Ga naar inhoud
  • 0

Lampje motormanagement blijft branden na vervangen sensor (P1296)


Shqipemain7

Vraag

Hallo,

Ikben sinds kort in het bezit van een Passat 3Bg 1.8T automaat. Echter merkte ik al met de proefrit dat de auto niet snel op 90 graden van koelvloeistof temperatuur kwam. Maar motormanagement lampje brande niet. Echte gaf hij wel "jetzt service" aan. Ikheb olie bougies etc vervangen. Nadat ik klaar was heb ik de obd erin gedaan om "jetzt service" te verwijderen. Alles ging goed.. Motorisch geen mankementen gevoeld of dergelijke.. Echter na 2 dagen ging mn motor management lampje branden. Weer de obd erin. Echter gaf hij toen foutcode (P1296) "fout in het koelsysteem. Controleer uw temperatuursensor en thermostaat". Na nogal lang zoeken werd me gezegd dat ik de koelvloeistoftemperatuursensor moest vervangen. Ook gedaan (wat nogal op een moeilijke plaats zat). Foutcode gewist en proefritje gemaakt. De koelvloeistof kwam nog steeds heel erg moeilijk en laat op 90 graden. En mijn management lampje brande weer. Ik denk dat het dan maar aan mijn thermostaat ligt? Maar dan denk ik weer van de thermostaat heeft geen electrische onderdelen waar de computer wat van merkt? Wie kan me helpen om hieraan wat te doen? Ik heb en nieuwe thermostaat al klaar liggen. Monteren is geen probleem maar wil alleen weten of het probleem daarna opgelost is.

 

Met vriendelijke groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt helemaal gelijk dat een thermostaat geen electrische delen heeft. Maar..... Als je thermostaat defect is, gaat deze te vroeg open of erger nog, hij blijft open staan. Je koelvloeistof blijft dan circuleren door je koude motor, waardoor deze niet op temperatuur komt. Je bedrijfstemperatuur van je motor blijft dan te laag en je pas gemonteerde nieuwe temperatuur sensor meet dat en geeft een alarm aan de ECU. Waarschijnlijk was je oude sensor wat minder gevoelig of buiten zijn toleranties.

Zoals Vinnie al zegt, gewoon vervangen die thermostaat en je probleem is over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het probleem is opgelost! het is idd de thermostaat die zorgde voor de foutmelding. wel een echt rotte plaats om erbij te komen... dynamo moest los en heb natuurlijk eerst de polen van de accu gehaald ter voorkoming van electronische schade. ook alles netjes afgedekt natuurlijk. auto komt keurig op temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden