zit etc.

 

Je moet eens kijken wat mensen allemaal bedenken bij een knipperend motorlampje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het specifiek over de g450 storing, niet over alle storingen in het algemeen natuurlijk... ????

Wij vervangen deze sensor gemiddeld een paar per week denk ik, allemaal niet meer terug gezien. En zo duur is deze sensor niet, kabelboom doormeten is duurder qua uurloon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is ook gewoon de compexiteit van intermittende (soms voorkomende) storingen. Ik ben ook begonnen door het bediendeel van de EGR te vervangen. Zou best kunnen dat die sensor na 10 jaar niet helemaal fris meer is. Ik zag hem ook jutteren in de meetwaardeblokken. Toen na het vervangen bleek dat het niet had geholpen ga je verder zoeken. Dat is ook het dilemma. Als je een storingsanalyse doet zoals ze dat in de luchtvaart doen: Het opsporen van een storing is het bekijken van de sensor, de bekabeling, draaien van testprogramma's en dergelijke totdat er een oorzaak is gevonden waarbij het verklaarbaar is dat die oorzaak die storing veroorzaakt. Ik ben overigens heel blij dat ik het zelf heb mogen doen en heb gevonden. Bij de garage had dit drie dagen geduurd en was er waarschijnlijk nog meer vervangen dan ikzelf heb gedaan. Nu was ik aan materiaal 200 euro kwijt (EGR bediendeel) en aan tijd in totaal 16 uur. Had ik hem laten afslepen naar de dealer en dit laten doen, vermoed ik dat ze hiervoor een veelvoud gerekend hadden. Misschien wel de motorkabelboom hadden vervangen.

 

Dan op het eigenlijke probleem: de kabelboom. Dit is echt het zoveelste onderdeel van mijn auto waarvan ik van mening ben dat dit niet mag voorkomen, dus beter ge-engineerd had moeten worden. Maar dan het belangrijkste. VW weet dat dit voorkomt waarom wordt ik daarvan dan niet o de hoogte gesteld en wordt dit dan op rekening van VW gerepareerd?

 

Nee het is zelfs de VW dealer (Martin schilder in Schagen) die mij verteld, laat het maar controleren door de ANWB en als die het niet kan fixen laat hem dan maar hier brengen.

 

Als ik na deze auto nog een VW passat ga rijden, dan zal hij gratis ter beschikking gesteld moeten worden door VW want ik ga er geen geld meer naar toe brengen.

 

De auto kost een vermogen om aan te schaffen.

De service als je echt een probleem hebt is om te janken.

En de technische ontwikkeling van de auto is bedroevend:

- linker en rechter spiegel vervangen- de lijmlaag is losgelaten eerst trilt de spiegel en later hangt hij aan het verwarmingsdraadje

- De handremknop heeft slechte solderingen

- De stelmotoren (en dat zijn er nog al wat een stuk of 7 geloof ik) tikken je helemaal gek

- De parkeerpiepers in de chromen grill zijn beperkt houdbaar

- De kabelboom in de motorruimte schuurt open

- De tandempomp kan lekken

- De brandstofpomp is ook van het type wegwerp

- De twee massa vliegwielen moeten vaker vervangen worden dan de koppelingsplaten

- De Led achterlichten hebben het ook al begeven (allebei!!!)

- De niet led achterlichten zijn niet waterdicht

- De motorsteun is ook al gaar geweest

- Het kachelelement Z35 doet het ook al een jaar of wat niet meer

- De turboslang is al defect geweest

- Modules van de xenonlampen hebben ook een korte levensduur

 

Wat moet ik nu vermelden op marktplaats als ik mijn auto te koop zet. bouwjaar 2006-2016 of zo?

 

Is er ook iets positiefs te melden dan? jazeker wel, als hij rijdt, rijdt ie heerlijk, en de uitlaat is nog origineel, de turbo is nog origineel en de schokbrekers zijn ook nog origineel, maar ja dat kan er morgen ook zo vanaf vallen he. Ik ben een bekende bij de ANWB. Ze schijnen zelfs speciaal voor mij al ingevulde formulieren te hebben en ik hoef ze niet meer uit te leggen waar ik naar toe gesleept moet worden. Gewoon naar huis, naar mijn eigen gereedschapskist en multimeter. en als de aardige meneer van de ANWB na een bakkie koffie (hij is kind aan huis bij ons) weer wegrijdt dat zwaaien wij hem met de hele familie gezellig uit. Hij draait dan zijn raampje nog altijd even open en roept dan OANT MORN Martijn OANT MORN. Schept toch een band he zo'n passat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt idd een maat van mij en zijn maat daarvan die heeft 14 jaar voor storingen bij volkswagen gewerkt, en zegt ook idd dat er vele storing bekend zijn en doen er geen moer aan.

Te erg voor worden en schande voor het mooie merk Volkswagen, echter zijn er geen goede en betrouwbare auto te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden