Ga naar inhoud

3 vragen over olieverbruik, achterruit en ventilator B8 BE r-line


SHEK

Aanbevolen berichten

Drie vragen:

 

1. Zijn er meer Passat B8 rijders waarvan de auto een aardig slokje olie lust?

Ik heb inmiddels twee keer een fles moeten bijvullen. 1e keer bij 12.000km. 2e keer bij 19.500km.

Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt. bij mijn vorige B7 1.6 tdi ook wel eens wat moeten bijvullen, maar dat was dan meestal vlak voor een beurt. Daarvoor had ik een Renault Scenic 1.5 dci (ook met 30.000km onderhoud interval). Bij deze auto heb ik nooit olie bijgevuld tijdens de 180.000km die ik daarin heb gereden.

De dealer geeft aan dat het normaal is. Wie heeft dezelfde ervaring?

 

2. Wie weet of de Passat B8 BE R-line een andere achterruit heeft dan bijvoorbeeld een comfort-line of GTE?

Mijn achterruit is ingegooid en de nadat Carglass de achterruit had vervangen, paste de zwarte kunststof sierlijsten niet meer. Nu zijn ze reeds drie weken op zoek naar de juiste ruit.

 

3. Is het normaal dat de motorventilator soms zo'n 5 minuten blijft draaien, nadat de motor is uitgeschakeld, terwijl het buiten tussen de 5 - 12 graden is? Dit heb ik wel eerder meegemaakt in het verleden, maar dan bij 30+ graden. Iemand een idee of dit normaal is?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Groeten,

Ewout

image1

image3

aangepast door SHEK
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. 1 liter op 12.500km is niet zo erg, maar dat ie 7000km later ineens weer een litertje wilt, dat zou ik wel erg vinden.

Even langs gaan bij de dealer, auto zit nog in de garantie periode.

 

3. Dat zou kunnen komen door het regeneren van de roetfilter.

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat olieverbruik viel mij ook al op. Ik heb nu 2 keer de melding van mijn olieniveau op het dashboard gekregen (ik sta nu op 26.000km). Er is inmiddels 1 flesje olie bijgegaan, hopelijk houdt hij het nu uit tot mijn eerste onderhoudsbeurt. Voor de zekerheid heb ik nu altijd een flesje olie in mijn kofferbak liggen, zodat ik kan bijvullen wanneer hij weer gaat piepen (ik weet het.... je bent te laat als het lampje gaat branden...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat olieverbruik viel mij ook al op. Ik heb nu 2 keer de melding van mijn olieniveau op het dashboard gekregen (ik sta nu op 26.000km). Er is inmiddels 1 flesje olie bijgegaan, hopelijk houdt hij het nu uit tot mijn eerste onderhoudsbeurt. Voor de zekerheid heb ik nu altijd een flesje olie in mijn kofferbak liggen, zodat ik kan bijvullen wanneer hij weer gaat piepen (ik weet het.... je bent te laat als het lampje gaat branden...)

Meestal gaat het lampje branden bij een koude start. De olie nis dan wat dikker en staat dan iets lager.

Hoop dat het verbruik niet te erg gaat worden maar kan er nog niks over zeggen met 2500 km op de teller.

 

Mijn vorige Mondeo 1.6 TDCI op 170.000 km nooit één druppel olie bijgevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste keer dat ik een melding kreeg over het oliepeil (oranje lampje, gelukkig nog niet rood) was bij iets meer dan 9.000 km. Halve liter olie bijgevuld, ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik weer een melding krijg. Vond het ook wel vroeg om olie bij te moeten vullen na 9.000 km...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hou het in de gaten zou ik zeggen. vw's zijn wel olie gebruikers en soms zit daar een oorzaak aan.

 

en laat je niet weg sturen bij de dealer.

 

je heb nu nog garantie..

 

Verstuurd van mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels met de dealer afgesproken het olieverbruik in de gaten te houden. Het verbruik zou nu aanzienlijk moeten afnemen. We zien het nog even aan.

Woensdag komt er een nieuwe achterruit in die Carglass rechtstreeks bij VW heeft besteld. Ben benieuwd of het zaakje nu gaat passen :?

Draaiende ventilator is inderdaad het regeneren van het roetfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vonden ze het olieverbruik verder wel acceptabel?

Anders krijg je straks het verhaaltje wat audi 2.0tfsi rijders hebben, die krijgen te horen dat 1 liter op 2000km acceptabel is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het olieverbruik zou nu moeten afnemen. Ik houd het in de gaten, door regelmatig even te peilen. Er ligt nu wel standaard een flesje in de auto ;-)

 

Vandaag is ook de achterruit weer vervangen. Nu voor het juiste exemplaar. Blijkt dat deze toch zo'n drie a vier centimeter smaller is aan beide zijdes. Nu passen de kunsstof sierstrips weer normaal. Vreemd is wel dat beide ruiten het zelfde serienummer op de ruit hebben. De medewerker van Carglass wees me daar op. Nou ja, probleem is opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden