Ga naar inhoud
  • 0

stationeer lopen maakt de auto af en toe een ratelen en blikkerig geluid


devisser

Vraag

Hallo allemaal , ben hier nieuw op het forum, De reden is, dat ik een caddy heb gekocht.

Heb zelf vroeger een paar jaar in een garage gewerkt ,dus ik weet er nog heel ietsjes van. praten we over 30 jaar geleden.

ben 61 jaar oud en er is heel wat veranderd op het auto gebied.

 

als de auto van mij stationeer loopt en de koppeling niet is ingetrapt ,maakt deze af en toe een hoop lawaai (een blikkerig geluid)

trap ik de koppeling in is het geluid weg en heb ook iets olie bij het koppeling huis ondekt,  (dit hoeft niks te wezen omdat de auto meer dan een jaar heeft stil gestaan)

Auto heeft 115.000 km gelopen.

zelf denk ik dat de druklager versleten is.

gegevens auto:

 

Caddy maxi  1.9 TDI  BLS motor 105 pk

Bouwjaar 2010

km stand 115000

gewicht bijna 1500 kilo

 

Ik hoop dat u me kunt helpen .

met vriendelijke groet,

Jeroen

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit ga ik even volgen. Ik heb dit fenomeen ook van het blikkerig geluid bij stationair draaien. Ik hoor het het beste aan het linker voor wiel. Je hoort de motor netjes "spinnen" en dan een paar seconden die blikkerige ratel en dan is ht weer weg voor een paar sec/minuten. En meestal komt het voor na een rit en niet bij koude start.

Weet niet of jij ook een "stampend" gevoel hebt in het koppelingspedaal als je de koppeling bijna los hebt met de bak in zijn vrij ?

Dus als ik de auto in zijn vrij zet en druk de koppelingspedaal een 2-3cm in dan heb ik een stampend gevoel. Weet nu niet of deze 2 met elkaar te maken hebben.

Mijn motor is ook een 1.9tdi maar dan een BXE met 140d km

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit ga ik even volgen. Ik heb dit fenomeen ook van het blikkerig geluid bij stationair draaien. Ik hoor het het beste aan het linker voor wiel. Je hoort de motor netjes "spinnen" en dan een paar seconden die blikkerige ratel en dan is ht weer weg voor een paar sec/minuten. En meestal komt het voor na een rit en niet bij koude start.

Weet niet of jij ook een "stampend" gevoel hebt in het koppelingspedaal als je de koppeling bijna los hebt met de bak in zijn vrij ?

Dus als ik de auto in zijn vrij zet en druk de koppelingspedaal een 2-3cm in dan heb ik een stampend gevoel. Weet nu niet of deze 2 met elkaar te maken hebben.

Mijn motor is ook een 1.9tdi maar dan een BXE met 140d km

Links vooraan hoor je de 2m vliegwiel als ie niet meer goed is.

Wat jij beschreef (eventjes blikkerig geluidje en daarna is het weer weg) had ik ook, maar dan altijd, als in koude en warme motor.

 

Rond 227.000km is ie bij mij vervangen.

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo'n geluid?

 

Bij mij idd zoiets maar dan niet zo frequent als in het filmpje. Niet dat ik er echt zo een hinder van ondervindt maar de rammel viel me op. Het schokkerig optrekken heb ik idd soms maar ook dit valt ook nog binnen mijn toleranties

Zijn er risico's verbonden aan het ze verder rijden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Schokkerig wegrijden is meestal idd vliegwiel en meestal uit eigen ervaring ism koppeling.

Kwaad kan het niet zolang het geen teringherrie gaat maken,heb het bij de bmw gehad en daarmee nog een dikke 10 k doorgeknald maar hij reed nog gewoon.snelweg of lange stukken geen probleem

aangepast door rob 44
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Links vooraan hoor je de 2m vliegwiel als ie niet meer goed is.

Wat jij beschreef (eventjes blikkerig geluidje en daarna is het weer weg) had ik ook, maar dan altijd, als in koude en warme motor.

 

Rond 227.000km is ie bij mij vervangen.

Ik weet dat het massavliegwiel vervangen is geweest op 3000km net voor ik de wagen kocht (directiewagen) - heb hem nieuw gekocht maar de garage heeft er 3000km mee gereden -hierdoor een mooie aankoop korting.

Maar de werknemer van de garage die ermee reed vond dat de wagen een schokkerig gedrag had bij stationair draaien. Daarom is dit vervangen geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Risico's zijn er altijd, maar zolang het niet te erg wordt. Maar als ie echt slecht word, vervangen of bij een koppelingwissel.

 

attachicon.gifimage.gif

Dat zou ik zowieso ook doen aangezien dan alles toch open ligt kan zowel de koppeling ineens ook vervangen worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

smorgens vroeg moet ik 2 a3 km bijna stationeer rijden dus ,zeer langzaam. de motor is dus goed warm en dan doet ie het ,als ik de auto stationeer laat draaien en stil staat, dan geef ie een blikkerig geluid.

trap ik de koppeling in dan is het weg, en rij ik verder, heb ik ook geen last van.

 

dit mag toch niet voorkomen bij een km stand van iets meer dan 100.000 km ,ik ben er een beetje van geschrokken over wat ik lees ,van de bls motor.

 

dan maar geld er tegen aan maar goed ,wil ik hem hebben.

 

ik hoor wel

groetjes,

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Buiten het feit dat je hier welkom bent vind ik het wel vreemd dat je hier nieuw bent EN je hier komt omdat je een Caddy hebt... het is hier toch echt de Passat Club..

 

als je de koppeling intrapt/loslaat en het geluid veranderd is het meestal een drukgroep/druklager. Als het je 2M vliegwiel is kun je wel even bijv achteruit rijden, de koppeling wat bruusk op laten komen en dan weer intrappen, heb je het idee dat de motor dan erg schud/op minder dan 4cil loopt dan is het waarschijnlijk je 2M vliegwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aha, dit klinkt wel heel erg als het gerammel/klepper wat de mijne maakt. Eerst enkel bij warme motor en als ik de koppeling niet ingetrapt had, we vermoeden eerst een slechte druklager maar nu rammelt hij ook als ik de koppeling ingetrapt heb. Merk ook bij koude motor een trilling bij het "grijpen" van de koppeling.

 

Ik heb nog garantie maar vermoed dat het wellicht interessanter is het vliegwiel bij matthijs te laten vervangen...

aangepast door Fopperr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

K heb de laatste dagen even in de gaten gehouden vwb trillingen in mijn auto. Heb auto laten uitlijnen en dat scheelt een bult maar hij blijft trillen. Mijn rechter voorwiel is wat krom maar dit is een andere trilling.

 

De auto trilt harder bij accelereren. Trap ik de koppeling in dan is het nagenoeg weg. Voornamelijk merkbaar onder de 2000rpm. Vind dat hij ook tussen de 1200/2000rpm dan een zwaarder geluid maakt.

 

Auto moet met 1000k een beurt hebben en deze krijg ik nog van vw. Wissel voor de tijd de wielen omdat de 19" iets krom zijn.

 

Ik denk dat ik (nooit gedacht dit ooit te zeggen) even langs de dealer in NL ga om te bepalen of het vliegwiel kapot is. De vorige keer hoorde de Werkstattmeister er ook niks aan dus sta een stuk sterker als ik een soort van pre-second opiniom heb????

aangepast door Fopperr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Trillen doet mijne ook iets in hogere versnellingen bij volgas.zeker merbaar in zn 6.zie het in de spiegel.niet merkbaar voor de passagiers maar wij merken dat uiteraard.komt bij mij waarschijnlijk van de aandrijflijn.vaker gehad bij auto s en nooit veel zorgen over gemaakt eigenlijk.gewoon kleine onbalans

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden