Ga naar inhoud
  • 0

Mijn ervaring verlaagde onderstellen


harmenvd

Vraag

In mijn zoektocht naar een geschikte verlaging voor mijn Variant heb ik heel wat uren op internet doorgebracht. Ik ontdekte dat er meer mensen zijn die zich afvragen wat een geschikte set-up is en zich afvragen of ze alleen veren of een complete set moeten kopen. Ik wilde andere veren omdat van een van mijn originele Bluemotion veren een stukje afgebroken was. Hieronder zal ik mijn bevindingen posten mbt een origineel, verlaging dmv veren en verlaging met veren+schokbrekers. De ervaring van een schroefset onder een Passat heb ik niet, wel onder andere auto's.

Mijn Passat is een Variant van 2009 met 140.000 km.

 

Originele Bluemotion onderstel:

Erg comfortabel en zacht onderstel. Te zacht naar mijn mening, daarom wilde ik lager en stugger.

 

Eibach Pro Kit 30 mm:

In eerste instantie heb ik gekozen voor een Eibach Pro Kit 30mm veren met originele Bluemotion schokbrekers. Mijn eerste indruk was dat deze setup strakker reedt. Mijn Passat deinde minder en oneffenheden in het wegdek waren beter te voelen, de set was iets stugger dan origineel. Na een paar honderd kilometer vond ik dat mijn auto steeds onrustiger werd. Met name in lange bochten was het moeilijk lijn te houden en op de snelweg 'stuiterde' de Passat te veel op de veren. De werking van de originele schokbrekers met de sportievere en stuggere (lees lagere) veren was niet optimaal. Ik heb vervolgens twee onafhankelijke personen in de Passat laten rijden met verstand van onderstellen. Zij waren het eens met mijn bevindingen en adviseerden kortere en sportievere dempers.

Uiteraard staat een verlaging van 30mm mooier en sportiever dan origineel. Nadeel van deze setup was dat de Passat voor het oog 'in de kont ging hangen'. Vooral met lading hing hij behoorlijk door.

 

Bilstein B12 Pro Kit (Bilstein B8 + Eibach Pro Kit 30 mm)

Dan toch maar een complete set Bilstein B12 gekocht. Na demontage van mijn originele schokbrekers bleken dat deze hun beste tijd ook wel gehad hadden, mogelijk dat door de verlaagde veren de originele schokbrekers extra snel versleten zijn. 

De complete Bilstein B12 set gemonteerd en na de eerste meters was al duidelijk dat deze set perfect bij elkaar past. Na een drempel of hobbel ligt mijn Passat nu ineens stil, het onderstel is nog iets stugger en het geheel voelt veel rustiger aan door de betere afstemming. Oneffenheden en hobbels en bobbels zijn wel duidelijk waarneembaar maar wat extra communicatie vind ik persoonlijk wel erg prettig.

Met deze set staat mijn auto mooi op zijn poten. Hij hangt achter minder door en met lading veert het geheel minder ver door.

 

Conclusie:

Kies direct voor een set met op elkaar afgestemde schokbrekers en veren. Weliswaar wat duurder maar je hebt er ook veel meer plezier van. Ik heb nu twee keer een dag onder mijn Passat gelegen om het onderstel los te halen, ik had het achteraf ook liever in 1 keer goed gedaan... :)

 

Ik heb nu nog een gloednieuwe set Eibach Pro Kit 30mm veren liggen, mogen voor een forumprijs weg. Stuur me een PB als je interesse hebt. (Zelf nog wel een set Bilstein schokbrekers erbij regelen!)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Die eibach veren die eerst gekocht had waren toch gewoon te gebruiken op lossen bilstein dempers? De B8. Of zie ik dat verkeerd.

Klopt. Maar het was duurder om losse B8 dempers te kopen dan een complete B12 set waarvan ik de Eibach veren dan los zou verkopen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb nu hulpveren ivm caravan, maar zou ik de passie 3c variant wat stakker kunnen veren zonder of nauwelijks te verlagen met dit soort setjes? Zodat ik geen hulpveren meer nodig heb?

Je krijgt zeker een strakkere wegligging. De verlaging is slechts 3 cm. Wat de veren doen met een caravan erachter, dat weet ik niet. Met lading in de kofferbak zakt de achterkant minder in dan met originele veren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ga ook over op het B12 Pro Kit. Na 400.000 km met een set dempers (voor, origineel) en twee sets achter, plus hulpveren is het tijd om van het sportonderstel over te wisselen naar het B12 Prokit. Ik heb er onder de Golf 4 Cabrio goede ervaring mee. Maar ben benieuwd hoe het wordt als er achter 3 fietsen op een rek staan en de box op het dak.

Aangezien wij de Polo zo origineel mogelijk willen houden, komt ook hier een B12 ProKit onder ... dan is die net een beetje lager dan de oude Polo Gti ;)

aangepast door Tikra
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb nu hulpveren ivm caravan, maar zou ik de passie 3c variant wat stakker kunnen veren zonder of nauwelijks te verlagen met dit soort setjes? Zodat ik geen hulpveren meer nodig heb?

Ik had de standaard sportline veren op mijn 3c, geen probleem met doorhangen met de caravan. nu echter voor de 2de keer alleen eibach veren (eerst op de A4 avant 2009 (170.000km  mee gereden) en nu op de Octavia 2014, nu 100.000km gereden) beide geen probleem met de caravan. over 6 weken krijg ik mijn B8 4Motion met R-Line verlaging, ben benieuwd maar verwacht weer geen problemen.... Mijn ervaring is dat mensen alleen maar hulpveren kopen omdat ze denken het nodig te hebben ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had de standaard sportline veren op mijn 3c, geen probleem met doorhangen met de caravan. nu echter voor de 2de keer alleen eibach veren (eerst op de A4 avant 2009 (170.000km  mee gereden) en nu op de Octavia 2014, nu 100.000km gereden) beide geen probleem met de caravan. over 6 weken krijg ik mijn B8 4Motion met R-Line verlaging, ben benieuwd maar verwacht weer geen problemen.... Mijn ervaring is dat mensen alleen maar hulpveren kopen omdat ze denken het nodig te hebben ;)

Onze variant hing echt te veel door en heb echt baat bij de hulpveren. Wegligging is veel beter.  Nu kan het zijn dat een verlagingssetje zo stug is, dat het zonder hulpveren kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo het B12 Pro kit zit eronder. Na 400.000 km mag dat toch ;).

 

140f21x.jpg

 

Achter had ik naar 280.000 de dempers gewisseld, en hulpveren geplaatst. Toen stond de wagen nog net iets hoger. Bij het ombouwen geconstateerd dat een veer achter gebroken was (1/4 slag).

Dus wie interesse heeft in een setje hulpveren voor 50€ mag je ze hebben.

aangepast door Tikra
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Iemand een idee waarom mijn b12 set een beetje deint bij stilstand na het remmen. In de file is dit heel goed te merken. De veer hobbelt nog even op en neer bij stilstand. Complete auto staat nu op de b12.

 

Heb nu de oude sport dempers voor er weer op en is het minder maar zeker niet weg.

 

Iemand een idee waaraan dit kan liggen??

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden