Ga naar inhoud
  • 0

Regenwater in achterklep Passat Variant 3B


Max1966

Vraag

Beste Passanten,

 

Het viel me al eens eerder op maar nu , met de regen van de afgelopen dagen , is het wel erg toegenomen : water in de achterklep.

 

Als ik die na regenbuien open dan klotst het ofwel rechts ofwel links er uit , naargelang ik links of rechts aan de straat geparkeerd sta.

 

Omdat het steeds heen en weer bewegen en daardoor het water er uit te laten klotsen geen oplossing is dan maar hier vragen.

 

De ruit is nooit vervangen. Er zit wel wat kleine roestvorming onder de lak rechts onderaan de ruit maar dat is niet dramatisch, zeker geen gat.

 

De ruitenwisser heb ik ooit vervangen maar dat water in de klep was er voor die klus ook al eens aanwezig. De rubber manchet en ruit heb ik toen goed schoongemaakt en laagje vaseline aangebracht om makkelijk te passen en eventueel water tegen te houden. Zit er netjes strak omheen.

 

Maar goed , het water loopt dus ergens naar binnen.

 

 

Waar kan ik het beste beginnen met kijken / zoeken?

 

Alvast mijn dank voor advies en tips!

 

 

Passat Variant 1998 (3B)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

gekke vraag misschien, maar doet de achter ruitensproeier het nog goed?

Het probleem dat ik ooit had was dat 1 van de slangen in de binnenklep los was geraakt.

Relais van mijn achterklepslot was dus ook kapot of gaf storingen door het vocht in de klep.

 

Een ander tip misschien is, de slangen die naast/rondom de achterklepscharnieren zitten gemonteerd.  

zijn die misschien poreus of gescheurd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor je antwoord.

 

De achtersproeier doet het prima en die gebruik ik zelden.

 

En dit is sowieso duidelijk regenwater want ik ruik totaal geen ruitenwisservloeistof.

 

Ik zal die aansluitingen eens nalopen.

 

Wat ik op het net tegenkom zijn inderdaad verhalen over water dat via "de handgreep / hendel" naar binnen komt.

 

Alleen heb ik totaal geen idee hoe dat daar naar binnen zou moeten lopen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Terugkomend op dit topic :

 

Omdat kitten rondom het glas niet hielp ( http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/42915-sikaflex-kit-gebruiken-om-rondom-de-achterruit-te-kittenof-welke-wel/) heb ik 2 weken terug eindelijk verder gezocht omdat de hoeveelheden water toenamen en ik me er steeds meer aan ging irriteren..

 

De achterklep bekleding heb ik eraf gehaald en water gegoten over de achterklep. Ik kon in de achterbak liggend zien dat ter hoogte van de deurgreep / hendel er water naar binnen droop. 

 

Niet veel maar dat moest dan toch de oorzaak zijn.

 

Bij nadere inspectie bleek er buiten aan de rechterkant van de handgreep wat speling te zitten. Deze sloot niet geheel strak meer aan op de achterklep.Een klein beetje maar kon ik die daar naar voren trekken.

 

Ik heb toen van binnenuit de twee rechter moeren strak aangedraaid, deze zaten inderdaad een paar slagen los.

 

Daarna weer water gegoten, er drupte toch weer een druppel naar binnen.

 

Toen heb ik de 4 moeren van de handgreep binnen helemaal losgehaald waardoor ik de handgreep buiten verder naar voren kon trekken en toen zag ik een rubber pakking die er voor zorgt dat de opening naar binnen in de klep wordt afgedicht.

 

Omdat ik verder niks wilde loshalen heb ik toen 4 halve houten knijpers tussen de de greep en de klep gezet zodat ik wat meer ruimte kreeg en de rubber pakking van boven kon reinigen.

 

Toen heb ik aan beide kanten van de pakking een rupsje siliconenkit aangebracht. Horizontaal en en zover mogelijk ook een stukje omlaag / verticaal.

 

Daarna heb ik de moeren weer aangebracht en strak aangedraaid zodat de kit er vol tussen werd geperst. Een vinger erlangs en de rest schoongemaakt.

 

Toen heb ik 2 weken zonder afdekking rondgereden zodat ik in de gaten kon houden of de klep droog bleef. Van buitenaf kon ik zo naar binnen en omlaag kijken en zag ik dat er geen water meer  in klep stond.

 

En eergisteren, na weer een echt flinke bui, durfde ik pas echt volmondig te zeggen dat de lekkage daar nu (eindelijk) verholpen is en ik heb gisteren de bekleding weer terug gemonteerd.

 

Dus iedereen met een Passat Variant 3BG met water in de achterklep raad ik aan op het bovenstaande te controleren en te verhelpen.

 

Het is te doen in een uurtje en het enige dat je nodig heb is een kruiskop schroevendraaier , dopsleutel set, 2 knijpers, doekje / wattenstaafjes, goede siliconenkit en droog weer.

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Te vroeg gejuicht.

 

Vanochtend ging ik naar m'n garage voor het vervangen van het achterklep rubber dat zij hadden besteld, die klus had ik sowieso nog gepland staan ondanks dat ik dacht dat de lekkage voorbij was.

 

Jullie begrijpen het al :

 

Weer een klets water aan de rechterkant. We hadden hier van de week echt een wolkbreuk / enorm onweer en veel water in de nacht.

 

Enfin, ik naar de garage en het oude rubber er vanaf getrokken en daarna met hulp het nieuwe rubber erop geduwd.

 

Wat een vervelende klus.

 

Iets waarvan je denkt "dat doe ik even", maar vies tegen valt.

 

Het was een heel gedoe om het goed op de plek te krijgen en zo strak mogelijk tegen de carrosserie te duwen.

 

Vooral bij de rondingen en bochten was het best moeilijk.

 

Bij het verwijderen van de metalen plaat onderin braken 2 pinnetjes af dus daar moet ik later nog wat aan doen en die weer vervangen / vastzetten.

 

Voor nu is het kijken hoe het rubber zich gaat "nestelen".

 

Ik merk in ieder geval dat dit rubber weer goed dik is en beter zal afsluiten want de klep moet echt met kracht dicht worden gedaan.

 

Een vraag nog :

 

Kan het zo zijn dat er zowel water in de klep zelf lekte via de handgreep EN OOK via / langs de rubbers dat vervolgens in de plastic klepafdekking bleef hangen?

 

Ik zou het anders ook niet meer weten......

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had vorige week bij Wittebrug 4 pinnetjes besteld om de metalen afdek strip onderaan weer vast te zetten.

 

Vandaag , bij het afhalen bleek dat ze er maar 1 hadden besteld.  :neutral:

 

Ik kreeg uit voorraad van de werkplaats 3 andere mee.

 

Daarna naar de garage.

 

Daar bleek dat het ene bestelde pinnetje anders was dan het originele pinnetje. :neutral:

 

Ik heb ooit wel betere tijden meegemaakt bij Wittebrug. Jammer dit.

 

De monteur ontdekte toen al snel dat het rubber onderin achter de bumper moest zitten, nu zat de onderste rubber lip er voor en kon dus makkelijk worden losgehaald.

 

Samen met hem hebben we het in orde gemaakt, het rubber zit nu ook daar zo goed als het kan zitten.

 

Bij het terugplaatsen van de metalen afdekplaat bleek dat de 3 extra pinnetjes uit de voorraad nota bene beter waren dan het bestelde pinnetje.

 

Dus tja, weer een minpunt voor Wittebrug.. :neutral:

 

Het sluiten van de klep moet nog met wat kracht, dat komt volgens de monteur wel goed als het rubber wat platter / soepeler wordt.

 

Daarna naar de kier rechts gekeken. Het lijkt erop dat de klep ooit iets is getordeerd, bovenop wordt de spleet naar rechts toe ook iets breder.

 

Zuiver cosmetisch volgens hem, de afdichting is gewoon optimaal.

 

Gisteren heb ik de afdekplaat van de klep gehaald, nu is het wachten op flinke buien om te kijken of het droog blijft.

 

(Of met emmers water naar buiten) 

 

Betaling was niet nodig, ik heb echter aangedrongen wel een bijdrage te leveren, ik gun ze (familiegarage) het volledig.

 

Geen idee of ik reclame mag maken maar ze zitten aan Castorstraat in Den Haag.  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na echt heel wat regen die een aantal dagen geleden in Den Haag is gevallen is er geen water meer in de klep gekomen.

 

Ik ga nu de klep bekleding weer terug plaatsen en kijken wat er dan gebeurt.

 

Als het goed is houdt het nieuwe rubber de regen nu goed tegen en buiten de wagen.

 

Zo niet : dan houd ik er rekening mee dat er op de een of andere manier water langs het rubber en carrosserie onderin in de klep bekleding lekt wat er dan uit valt bij het openen van de klep.

 

In ieder geval staat / komt er geen water meer in de klep zelf, dat is nu wel duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na heel wat regen die we hier hebben gehad vandaag de klep open gedaan.

 

Ik dacht iets iets te horen maar hoopte dat het niet zo was......

 

Bij het weer dichtdoen...ja hoor..... daar was het weer :  een plasje water dat rechts vanachter de zwarte plastic deurbekleding op de bumper viel.

 

Het zal dus toch op de een of andere manier naar binnen komen i.c.m. hevige buiten.

 

Ik weet niet meer wat ik er aan kan doen en laat het maar zo.

 

Behalve dit HELE hardnekkige euvel rij ik steeds nog met veel plezier in m'n Passie van inmiddels 20 jaar!

 

Ik overweeg nu om links en rechts een gaatje te boren, onderin de klep, door de plastic klepbedekking en het metaal van de klep zodat het water weg kan lopen.

 

Eventuele ernstige roestvorming zal ik met de leeftijd van mijn wagen niet meer beleven lijkt me. 

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zitten al gaatjes in met rubberdopjes aan allebei de zijkanten aan de onderkant.

Grote kans dat deze zijn meegespoten met de achterklep

 

Dank voor je reactie.

 

Dit is voor het eerst dat ik er over hoor bij een 3B en ik heb ze dan blijkbaar steeds over het hoofd gezien..

 

Waar zitten ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die gaten zitten in principe in ALLE holle delen van een auto.

 

Enerzijds de praktijk dat binnengedrongen vocht weer eruit kan (om roest te voorkomen...en champignons), maar ook tijdens het aanbrengen van de grondlak (waar de auto of de delen in een bad worden gehangen met grondverf) moet het restant er ook weer uit kunnen lopen.

Hier een voorbeeld van een binnendeur B7. Daar zie je ze duidelijkcdd3f3409a7e9103cab05ee8343d044e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden