Ga naar inhoud
  • 0

Koelvloeistof lekkage


Roeland

Vraag

Hallo,

 

Na ongeveer een jaar zonder problemen rond gereden te hebben net terug van de wintersport dik 900 km heen geen klachten terug weg dik 550 km gereden rode lampje van de Koelvloeistof beprufen.

 

Bij de eerste beste mogelijkheid gestopt inderdaad niveau te laag toen ik voorzichtig de dop van het expansie vat had geschroefd leek het niveau weer tussen de min en max te zitten toch maar iets bijgevuld met water had niks anders...

 

Auto weer gestart 350 km gereden eerste uur wat rustiger aan rond de 120 km per uur motor liep verder super.... Toch maar weer wat harder gaan rijden ongeveer 160km per uur geen melding meer gekregen... Ook onderweg nog 2x expansie vat gecheckt geen daling meer vernomen.

 

Thuis auto uitgepakt en toch nog even na ongeveer 1uur nog even gecheckt expansie vat leeg tot op de bodem....ook zag nu op de motorbeschermplaat onder in motor ruimte als je langs het roetfilter kijkt dat het daar zeik nat was leek inderdaad roze vloeistof te zijn...

 

Vandaag naar de garage kunnen brengen gaan er morgen naar kijken...

 

Specificaties:

 

Motorcode: BLS

Km stand 285.000

Roetfilter is er al uit gehaald door JB autoservice

ERG ook afgedopt toen

Kleppenstoters en nokkenas toen vervangen.. (Is dan de cilinderkop er afgeweest?)

Distributieriem en waterpomp 60.000 km geleden vervangen...

Temperatuur blijft netjes op 90 graden staan in het dashboard

Geen witte walm uit de uitlaat

Oliepeil normaal

Geen witte aanslag op oliedop/peilstok ook als ik er een aansteker bij houd geen geknetter

 

Ik hoop dus op een lekkage vanuit een gescheurde slang of pakking of de radiateur die lek is alleen zie ik daar onder de radiateur geen koelvloeistof...

aangepast door Roeland
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja dat weet ik ook niet...

Of hij er überhaupt op zit en als hij er op zit of hij er nu nog opzit

Ik heb op het forum ergens gelezen dat als hij bij de EGR koeler lekt je dit niet merkt alleen een te laag koelvloeistof nivea.

 

Ik zie fysiek onder op de motorbescherm plaat onder in het motorruimte aan de rechterkant dus bij het expansie vat in de buurt koelvloeistof liggen...

aangepast door Roeland
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had dat ook bij een vorig blok. Gooide de koelvloeistof uit het expansie vat omdat die druk opbouwde door lekke koppakking.

Ben bang dat dit hetzelfde geval is bij jou.

 

Mocht de reparatie duur zijn, en het blok al wat gelopen heeft. Dan zou ik persoonlijk gewoon gelijk een nieuw blok plaatsen. Heb daar wel een goed adresje voor, en ja kan je oude blok houden

, altijd handig om xtra verstuiver, turbo etc te hebben als reserve :) en voor het geld hoef je het haast niet te laten als de reparatie kosten bijna 2000 zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update: garage heeft gebeld ze hebben eerst de hele motor en ruimte ontdaan van koelvloeistof . Hierna systeem bijgevuld en ontlucht... Systeem hebben ze onder druk gezet en zo een tijdje laten staan daarna naar lekkages gezocht nergens een lekkage te vinden.

 

Nu hebben ze de motor ook gewoon een paar uur laten stationair draaien en zo nu en dan een stukje gereden om te kijken of hij via het blok vloeistof kwijtraakt maar bleef op nivo.

 

Nu gaan ze vannacht het systeem op druk laten staan om morgen vroeg te kijken of hij nog ergens lekt. Ook gaan ze er nog een stukje meer rijden....

 

Er zijn 2 opties:

 

1 koelvloeistof raakt hij via het blok kwijt en daarom nivo te laag.... Ik heb de koelvloeistof met een hete motor bijgevuld tot max dus toen ik weer ben gaan rijden heeft hij waarschijnlijk het te veel aan koelvloeistof eruit gegooid.

 

2 het koelvloeistof nivo was nog net op nivo (dit had ik laatst al opgemerkt maar dacht dat hij op min moest staan )en is door dat ik bijna 400 km rond de 170 km per uur heb gereden net onder het nivo geraakt waar door hij de melding gaf koelvloeistof nivo te laag. Dit heb met een hete motor bijgevuld waar door hij tijdens het rijden het er weer heeft uitgegooid... Omdat toen ik het vat losdraaide hij al weer beter op nivo kwam..... Heb ik hem toch voor de zekerheid tot max bij gevuld....

 

Nog een vraag van mij: word koelvloeistof alleen vervangen/ververst bij distributie riem wissel? Deze is ongeveer 4 jaar geleden gewisseld...

 

Hopen dat het hier bij blijft!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn ervaringen is de laatste tijd hanteer ik voor mezelf iedere keer als ik remvloeistof ververs, dan ook meteen de koelvloeistof verversen

dat zijn ook de kost ook niet.
 
of bij ander auto`s bij de distributieriem wissel met waterpomp.
of bij vervagen radiateur 
 
en het verliest ook langzaam aan zijn reinigende en corrosie beschermende/preventieve eigenschappen.
 
Gr Fai
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb de auto opgehaald vandaag systeem hele nacht onder druk gestaan helemaal geen druk verlies gehad.

 

Ook gaf de monteur aan dat als hij inwendig zou lekken en hij de hele nacht op druk heeft gestaan er koelvloeistof in de het motor-systeem zou moeten zitten en als het heel veel is de motor helemaal niet start en bij een kleine hoeveelheid je dit kan zien aan de uitlaatgassen witte pluim. Van dit alles niets.

Olie was ook prima

 

Dus ik wacht nog even af mocht hij toch weer koelvloeistof gaan lekker hou ik de optie van Barry in mijn achterhoofd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet volledig ontopic maar;

Als ik mijn koelvloeistof check zoals vorige week,stond het peil iets onder max,toen ik de dop losdraaide kwam het mn een schhh zoals een fles met prik zeg maar;weer naar max peil,

Is dat goed of abnormaal?

Motor was bijna koud toen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet volledig ontopic maar;

Als ik mijn koelvloeistof check zoals vorige week,stond het peil iets onder max,toen ik de dop losdraaide kwam het mn een schhh zoals een fles met prik zeg maar;weer naar max peil,

Is dat goed of abnormaal?

Motor was bijna koud toen,

Denk dat ie nog wat warm was, is normaal! Pas op met hete motor, niet openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij net naar huis en opeens begint lampje te branden koelvloeistof. Gestopt, lek onder in de hoek bij radiator. Gelijk langs garage. 275,- orginele radiator ex montage.

Nu ben ik benieuwd of een radiator al kapot mag gaan naar 120.000 km en is van bouwjaar 2010.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij net naar huis en opeens begint lampje te branden koelvloeistof. Gestopt, lek onder in de hoek bij radiator. Gelijk langs garage. 275,- orginele radiator ex montage.

Nu ben ik benieuwd of een radiator al kapot mag gaan naar 120.000 km en is van bouwjaar 2010.

Ik had 1 jaar geleden ook de zelfde probleem,radiator lekte en dacht het de sensor was dus sensor vervangen en probleem bleef.

Toen naar garage en bleek dat bij de radiator onder bij de sensor water lekte.

600 euro met uitbouwen en inbouwen en garantie van 2jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij net naar huis en opeens begint lampje te branden koelvloeistof. Gestopt, lek onder in de hoek bij radiator. Gelijk langs garage. 275,- orginele radiator ex montage.

Nu ben ik benieuwd of een radiator al kapot mag gaan naar 120.000 km en is van bouwjaar 2010.

Doe eerste keer de sensor en kijk dan of het nog lekt Ro58, kan gewoon aan de sensor liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij net naar huis en opeens begint lampje te branden koelvloeistof. Gestopt, lek onder in de hoek bij radiator. Gelijk langs garage. 275,- orginele radiator ex montage.

Nu ben ik benieuwd of een radiator al kapot mag gaan naar 120.000 km en is van bouwjaar 2010.

Ik had mijn radiator al naar 4 jaar kapot bij 140.000 km, heb er toen een Valeo ingezet van ik dacht €150,- bij Brezan en die zit al weer 6 jaar zonder problemen.

Radiator 3C is vrij eenvoudig zelf te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden