Ga naar inhoud

Voetgangersherkenning alleen bij standaard Bestuurdersassistentiepakket?


Herbie

Aanbevolen berichten

Weet iemand of optie Voetgangersherkenning alleen beschikbaar is bij het standaard Bestuurdersassistentiepakket? Ik heb zelf Bestuurdersassistentiepakket 'Plus' genomen, nu mis ik optie Voetgangersherkenning bij de instellingen voor hulpsystemen. Deze optie zou volgens de handleiding zichtbaar moeten zijn tussen opties Front Assist en Lane Assist, maar bij mij onbreekt ie dus (zie bijgevoegde pics).

 

Instelling hulpsystemen in mijn auto

post-24017-0-76633700-1453292744_thumb.jpg

 

Opties in handleiding

post-24017-0-95290900-1453292757_thumb.jpg

 

 

Als ik in de prijslijst kijk (versie april 2015) zie ik Voetgangers bescherming alleen bij het standaard pakket staan, niet bij het 'Plus' pakket. Komt mij een beetje raar over dat deze veiligheidsoptie dan komt te vervallen. Of zou dat nodig zijn omdat de camera/sensor voor Voetgangersherkenning voor andere doeleinden wordt gebruikt bij het 'Plus' pakket? Iemand enig idee? Heb de vraag al uitstaan bij VW, zal het antwoord delen zodra ik het krijg.

 

Bestuurdersassistentie pakketten in prijslijst (april 2015)

post-24017-0-98345300-1453292767_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-24099-0-98313700-1453299728_thumb.jpgBijgaand een screenshot van de prijslijst juni 2015 van de GTE.

Daar staat bij het normale pakket Niet i.c.m. LED verlichting Plus.

 

Ik heb zelf ook het ass. pakket Plus en de Led plus optie en zie ook geen instelling om voetgangersherkenning aan of uit te zetten.

Heel vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de handleiding is hoofdstuk "Afstandscontrolesysteem (Front Assist) incl. city-noodremfunctie" terug te vinden (in uitgave 05-2015 op pagina 329). In dat hoofdstuk staat bij de City-noodremfunctie op pagina 330 het volgende:

 

"Als de bestuurder bij snelheden van ca. 5 km/h (3 mph) tot 45 km/h (28 mph) niet reageert op een dreigende aanrijding, kan het systeem ook zonder waarschuwing vooraf de wagen met automatisch toenemende remkracht afremmen. Door de snelheidsvermindering bij een eventuele aanrijding kan het systeem helpen, de gevolgen van ene ongeval te beperken."

 

Verderop op pagina 330 staat nog:

 

"De city-noodremfunctie kan tot stilstand vertragen. De wagen wordt door het remsysteem niet blijvend op zijn plaats gehouden. Rempedaal intrappen!"

 

 

Als ik naar de werking van de city-noodremfunctie kijk zou dat de voetgangersherkenning kunnen zijn. Of zou het alleen werken bij objecten die recht voor de auto staan/liggen? Lijkt me juist handig om voetgangersherkenning te hebben als je afslaat en daarbij zelf een voetganger over het hoofd ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Heb na lang wachten antwoord van de dealer, maar ik kan er niet zoveel mee:

 

"Volgens Pon zit de voetgangersherkenning ook bij het Plus pakket erbij. Deze opties is niet zichtbaar in het scherm en kan je niet instellen op vroeg / middel / laat. 

Hij staat altijd aan en maakt gebruikt van de frontassist / ACC sensor achter het logo en een sensor die achter de achteruitkijkspiegel zit. In feite zou hij voetgangers

aan de rand van de weg moeten herkennen, als deze oversteken zal hij ingrijpen."

 

 

Bij een standaard pakket kan je optie Voetgangersherkenning dus wel instellen, bij een Plus pakket moet je er maar van uit gaan dat de functie er is, want de functie is niet zichtbaar en is dus niet te configureren. Dus ook niet (tijdelijk) uit te schakelen, al is de vraag of je dat zou willen.

 

Ik blijf het vreemd vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dealer meldde (na vragen van mij en verwijzing naar prijslijst) dat voetgangersherkenning idd geen onderdeel is van bestuurdersassistentie plus. Het blijft dus vaag wat mij betreft

 

Als je alleen naar de informatie in de prijslijst kijkt zou je inderdaad kunnen concluderen dat voetgangersherkenning alleen in het standaard pakket zit, niet in het Plus pakket. Aan de andere kant: als je een Plus pakket hebt genomen zijn de sensoren die nodig zijn om obstakels (ook voetgangers) te herkennen en om automatisch te stoppen aanwezig, waarom zou het dan niet werken? 

 

Dus... inderdaad maar eens in een drukke stad gaan rondrijden om het uit te proberen. Of op zoek naar een vrijwilliger  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden