Ga naar inhoud
  • 0

Water uit verlichting zonneklep bijrijder.


MiC2005

Vraag

Sinds kort heb ik last van waterdruppels die uit de verlichting vallen boven de zonneklep van de bijrijder tijdens regenbui terwijl de auto stil staat. Het was even zoeken waar zo'n sporadische druppel nou vandaan kwam maar ink ontdekte dat het ingeklapte make-up spiegeltje ook aardig vol zat met vocht. Lampje eruit geklikt en het was behoorlijk nat bovenop. Inmiddels heb ik het middenconsol waar de motor zit van het panoramadak openliggen en ben ik eens gaan kijken met een endoscoop. Eerst dacht ik dat het iets te maken had met de afvoerslangen maar dat loopt allemaal perfect weg door de deurstijlen en het water komt in een mooie straal bij de banden eruit. Na een regenbui lekt het dus. Ook stond er flink wat water bovenin het eerste gedeelte van de bekleding van het dak. Staat gewoon water in. Goed waterdicht zeg die dakbekleding. Als ik het dak open maak is de goot aan de kant van het voorraam droog. Aan de zijkanten iets nat. Geen vuil te zien bij de gaatjes en met een gieter loopt alles netjes weg door de slangetjes. Als het dak dicht is en ik giet water op het dak dan komen er druppels uit het gat dus er moet ergens een lek zijn. Met de camera zie ik geen druppels uit de aansluitingen komen dus geen lekkage bij die overgangen. Ik heb apart de dakrails nat gemaakt of het misschien daardoor naar binnen gaat maar dan blijft het droog binnen. Zover ik kan zien vallen de druppels net achter het lampje naar beneden. Dus richting dakraam. Het komt van een rand die daar net boven loopt. Ik kan daar weer boven niet kijken want dat is te smal voor de camera. Kun je net met je vingertoppen boven komen. Goed nat op die rand. Mijn camera past daar niet tussen. Heeft iemand een idee waar het lek zou kunnen zitten? Zelf denk ik aan de overgang van het metaal naar het rubber. Dus niet rubber naar dakraam. Maar ik weet niet hoe die rand en afvoerbak in elkaar zit. Enige tips hoe ik mijn vooronderzoek zou kunnen voortzetten zou fijn zijn. Daarna kan ik bij de garage exact aangeven waar het probleem zit. Kost die gasten ook zoveel tijd om dat te onderzoeken. Gaat om een Passat variant B7 uit 2012 met panoramisch dak en 3 punts dakrail. Achterop een haaievin antenne.

Alvast bedankt voor het meedenken,

 

Mic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee niet eraf halen dat glas. Anders moet je dat glas weer afstellen. Die veer die kun je zien als je het dak geheel open doet en dan aan de linkerkant van de auto gaat staan en plat over het dak naar de andere kant kijkt.

Dat bovenste zwarte is de voet van de dakrail. Die veer loopt pal onder het dak zelf. Je moet dat smeren met het origineel smeermiddel. Daar zit ook zo'n kitspuitpunt bij. Daarmee kun je net in die sleuf komen.

Of beter is een flex pijpje waarmee je mooi kan richten (die had ik dus niet helaas). Met die kit kun je ongeveer 3 auto's doen dus niet alles erin spuiten ;-)

goot2.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag allemaal, ik ben via google op deze thread terecht gekomen vermits ik een soortgelijk probleem heb. Zie foto:

 

Waterlek_Passat_Klein.jpg

 

Is het probleem nog steeds opgelost door gewoon de geleiders van het panoramadak in te vetten?

aangepast door alphapilot
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@alphapilot ik denk dat bij jouw de slang losgeschoten is. Je zou die staander die nat is los kunnen maken (dat gaat vrij makkelijk) + het handvat boven de deur en zonneklep.

Hierdoor kun je het dak voor een deel naar beneden trekken zodat je bij die slang kunt. 

Dit is wel heel veel water voor die lekkage waar wij over spreken.

 

Ik heb ook een mini camera. Hiermee kun je vanuit het midden (bedienpaneel voor schuifdak) de cam erin duwen tot helemaal de slang.

Zo kun je ook zien of er lekkage is en waar het vandaan komt.

 

Als je uit de buurt van Den Bosch komt kun je hem wel lenen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@alphapilot ik denk dat bij jouw de slang losgeschoten is. Je zou die staander die nat is los kunnen maken (dat gaat vrij makkelijk) + het handvat boven de deur en zonneklep.

Hierdoor kun je het dak voor een deel naar beneden trekken zodat je bij die slang kunt. 

Dit is wel heel veel water voor die lekkage waar wij over spreken.

 

Ik heb ook een mini camera. Hiermee kun je vanuit het midden (bedienpaneel voor schuifdak) de cam erin duwen tot helemaal de slang.

Zo kun je ook zien of er lekkage is en waar het vandaan komt.

 

Als je uit de buurt van Den Bosch komt kun je hem wel lenen. 

 

De slangen zijn momenteel al meermaals gecontroleerd en lopen perfect door, wanneer je water in de goot giet loopt dit meteen weg zonder lekken.

Met het panoramadak gesloten komt er water binnen via de zijstijl aan beide kanten, de rechterkant heeft er echter meer last van.

Momenteel is de zijstijl bekleding gedemonteerd om te controleren waar het water vandaan komt als het zich nog eens voordoet. De "spoiler" die uitklapt wanneer je het dak open doet is eveneens gedemonteerd omdat er een vermoeden is dat die, in ingeklapte positie, een obstructie vormt in de goot en zo het water over de rand laat vloeien bij een stevige regenbui.

Wordt vervolgt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bron terugroepactie.info

 

Geschreven op 16 februari 2016

 

Ik hoopte voor de lekkage die somige forum leden hebben. Helaas is dit voor iets anders.

 

Autofabrikant Volkswagen is een terugroepactie gestart voor de Volkswagen Passat vanwege problemen met het panorama-schuifkanteldak.

Uit onderzoek is gebleken dat door de functie comfort-openen en -sluiten van het panorama-schuifkanteldak de grenswaarden voor de inklembeveiliging kunnen worden overschreden. Als de comfort open-sluitfunctie wordt gebruikt, bestaat de mogelijkheid dat lichaamsdelen die zich in het werkbereik van het schuifkanteldak bevinden bekneld kunnen raken met letsel tot gevolg. Vanwege dit veiligheidsprobleem is Volkswagen een terugroepactie gestart.

Hoe wordt het probleem hersteld?
Als uw Volkswagen betrokken is bij deze actie zal Volkswagen u een brief sturen. In deze brief wordt de voertuigeigenaar verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. Deze zal de comfort open- en sluitfunctie van het schuifkanteldak softwarematig deactiveren.

Hoe weet ik of mijn voertuig betrokken is bij deze terugroepactie?
Over het algemeen geeft de autofabrikant weinig tot geen details over de betrokken types, uitvoeringen en bouwjaren. Daarnaast heeft een terugroepactie vaak betrekking op een kleine selectie voertuigen. U kunt het beste uw kenteken controleren via Ovi RDW. U kunt hier alle openstaande terugroepacties van uw voertuig terug vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het draadje nu een paar keer doorgelezen en snap nog steeds niet hoe een likje vet voorkomt dat water naar binnen komt, het zal wel te maken hebben met het feit dat het dak dan beter sluit of zo...

 

Afkloppen hier nog teeds geen problemen en/of lekkage..

 

Grtzzzz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@ka0191 ik heb sterk het vermoeden dat de trekdraad heel erg droog is geweest bij mij. Toen ik alle bekleding vrij had zag je als je het dak open en dicht deed water op en neer lopen door die buizen waardoor de trekdraad loopt. Nu deze flink in het vet staan kan er geen water meer langs lopen. Persoonlijk vind ik dat er helemaal geen water in mag lopen. Niet handig ontworpen. Ze hadden er een knik in moeten maken zodat water altijd in de goot valt. Een constructiefout. Technisch gezien staat dat raam op armen die in die goot uitkomen en dus waarlangs water kan lopen. Dat loopt dus zo die rails in als dat niet vet genoeg is. Zolang je dat goed vet hebt zitten kan daar geen water langs lopen. Mijn tip is dus goed insmeren met het origineel smeermiddel. Is soepel spul maar wel vrij dik en stug.

En ik heb dus echt geen lekkage meer nu dus bij mij werkt dit. 

 

Betreft die melding van @@laurens dat is puur een programmeertechnisch iets uit veiligheidsoverweging en heeft niets te maken met dit topic. Ik heb bij mij zo laten programmeren dat als het gaat regenen gaat ook het dak dicht.

Als het regent gaat volgens mij nu ook het dak niet meer open. Dit laatste nog niet getest maar dat zou zo moeten zijn volgens de monteur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van mij staat nu voor zelfde soort lekkage bij de dealer. Dit weekend af laten slepen omdat het water wel erg dicht langs de zekeringen liep. Gelukkig hadden ze het snel gevonden. Aan de voorzijde t.h.v. de zonnekleppen lekt hij. Gehele frame wordt vervangen. Behoorlijke klus voor ze, maar dealer pakt het goed op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat een gedoe he met die daken!
 

Ik heb een Seat Alhambra uit 2011 en nu ook lekkage bij de A stijlen. Het blijkt dat het frame een combinatie is van afvoergoten van aluminium aan de zijkanten en kunstof voor/achter, en dat de lijmverbinding daartussen in de loop der tijd kapot gaat en dan gaat lekken. Er is ook een nieuwe B versie van dit frame waarbij alles kunststof lijkt te zijn, daar hebben ze het probleem dus aangepakt. Je zou dus kunnen kijken of je voor ca . EUR 300 een compleet dakraam op de sloop kan kopen maar zorg dan wél dat je het B nummer  (of hoger) hebt.

Ik ga eerst eens met butyl kit aan de slag om die lijmverbinding weer te sluiten, dat staat ook in een technisch bulletin van Sharan/Alhambra als eerste aanpak voor het probleem. Slangen, rubbers e d zijn goed.... Ditzelfde probleem speelt dus ook bij de Passat getuige verschillende Duitse posts op Internet ook. Misschien heeft iemand hier wat aan!

aangepast door gurby
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook de lekkage beste mensen.

Afvoerslangen liepen mooi weg dus naar hier over het magische vet te hebben gelezen maar een tube gehaald.

Invetten testen en droog

Paar dagen regen en een langer rit met veel regen en nog steeds kurkdroog.

Tot ik vanmiddag in de auto stapten en weer druppels zag

Wat denken jullie nog een keer invetten of iets anders proberen?

 

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Laurens: begrijp ik het goed dat VW je coulance heeft geboden, m.a.w. dat je niets hebt hoeven te betalen? Zijn er überhaupt schadegevallen bekend bij jullie waarop VAG coulance heeft verleend.

Heb sinds enkele maanden eenzelfde probleem. Offerte voor vervanging van het frame ontvangen. Of ik even € 2100 wil betalen (inclusief € 0 coulance :neutral: ), zodat daarna het dak weer waterdicht is (WAT HET *** GEWOON HOORT TE ZIJN) !!

Bedankt voor een reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Frank1980 heb je trekkabel goed in gevet, had ook dit probleem alles lekker in het vet en geen problemen meer.

Met dank aan Mic2005

Gedaan en idd droog.

Paar weken later weer water zat het vet voor het afvoergaatje.

Nu als het hard regent dan lekt hij nog.

Ik vermoed dat er iets in het afvoerkanaal zit en dat bij veel regen de hoeveelheid niet aan kan.

 

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja, en ik ben ook een van de gelukkige

zelfde symthomen, het regent ook binnen via de verlichting achter het zonneklepje passagiers kant

heb de vliegenvanger gedemonteerd

heb de rail en goten schoon gemaakt.

De binneste goot zit links en rechts een verdikking  waar het dus afgekit blijkt te zijn mijn inziens.

ik ga deze posities schoon/vetvrij maken, kit er zover mogelijk uit peuteren en opnieuw kitten zonder verder ook maar iets te demonteren.

nachtje laten drogen en dan de rail goed invetten met behulp van een spuitbus vloeibaar vet welke verdikt eens deze uit de spuitbus is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden