Op de turbo van mijn 1.6 tdi bluemotion zit een soort potje (769566-0005) met een stang. Op die pot zit een sensor (G500?) met 3 draden. Aan die pot zit ook een dunne slang. Begrijp ik het goed dat door lucht (overdruk) op het slangetje het stangetje wordt weggedrukt uit het potje en meet de sensor bovenop de stand van dit stangetje? Wie doet wat. Wat meet de sensor en wat stuurt hij aan.
Of is de werking helemaal anders? Volgens mij zorgt dit stangetje uiteindelijk voor het afvoeren van een te hoge druk bij hoge toeren.
Ik probeer een beetje de werking van mijn turbo te begrijpen omdat ik af en toe een P2563 Onaannemelijk signaal melding krijg. Gloeispiraal gaat dan knipperen gedurende de rit en ik heb geen turbodruk meer. Motor tijdens het rijden even uit- en aanzetten is al voeldoende om de storing op te heffen. Heb dan ook direct weer power.
Deze fout komt alleen als ik langzaam rij met de auto. Aan het inparkeren ben of net bij een stoplicht aan kom rijden. Het lijkt me dan ook niet echt met de turbodruk te maken te hebben. Als ik de werking van de turbo weet kan ik het misschien beter begrijpen. Morgen komt mijn BT OBD2 converter binnen en misschien kan ik dan wat metingen verrichten.
De dealer zegt dat de complete turbo vervangen moet worden (sensor alleen is niet los te vervangen) maar ik geloof helemaal niet dat het de turbo zelf is. Dat ding is zowat puur mechanisch en als ik de motor uit en aan zet werkt ie weer perfect. Ik kan er 500 km probleemloos mee rijden dus ik geloof de dealer niet. Misschien iemand die mij op weg kan helpen?
Vraag
MiC2005
Op de turbo van mijn 1.6 tdi bluemotion zit een soort potje (769566-0005) met een stang. Op die pot zit een sensor (G500?) met 3 draden. Aan die pot zit ook een dunne slang. Begrijp ik het goed dat door lucht (overdruk) op het slangetje het stangetje wordt weggedrukt uit het potje en meet de sensor bovenop de stand van dit stangetje? Wie doet wat. Wat meet de sensor en wat stuurt hij aan.
Of is de werking helemaal anders? Volgens mij zorgt dit stangetje uiteindelijk voor het afvoeren van een te hoge druk bij hoge toeren.
Ik probeer een beetje de werking van mijn turbo te begrijpen omdat ik af en toe een P2563 Onaannemelijk signaal melding krijg. Gloeispiraal gaat dan knipperen gedurende de rit en ik heb geen turbodruk meer. Motor tijdens het rijden even uit- en aanzetten is al voeldoende om de storing op te heffen. Heb dan ook direct weer power.
Deze fout komt alleen als ik langzaam rij met de auto. Aan het inparkeren ben of net bij een stoplicht aan kom rijden. Het lijkt me dan ook niet echt met de turbodruk te maken te hebben. Als ik de werking van de turbo weet kan ik het misschien beter begrijpen. Morgen komt mijn BT OBD2 converter binnen en misschien kan ik dan wat metingen verrichten.
De dealer zegt dat de complete turbo vervangen moet worden (sensor alleen is niet los te vervangen) maar ik geloof helemaal niet dat het de turbo zelf is. Dat ding is zowat puur mechanisch en als ik de motor uit en aan zet werkt ie weer perfect. Ik kan er 500 km probleemloos mee rijden dus ik geloof de dealer niet. Misschien iemand die mij op weg kan helpen?
MiC
Link naar reactie
Delen op andere sites
7 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten