Ga naar inhoud
  • 0

Teleurgesteld in subwoofer Dynaudio Confidence


dsuls

Vraag

Ik ben sinds 1,5 maand de trotse eigenaar van een nieuwe Passat (Comfortline 1.4 TSI 150pk). Omdat ik toch wel een muziekliefhebber ben, heb ik de optie "Dynaudio Confidence" genomen inclusief subwoofer. Ik had heel wat verwachtingen over dit systeem, maar ben toch wat teleurgesteld.

 

Meteen bij oplevering klonk het audiosysteem erg slecht: al het geluid verdronk in een zee van (midden)bassen. Dat werd een stuk beter toen ik de instelling voor "Dolby Pro Logic II" veranderde van "Small" naar "Stereo" (m.a.w. de generatie van 5.1 surround uit stereo gewoon uit zette). Maar nog klonk het niet heel erg goed.

 

Ondertussen heb ik geleidelijk aan het volume van de subwoofer verlaagd: hij staat nu op 0 (bereik is tussen -9 en +9, standaard stond hij volgens mij op +8). Nu klinkt het systeem vrij behoorlijk, maar ik ben nog steeds teleurgesteld i.v.m. de weergave van de bassen.

 

Ik heb nog nooit een auto met subwoofer gehad, dus ik kan niet vergelijken, maar ik ging er van uit dat ik betere bas-performance zou moeten krijgen met een subwoofer. Ik probeer even te beschrijven wat ik hoor: de bassen die ik hoor, zijn voornamelijk midden-bassen (het type wat je ook uit kleinere speakers zou kunnen horen, en wat de neiging heeft om een "geluidsbrij" te vormen die de rest van de geluiden gaat overstemmen). Cleane, "diepe" bassen die je vooral voelt (en die de rest van de frequenties niet overstemmen) lijk ik niet waar te nemen, terwijl ik dit van een (niet onaanzienlijke) subwoofer wel had verwacht.

 

Twee zaken lijken mij verdacht en doen mij vermoeden dat er misschien iets mis is met mijn subwoofer:

- Zoals ik al eerder vermeldde, de overduidelijke slechte kwaliteit als ik Dolby PLII aanzet, terwijl ik in reviews hier niets slechts over lees (bijvoorbeeld hier:http://tinyurl.com/hxqegc8)

- Variaties in het volume van de subwoofer hebben weinig effect. Zelfs als ik het volume verzet van het maximum (+9) naar het minimum (-9) is het verschil in het geluid vrij subtiel en minimaal (maar wel nog hoorbaar).

 

Wat denken jullie? Hebben jullie suggesties? Is er iets wat ik nog kan doen om dit verder in te stellen of te configureren? Als er een probleem is met mijn subwoofer, hoe kan ik dit dan met zekerheid vaststellen? Ter info: hij doet wel iets, want ik voel hem trillen als ik mijn hand er op houd.

 

Of ben ik gewoon te kritisch, en verwacht ik te veel van deze subwoofer? Meningen en advies zijn welkom!

aangepast door dsuls
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

kun je geen crossover instellen? (m.a.w. waar neemt de sub het over van de kick's in de deuren..? )

 

Ik heb al eerder zitten zoeken naar zo'n optie, maar ik heb die niet gevonden. Blijkbaar dus niet.

 

Sowieso geeft het systeem weinig configuratie-opties: je kan een sound "character" instellen (dynamic, natural, enz... ofwel "custom" via een simpele 3-band equalizer) en het volume van de subwoofer. That's it. Geen crossover frequenties of extra equalizer bands of zo.

aangepast door dsuls
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat de subwoofer overschat is. Kan me niet voorstellen dat VW er een dikke 12 inch met 400 watt rms in gooit. Ook al mag je dat verwachten voor de prijzen die ze vragen voor opties. Als je de sub vind in de wagen zal je waarschijnlijk denken "is dit alles".

 

vroegah heb ik me een tijdje bezig gehouden met Propper Droppers, dit is onder andere zo hard mogelijk (SPL) of zo mooi mogelijk geluid (SQL) produceren met je auto.

 

ik denk dat de "geluidsbrij" mede te danken is aan de subwoofer, ik las dat er een DFC ( dual voice coil ) 400 W sub in ligt ?? dit houd in dat er een dubbele spoel in de speaker gemonteerd is, de 400 W is helaas geen rms maar peak power, de rms waarde zal rond de 200W liggen ben ik bang, dit is helaas bij lange na niet genoeg om in de nieuwe hedendaagse auto's een clean bass gevoel te geven

 

tevens gok ik dat VW de bekisting van de subwoofer een gesloten formaat is ?, waardoor het al heel lastig word om de "clean" bass frequenties te halen

(gesloten kisten worden vaak gebruikt door fabrikanten, zodat als er een deur open staat de bass niet meteen weg valt, aangezien de "drukruimte" ineens een heel stuk groter wordt)

 

klopt het dat er 8 speakers rondom zitten ? al heb je 2 speakers (2-weg) per deur dan wordt het lastig om een wirwar van electrische signalen ( muziek ) uit elkaar te halen. voor een "heldere of zuivere" geluidsweergave wordt vaker een 3-weg ( 3 speakers per deur ) gebruikt

 

ik denk dat er met je sub niks mis is, maar je verwachtingen wat aan de hoge kant ( al had vw dit wel beter mogen ontwikkelen voor zo'n prijs )

 

al las ik op de site die je in je verhaal had staan wel dat er een 10-kanaals versterker in de auto werd geleverd,

hier zou je met een kleine kans de cross-over kunnen instellen, (dit kan nooit op de radio zelf gedaan worden ( een radio heeft geen ingebouwde regelbare weerstanden om verschillende speakers aan te sturen, dit word altijd via een versterker of losse cross-over voor je speakers gedaan ))

 

zoals je zelf al zij heeft de radio alleen een Equalizer instelling, dit is het aansturen van de GAIN van de versterker ( vermogen van een bepaalde frequentie naar de versterker toe) deze kan in de meeste gevallen inderdaad geregeld worden van -9 tot +9

de truc is om deze zo dicht mogelijk bij de 0 te laten staan zodat er zo min mogelijk vervorming van signaal optreed, wat ook weer kan meewerken aan een geluidsbrij.

 

 

misschien dat je er wat aan hebt, mocht je de instellingen kunnen aanpassen 

mijn richtlijn voor afstellen was ( dit is wel voor 3 speakers per deur, met 2 speakers per deur, zul je de kick bass ergens tussen de sub en de mid zien verdwijnen

 

  • sublaag 20 - 80 Hz ( subwoofer )
  • laag 80 - 300 Hz ( kick-bass )
  • mid  300 - 3500 Hz ( middentoon )
  • hoog 3500 - 20000 Hz ( tweeter ) 

de auto waar ik het altijd mee gespeeld heb was een skoda octavia uit 2003, om deze een zuivere clean bass te kunnen geven die "redelijk" voelbaar was zat ik met een 12 inch al gauw op een kleine 1000 Watt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In mijn GTE met Dynaudio zitten 3 speakers in de voordeuren, 2 in de achterdeuren en een centerspeaker in het dashboard. Wegens gebrek aan plaats zit er, anders dan bij de benzines en diesels, geen sub-woofer in.

 

Heb je al eens geprobeerd de soundfocus op links voor in te stellen? Bij mij klinkt dat beter. Wat bedoel je met Dynaudio Confidence? Ik kan de toevoeging confidence niet vinden in de prijslijst. Bij mij heet het systeem gewoon Dynaudio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste manier om erachter te komen of er iets mis is met je installatie. Ga even langs een dealer met je muziek, luister je muziek eens in een andere (vergelijkbare) auto.

Als dat inderdaad beter klinkt, kun je gelijk jouw auto laten nakijken door ze.

Ik heb de sub van de nieuwe Dynaudio Passat nog niet gehoord, de kleine sub die fabriekaf van Seat Sound in een Mii zit, is daarentegen heel goed te horen/voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@hvanbokhoven: ik heb een tip voor je, niet in de buurt maar is de rit waard... bel eens met John of Hans van Mobile Emotions in Woerden. Zij kunnen je standaard systeem uitbreiden met een DSP-versterker, een betere Sub en alles zo inregelen dat het echt goed wordt. Ook als je een tussenoplossing zoekt zijn zij aanbevelingswaardig.

 

http://www.integrated-sound.nl/

 0348-408788

info@integrated-sound.nl

 

aangepast door Nietsnut
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden