Ga naar inhoud
  • 0

Baarum

Vraag

Hoi allemaal,

Ik heb geen vraag maar wil mijn ervaring met het oplossen van deze storing graag delen met anderen omdat ikzelf wel het een en ander kon vinden maar allemaal een beetje en versnipperd.

Onze Passat gaf ABS en ESP storingen wanneer de motor warm geworden was. Tevens was de motor dan slecht te starten. Bij het rijden met warme motor ging de auto stotteren en inhouden.

Met koude motor geen problemen en gewoon goed te starten.

Eerst als autoleek maar eens even gegoogeld en al snel op dit forum terecht gekomen. Hier meerdere van dezelfde soort problemen tegen gekomen waar steeds de G28 krukassensor, LMM(Lucht Massa Meter), de zekeringen of de bekabeling van deze onderdelen de oorzaak leken te zijn.

Daarop contact gezocht met Upseel voor het uit laten lezen van de computer. Al snel bleek bij mijn Passat ook de G28 de storingen te geven. Daarop rijdend de auto uit gelezen en daaruit bleek ook de LMM veel te weinig luchtflow aan te geven waardoor de lambasensor veel moest bijregelen. Bij een te lage luchtflowaanwijzing(minder aanwijzing dan daadwerkelijk aan lucht naar de cilinders gaat) regelt de computer de brandstof oneigenlijk terug waardoor een te arm lucht/brandstofmengsel ontstaat. Dat merkt de lambasensor aan een verandering in de uitlaatgassen. De lambdasensor compenseert dan weer de luchtbrandstofverhouding waardoor de brandstofhoeveelheid weer opgeregeld wordt.

 

Een verklaring voor het stotteren en slecht starten door een kapotte krukassensor is dat de krukassensor meet wanneer de cilinders in een bepaalde stand stand staan waarmee dan bepaald wordt wanneer er ontsteking gegeven moet worden. Doet de sensor het niet goed dan wordt op een verkeerd moment de brandstof ontstoken waardoor een in-efficiënte verbranding ontstaat(stotteren en inhouden).

 

Hierop heb ik een multimeter aangeschaft en de krukassensor doorgemeten op weerstand en kwam bij een koude sensor op +/-850 Ohm.

Bij draaiende motor liep de weerstand op naar 1500 Ohm en gaf de auto al een storingsalarm. Bij een warme motor was de weerstand 0 of oneindig groot geworden, in ieder geval niet meer meetbaar(oftewel kortsluiting of open loop).

Voor de leken onder ons(mijn eigen soortgenoten), om bij deze stekker te komen moet je het koelwaterexpansietankje los schroeven en iets wegschuiven.

post-24701-0-26313500-1461969790_thumb.jpg

post-24701-0-28466400-1461963456_thumb.jpg

post-24701-0-32839800-1461969682_thumb.jpg

 

Toen duidelijk was dat de krukassensor G28 niet goed meer was voor de zekerheid ook nog even de kabel aan de computerzijde van de stekker doorgemeten bij een draaiende motor en daar had ik een lage maar stabiele voedingsspanning, dus geen kabelbreuk. Daarmee wist ik dus dat het uitwisselen van de krukassensor direct een goed resultaat op moest gaan leveren. Ik heb ook de zekeringen bekeken of die heel waren en schone contacten hadden en dat was het geval.(om bij je zekeringkastje te komen moet je de bestuurdersportier openen en een deksel in de zijkant van het dashboard open wippen)

post-24701-0-13432300-1461964446_thumb.jpg 

 

Volgende stap was het lokaliseren van de krukassensor en dat viel niet mee want die zit uit het zicht. Je kunt de kabel volgen naar beneden, onder het koelwatertankje zie je het zwarte oliefilter met daarvoor een steun. De sensor zit achter die steun. De steun zit aan de bovenkant vast met een 13mm moertje. 

post-24701-0-33318500-1461965833_thumb.jpg

aangepast door Baarum
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Om de onderzijde van de steun te verwijderen en om de sensor te vervangen kun je je linkervoorwiel verwijderen.

Ik heb de auto op gekrikt, wiel gedemonteerd en de auto op een stevig houtblok laten rusten zodat deze niet weg kan schuiven. Alleen een krik is gevaarlijk. Nog even getest met flink wat kracht maar auto stond stevig, nu durfde ik mij wel in en onder de wielkast te begeven.

post-24701-0-07247300-1461966862_thumb.jpg

 

Vervolgens de steun gelokaliseerd en losgenomen.

post-24701-0-44198500-1461967076_thumb.jpg

post-24701-0-76690200-1461967201_thumb.jpg

In de rode cirkel bevindt zich de sensor, uit beeld maar wel te voelen als je je arm/pols/hand voorzichtig een beetje draait. De sensor voelt aan als een dop met een kabel, iets kleiner dan een dop van een frisdrankfles, en zit vast met een inbusboutje vlak boven de dop. Deze op gevoel los gedraaid waarna ik de sensor wel een stukje linksom en rechtsom kon draaien maar in deze positie kon ik met geen mogelijkheid genoeg kracht kon zetten om de sensor uit de behuizing te krijgen. Een waterpomptang bood uitkomst, beetje pielen om de tang goed te krijgen maar gelukt.

Nu nog wat taaie repjes van de kabels los gemaakt en de sensor gaf zich gewonnen.

 

Nieuwe sensor besteld en vice versa weer gemonteerd.

De nieuwe sensor had in tegenstelling tot de oude sensor een zeer stugge kabel en was daardoor moeilijk weer via dezelfde route naar de stekker te leiden maar met het nodige doorzettingsvermogen toch gelukt. 

Voor ik alles weer monteerde heb ik eerst geprobeerd om de motor te starten, dat lukte zonder problemen en de motor liep netjes.

Alles weer afgemonteerd en de auto doet het weer. De steun terug monteren gaf nog even problemen om het onderste boutje er weer in te krijgen maar met behulp van wat trekkracht van een 2e persoon aan de bovenzijde van de steun ging het wel goed.

 

Nu nog een duurtest doen en nog even afspraak met Upseel maken om te bezien of de schoongemaakte LMM het nu weer goed doet of niet.

 

Ik hoop dat dit een volledig verhaal geeft over deze storing.

De lering die ik eruit getrokken heb is in ieder geval dat een VW-dealer niet altijd zo snel weet wat er aan de hand is en dat als zij dat uit moeten zoeken het in de papieren kan oplopen. Verder dat het uitlezen van de computer en het juist interpreteren van hetgeen je ziet voorkomt dat je onnodig onderdelen uit gaat wisselen. Ook moet je eerst onderzoeken of er andere oorzaken kunnen zijn voor het falen van onderdelen zoals defekte bekabeling of zekering.

aangepast door Baarum
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

goed gedaan, inderdaad eerst even googelen kan een hoop schelen, en als je het zo kan oplossen geeft dat meer voldoening dan een bedrag aftikken bij de dealer.

 

Ik hoop dat je voorlopig weer storingsvrij kan rijden, al zijn dit soort posts altijd welkom....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor jullie reacties,

ja, dat ik het op heb weten te lossen geeft wel voldoening en ik heb er een hoop van geleerd.

En dat anderen ervan leren geeft mij minimaal zoveel voldoening.

 

Met speciale dank aan Upseel, een fanatieke onderzoeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na een aantal malen langere afstanden gereden te hebben kan ik zeggen dat het geholpen heeft, problemen doen zich niet meer voor.

LMM na schoonmaken bij Upseel uit laten lezen, schoonmaken heeft verbetering gegeven al is hij nog niet 100%.

Brandstof wordt nu minder sterk bij geregeld op de lambda-sensor dan voorheen.

 

Gr, Remco

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden