Ga naar inhoud
  • 0

Xenon grootlicht ( rechts ) werkt niet.


nekaf

Vraag

Wie o wie heeft een idee.

M'n grootlicht rechtsvoor werkt niet. Ik dacht dat een xenon lamp defect was en heb een nieuw set uit China laten komen.

Op dit forum gelezen hoe de lampen te vervangen. Na een middagje sleutelen de nieuwe lampen getest. Alles werkt weer behalve

het grootlicht rechtsvoor  :evil:

De zekeringen zijn ok.

Wat kan het nog meer zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het om origineel xenon gaat zal dit mogelijks aan de shutter liggen. Hiervan krijg je ook een fout in het boordnet. Oem bi xenon gebruikt 1 en dezelfde lamp voor zowel dimlicht als groot licht. Dus als enkel het groot licht niet werkt ligt het al zeker niet aan de lamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het om origineel xenon gaat zal dit mogelijks aan de shutter liggen. Hiervan krijg je ook een fout in het boordnet. Oem bi xenon gebruikt 1 en dezelfde lamp voor zowel dimlicht als groot licht. Dus als enkel het groot licht niet werkt ligt het al zeker niet aan de lamp.

Waar vind ik die shutter en wat moet ik me er bij voorstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar vind ik die shutter en wat moet ik me er bij voorstellen?

Shutter zit intern in de koplamp en is een soort klepje dat bediend word door een elektro magneet. Als het klepje beweegt dan wijzigd de spiegel van de koplamp.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat klopt

 

Als de shutter stuk is ben je toe aan een andere koplamp.

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou dan even meten op het boordnet of de signalen daar wel uitgaan.

Geloof iets van stekker a pin 6 en stekker d pin 5.

Vervolgens kun je de kabel naar van het boordnet naar de module ook nog even doormeten.

Maar als dat allemaal goed is dan is het waarschijnlijk dat de shutter stuk is en die kun je er niet uithalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het eerste bericht lees ik dat alles werkt, behalve grootlicht rechtsvoor. Dus dimlicht werkt wel!

Mijn 3C heeft apparte dimlichten en grootlichten. Het zou dus nooit een Bi-Xenon kunnen zijn.

Verder lees ik dat hij de Xenonlampen uit China heeft, vermoedelijk is het dus geen OEM.

Een Bi-Xenon werkt met dezelfde lamp voor dimlicht en grootlicht, dus als hij op dim brandt, brandt hij ook op groot.

Ik denk dat hier een spraakverwarring is en dat er gewoon iets mis is met de grootlicht Xenonlamp of ballast van het rechter grootlicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In een Passat met af-fabriek Xenon kan je prima een vervangende lamp uit China plaatsen. Dat heeft TS gedaan.

 

Het is jammer dat hij niet voor zijn bestelling in China hier niet even een topic heeft geopend. Maar dat is achteraf praten.

 

In de 3C en ook de 3AA werken de Bi-Xenon lampen met een shutter die door een electro motortje aangedreven wordt. Je hoort de motortjes even werken bij schakelen naar groot licht of even met groot licht seinen.

 

Een shutter is letterlijk een klepje wat zich in het lichtpad tussen de lamp en lens bevindt. Daarmee geeft de lamp een lichtbeeld wat bij dimlicht hoort. Door nu het klepje uit het lichtpad te verwijderen wordt het volledige lichtbeeld doorgelaten en heb je grootlicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het eerste bericht lees ik dat alles werkt, behalve grootlicht rechtsvoor. Dus dimlicht werkt wel!

Mijn 3C heeft apparte dimlichten en grootlichten. Het zou dus nooit een Bi-Xenon kunnen zijn.

Verder lees ik dat hij de Xenonlampen uit China heeft, vermoedelijk is het dus geen OEM.

Een Bi-Xenon werkt met dezelfde lamp voor dimlicht en grootlicht, dus als hij op dim brandt, brandt hij ook op groot.

Ik denk dat hier een spraakverwarring is en dat er gewoon iets mis is met de grootlicht Xenonlamp of ballast van het rechter grootlicht.

 

 

Als het om origineel xenon gaat zal dit mogelijks aan de shutter liggen. Hiervan krijg je ook een fout in het boordnet. Oem bi xenon gebruikt 1 en dezelfde lamp voor zowel dimlicht als groot licht. Dus als enkel het groot licht niet werkt ligt het al zeker niet aan de lamp.

 

Je kan ook gewoon op ali express en setje D1s lampjes kopen - kan je gewoon in de oem unit kwijt.

 

3C met de gewone halogeenlampen heeft idd een aparte lamp voor zowel groot als dimlicht.

Oem xenon gebruikt 1 lamp voor zowel groot als dimlicht - dus als deze kapot is heb je niks meer. Het groot licht krijg je zoals bm-er zegt door middel van de shutter.

Echter is het een spoel met een beweegbare kern erin - deze beweegbare kern is verbonden met het klepje dat het lichtbeeld laat wijzigen.

 

Als de TS eens een foto post van zijn units dan is het duidelijker of het om een oem bi-xenon set gaat of een aftermarket set in een halogeen unit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh, ik meen altijd een motortje te horen werken bij grootlicht. Maar ik heb nooit de unit van binnen gezien.

 

net even foto's genomen van mijn unit

hier zie je de shutter,

daar waar de draadjes op aangesloten zitten met een witte connector. Het geel uitziende cilinder is de spoel en de donker kleurige cilinder die erdoor zit is de beweegbare kern waaraan intern het klepje aan bevestigd is.

 

post-13546-0-12842000-1457807339_thumb.jpg

post-13546-0-86266600-1457807345_thumb.jpg

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden