Ga naar inhoud
  • 0

DSG 6 en klein schokje terugschakelen van 2 naar 1


Hendrik38

Vraag

Hello people,

 

Ik kom vanuit een geartronic (volvo) en dan is de DSG even wennen. De schakelingen zijn erg soepel te noemen. het enige wat ik vervelend vind is dat wanneer ik langzaam afrem tot voor een stoplicht en als ik bijna stil sta (beneden de 100 rpm) de automaat nog een terugschakeling doet van de tweede naar de eerste versnelling. Dit voel ik als een klein schokje (geen bijgeluiden o.i.d.). Het betreft een 2.0 tdi 170 pk met 65000 op de teller. Ik heb zelf het idee dat dit een DSG eigenschap is. Herkennen meer mensen dit kleine schokje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

behoort helemaal schokvrij te verlopen.

om te beginnen zou de bak ik basis afstelling gezet moeten worden. Blijft het probleem daarna nog aanwezig, dan zou je naar de binnenste homokineet kunnen laten kijken.

Dat was bij mij nl ook het probleem. Echter vind ik dat wel erg vroeg gezien jouw km stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm oke. Ik houd het even in de gaten. Er zit een jaar garantie op de auto, dus ik kijk het even aan. Ik heb nl. niet het gevoel dat het echt fout is, maar laat het natuurlijk wel even checken als het blijft. Ik merk bij de DSG bak dat er een hele actieve terugschakel functie op zit. Er wordt veel sterker geremd bij terugschakelen dan bij een geartronic. Die geartronic remde totaal niet af om de motor bij terugschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

P.s. ik heb vandaag ook geleerd dat ik geen 3C heb maar een 3AA. Misschien verandert dat ook de zaak. Misschien kan een Moderator dit topic verplaatsen?

volgens mij is die DSG bak gewoon hetzelfde hoor, maar ik kan mis zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had in mijn vorige B7 ook last van die schokjes, bij op en terug schakelen. Had dit gemeld bij de dealer, als opmerking tijdens de beurt. Blijkbaar een bekend probleem heb 2 weken later een nieuwe versnellingsbak "gekregen". De leasemaatschappij hoefde maar een klein bedrag te betalen rest werd betaald door VW Duitsland aangezien het een bekend probleem was.

 

Of dit ook hetzelfde probleem met die van jou is maar misschien de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een DSG bak is eigenlijk een gerobotiseerde handbak (met dubbele koppeling), vandaar dat ie heel anders werkt dan een gewone automaat.

 

Heb je een DSG 6 bak of DSG 7 bak. Daar zit wel verschil in nl.

2.0tdi is altijd 6 traps dsg bij de 3C en 3AA.

 

Bij de B8 is het iets anders, daar zitten in bepaalde 2.0 tdi's een 7 traps dsg bak onder.

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zit idd een 6 bak dsg in i.v.m. het zwaardere koppel. Heb net nog even gereden, maar voor de rest geen enkel schokje, alleen dus bij bij de laatste schakeling van 2 naar 1 en dat is op moment dat de auto stilstaat. het is bijna niet het vermelden het schokje, maar je kent het wel als je een nieuwe auto hebt, dan het je het vergrootglas erbij ;-)

Ik kan natuurlijk altijd een garagist van de vw even vragen of mee te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik lees dit en moet zeggen dat de mijne precies hetzelfde doet. Hij schokt net zo lang tot ie in de 1e versnelling staat. Ook als je hem zachtjes (licht remmend) laat kruipen zeg maar. bv als je op een verkeerslicht afrijd. Verder lijkt hij goed te schakelen. Hoort dat bij de dsg of niet. Bij mijn andere automaten heb ik het nooit gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In mijn 3C 3.2 4M DSG6 van 2007 die ik kocht in 2011 kreeg ik na 1,5 jaar hetzelfde verschijnsel.

Bij terugschakelen van 4 naar 3 en van 2 naar 1 schokte hij ook .

In mei 2015 is bij 134260 km door VAgtechniek een nieuwe koppeling en 2M vliegwiel gemonteerd.

Het schokken was toen volledig weg, best wel een dure reparatie.

Sinds mei van dit jaar voel ik weer een schok maar nu tijdens het opschakelen van 4 naar 5.

Ook meen ik het 2M vliegwiel weer te horen.

Km. stand is nu 152000 dus best wel snel weer klachten.

Binnenkort maar weer eens contact met Vagtechniek opnemen.

 

Gr.

Dave.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mensen,
Het gaat bij mij om een Passat 3.2 V6 met 173.000 km op de teller. DSG 6 bak.

Ik zelf heb ook enkele problemen met het terugschakelen van de 3e naar de 2e versnelling en dan ook onder de 1000 toeren van 2e naar 1e versnelling. Ik hoor dat ook een tik als die terug schakelt. Moet erbij zeggen dat de distributie ketting vervangen moet worden, die is namelijk uitgerekt. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen hierbij? Heb deze topic wel door gelezen maar niet echt wijzer geworden en @dieseltjehoe kan je die instelling aanpassen of terug zetten?

 

Alvast bedankt voor de reacties en hulp 👍🏼😄.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Jeffrey.k eerst bij t begin starten

wanneer is voor t laatst de bak olie van je DSG vervangen? Als dat door een kenner gedaan is of door de dealer dan moet die de bak na de wissel in basis setting gedaan hebben. Hoort bij de procedure van bak oliewissel.

Basis setting moet je dmv obd doen, bijv VCDS volledige procedure incl test rit is oa op de Ross-Tech site te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 minuten geleden, dieseltje zei:

@Jeffrey.k eerst bij t begin starten

wanneer is voor t laatst de bak olie van je DSG vervangen? Als dat door een kenner gedaan is of door de dealer dan moet die de bak na de wissel in basis setting gedaan hebben. Hoort bij de procedure van bak oliewissel.

Basis setting moet je dmv obd doen, bijv VCDS volledige procedure incl test rit is oa op de Ross-Tech site te vinden.

De olie is volgens mij 15000 km geleden ververst, kan t nog ff voor zekerheid na checken in t factuur van vorige eigenaar. Aah oke, kan je dat zelf doen met die procedure ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden