Ga naar inhoud
  • 0

schakelgedrag DSG-6 verbeteren?


HansCo

Vraag

Beste allemaal,

Ik heb proefgereden met een 177 Pk TDI CC (facelift) met DSG (rij nu 140 pk 'oude' CC met handbak). Hoewel ik vanwege het comfort  graag terug wil naar een automaat, kan de DSG mij nog niet overtuigen. Oorzaak is het snelle doorschakelen, waar door de motor te laag in toeren komt, gaat brommen en niet / traag reageert op gas geven. De DSG olie is recent ververst door een VW dealer en de auto is voorzien van nieuwe DSG software. Op internet claimen diverse bedrijven dat ze dit softwarematig kunnen verhelpen. Ik zou echter graag jullie ervaringen horen; biedt het tunen van de DSG écht voldoende soelaas? En zit er toevallig verschil tussen de versies met 140 en 177 Pk? Ik hoor graag van jullie!

Groeten,

Hans

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit kan een tune bedrijf aanpassen, waardoor ie bijvoorbeeld pas opschakelt bij x aantal toeren/min en zo niet te laag in de toeren komt.

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@HansCo Je zou bijv. naar JD engineering kunnen gaan en de schakelmomenten naar wens laten aanpassen, ikzelf rij bijna altijd in de sportstand (met mijn huidige Octavia), dan schakelt hij bij ongeveer 2700 toeren, behalve op de snelweg, daar rij ik in de "D"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ga t bij mij ook laten doen, echter moet mijn auto ook naar de dealer zodra de sjoemelsoftware update beschikbaar is.

voor die tijd wil ik niets laten doen.

Heb wel t probleem dat in 4 en 6 het toerental zachtjes schommelt. Voor die tijd gaat JB autoservice eerst nog de bakolie verversen met een andere olie die het oppervlak van de koppeling wat ruwer maakt.

Als de nieuwe VW software in de auto zit en bak olie vervangen is ga ik voor nieuwe tuning en versnellingsbak tuning van de DSG 

Ook laat ik dan de schakelmomenten wat verhogen. vindt ook dat de bak veel te vroeg op schakelt met rustig rijden.

Sportstand bevalt mij niet die schakelt mij veel te laat en schakelt te snel weer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor jullie snelle reacties. Heb de sportstand geprobeerd, maar die is nogal onrustig (trekt bijv. veel langer door) en is vermoedelijk (?) minder gunstig qua verbruik. Als je 'm in D de sporen geeft is er trouwens niets aan de hand. Vooral met rustig rijden wordt het echter al snel erg irritant. Het is dus idd zo simpel als het lijkt; met de juiste apparatuur en -kennis de instellingen wijzigen. Wel beetje slordig dat eea niet af-fabriek goed is. Lees in tests vergelijkbare geluiden (pas nog over de nieuwe A4). Had ooit een Passat met 'ouderwetse' 5-traps Tiptronic en die beviel super. Daar komt oa ook de VW-verslaving vandaan, haha. Je betaalt nu een schep geld voor iets wat makkelijk beter kan. Trouwens, heb gisteren geïnformeerd bij ZIPTuning, hier in de regio en die beginnen er niet aan (ondanks ronkende teksten op hun website) en sturen me nota bene naar de dealer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb het bij de mijne laten doen, en wat die sportstand betreft... in standaardtune was dat kreng gewoon compleet onbruikbaar. Bleef dan maar doortrekken tot 4500 RPM, terwijl je echt voelde dat de motor al 'n heel eind over z'n piek heen was, compleet waardeloos en het schakelgedrag vond ik ook wat te nerveus aanvoelen.

 

ik heb het hele zooitje laten aanpakken icm de motortuning update van het motormanagement en de boel voelt gewoon veel en veel soepeler aan als voorheen. Niet dat ik in eerste instantie te klagen had over de DSG, vond het best al lekker sturen zoals het was, maar de "update" heeft toch ook 'n heel verschil gemaakt. Ondertussen rij ik op die manier toch ook alweer bijna tweeënhalf jaar rond, naar volle tevredenheid. Ik zou het meteen opnieuw laten doen, of op zijn "hollandsch" : "het kost wat, maar dan héb je ook wat" :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb het bij de mijne laten doen, en wat die sportstand betreft... in standaardtune was dat kreng gewoon compleet onbruikbaar. Bleef dan maar doortrekken tot 4500 RPM, terwijl je echt voelde dat de motor al 'n heel eind over z'n piek heen was, compleet waardeloos en het schakelgedrag vond ik ook wat te nerveus aanvoelen.

 

ik heb het hele zooitje laten aanpakken icm de motortuning update van het motormanagement en de boel voelt gewoon veel en veel soepeler aan als voorheen. Niet dat ik in eerste instantie te klagen had over de DSG, vond het best al lekker sturen zoals het was, maar de "update" heeft toch ook 'n heel verschil gemaakt. Ondertussen rij ik op die manier toch ook alweer bijna tweeënhalf jaar rond, naar volle tevredenheid. Ik zou het meteen opnieuw laten doen, of op zijn "hollandsch" : "het kost wat, maar dan héb je ook wat" :)

je moet er dan wel bijzeggen dat je nooit boven de 100kmh uitkomt ivm het al rijdend DVD kijken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor jullie snelle reacties. Heb de sportstand geprobeerd, maar die is nogal onrustig (trekt bijv. veel langer door) en is vermoedelijk (?) minder gunstig qua verbruik. Als je 'm in D de sporen geeft is er trouwens niets aan de hand. Vooral met rustig rijden wordt het echter al snel erg irritant. Het is dus idd zo simpel als het lijkt; met de juiste apparatuur en -kennis de instellingen wijzigen. Wel beetje slordig dat eea niet af-fabriek goed is. Lees in tests vergelijkbare geluiden (pas nog over de nieuwe A4). Had ooit een Passat met 'ouderwetse' 5-traps Tiptronic en die beviel super. Daar komt oa ook de VW-verslaving vandaan, haha. Je betaalt nu een schep geld voor iets wat makkelijk beter kan. Trouwens, heb gisteren geïnformeerd bij ZIPTuning, hier in de regio en die beginnen er niet aan (ondanks ronkende teksten op hun website) en sturen me nota bene naar de dealer terug.

Je moet zoiets ook wel door een echte specialist laten doen, iemand die jou met dit probleem terug stuurt naar de dealer snapt echt niet waar het over gaat. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

*moet ineens denken aan dat dochterbedrijf van ZIPtuning dat zich bezig hield met het verwijderen van roetfilters... niet te geloven hoeveel pech die mensen daar ooit hebben gehad met hun roetfilters. Van werkelijk élk merk hadden ze er wel één waar het probleem zich voordeed :lol: *

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

DSG bakken voor de 140 en 177pk TDI zijn gelijk. Bepalend is het maximum koppel wat een motor levert.

 

Mbt optimalisering van de DSG6 zijn er wel wat ervaringsdeskundigen op dit forum. Dit forum zit vol met liefhebbers en vandaar dat er vaak bij JD Engineering of VAG Techniek langs wordt gegaan voor dergelijke aanpassingen. Je leest hier dan ook niets dan positieve ervaringen over deze firma's.

Ook JB in Dieverbrug is een optie, die maakt gebruik van de diensten van JD maar verricht ook onderhoud en/of aanpassingen (grotere turbo, etc) aan VAG auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben voor relatie bemiddeling met mijn DSG in me 170pk TDI CC naar Vag-Techniek gegaan, dankzij hun heb ik een gelukkig huwelijk met mijn DSG, doet ie precies wat ik wil.

Icm. met chiptuning (aanrader!) is het nog extra voordelig ook.

Het verschil (ook mede dankzij de chiptuning) is best groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha Michel, Jouw reactie geeft deze burger moed. Welllicht kun je iets specifieker zijn? Heeft VAG-techniek écht maatwerk geleverd, of een bepaald 'standaard recept' toegepast, dus een rechttoe-rechtaan behandeling?  Bijvoorbeeld over wat ze aangepast hebben qua toerental / schakelmomenten. Verschilt dat nog per versnelling / schakeltrap? Heb je ook de S-stand nog laten aanpassen? En hoeveel Pk extra heb je nu? Ik weet het, één gek kan meer vragen dan...., maar ik ben gewoon benieuwd en op zoek naar zoveel mogelijk input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha Michel, Jouw reactie geeft deze burger moed. Welllicht kun je iets specifieker zijn? Heeft VAG-techniek écht maatwerk geleverd, of een bepaald 'standaard recept' toegepast, dus een rechttoe-rechtaan behandeling?  Bijvoorbeeld over wat ze aangepast hebben qua toerental / schakelmomenten. Verschilt dat nog per versnelling / schakeltrap? Heb je ook de S-stand nog laten aanpassen? En hoeveel Pk extra heb je nu? Ik weet het, één gek kan meer vragen dan...., maar ik ben gewoon benieuwd en op zoek naar zoveel mogelijk input.

Ook bij Vagtechniek geweest voor 'n chip op maat. 135pk/340Nm koppel, na vijf uur op de testbank reed ik naar huis met 173pk/416Nm en de dsg is bij mij ook geremapt. De S stand is bij mij ook aangepakt (voorheen schakelde hij pas op 4500 rpm, nu schakelt die bij 4200 rpm, dus op z'n piekvermogen in plaats daar ver voorbij)

Het prijsverschil tussen 'n standaard chip en 'n maatchip kwam zo 'n €100, die waren het me meer dan waard.

 

Ondertussen rij ik zo alweer 'n jaar of twee en half rond, gok ik. Geen enkel probleem, zéér tevreden dat ik dat heb laten doen. Nu goed, ik had weinig keuze, want mijn roetfilter moest sowieso uit die software geflikkerd worden gezien ik dat ding eruit gesloopt heb :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben voor relatie bemiddeling met mijn DSG in me 170pk TDI CC naar Vag-Techniek gegaan, dankzij hun heb ik een gelukkig huwelijk met mijn DSG, doet ie precies wat ik wil.

Icm. met chiptuning (aanrader!) is het nog extra voordelig ook.

Het verschil (ook mede dankzij de chiptuning) is best groot.

Waar heb je de chiptuning laten doen als ik vragen mag? Ik kom onder andere tegen als chiptuner, ziet er aardig uit, maar heb jij andere adresjes wellicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar heb je de chiptuning laten doen als ik vragen mag? Ik kom onder andere tegen als chiptuner, ziet er aardig uit, maar heb jij andere adresjes wellicht?

 

Dat staat in het gequote stukje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar heb je de chiptuning laten doen als ik vragen mag? Ik kom  onder andere tegen als chiptuner, ziet er aardig uit, maar heb jij andere adresjes wellicht?

welkom op het forum. beide berichten gingen dus inderdaad over VAGtechniek in Nuenen., nog nooit van gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben toen met mijn Passat 2.0 TDI ook naar VAG Techniek geweest. Ging van 170pk en 350Nm naar 204pk en 435Nm. Was een chip op maat, roetfilter verwijderd en DSG aan laten passen. Reed echt geweldig

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

aangepast door ThomasTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

welkom op het forum. beide berichten gingen dus inderdaad over VAGtechniek in Nuenen. ****** engineering, nog nooit van gehoord.

ze zijn zowaar één van de marktleiders op tuninggebied.. ik heb er ook nog nooit van gehoord.. zal wel marketingleiders moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden