Ga naar inhoud
  • 0

Welke distributieriemset nodig?


PMKoning

Vraag

Dag VWorummers,

 

nu de Passat inmiddels de respectabele kmstand van 365K kms heeft behaald, :mrgreen::wink:   is het weer tijd voor een nieuwe distributieriem. Na eerst de nieuw APK vorige week gehaald te hebben (wilde niet eerst investeren om vervolgens op van alles afgekeurd te worden...), is het nu de tijd om het grote onderhoud te gaan doen.

Om een financieel wat lastig vorig jaar snel te vergeten wil ik een flink deel van het onderhoud deze keer zelf doen, daar kom ik wel uit. Filters en olie is allemaal geen hogere wiskunde en heb ik vaker gedaan op vorige auto's.

 

De distributieriem echter zou een eerste keer zijn én ik heb geen fijne warme garage en op straat lijkt me dit in de winter geen goede actie...

Is er iemand die in de (ruime) regio Rotterdam woont die vaker een distririem heeft vervangen en het leuk vind om mij daarbij te helpen?

 

En hoe kom ik er achter wat de juiste set is? Op MrAuto kom ik als ik op kenteken zoek verschillende sets tegen. Met mijn bouwjaar vanzelfsprekend alleen waarbij staat na .../2002, maar dan nog zijn er diverse keuzes.

Volgens mij is dit degene die er de vorige keer is ingegaan (als ik de specificatie bij de factuur nakijk): http://www.mister-auto.nl/fl/distributieriem-en-waterpomp/gates-kp55569xs-1_g3096_a033KP55569XS-1.html

 

En dan de andere riem(en): wanneer moeten die eigenlijk? Ik heb tot op heden altijd op een longlife interval gereden en de resp. garages (eerst VW dealers, later VAG Techniek) hebben me daar eigenlijk nooit wat over gevraagd. Ik kan volgens mij ook nergens in het (keurig afgestempelde boekje) daar iets over vinden. Ik weet dus ook niet wanneer die vervangen zijn en of het nodig is.

Als ik zo kijk, zijn die setjes nog kostbaarder dan de distririem... En ook daar wordt het mysterie welke te bestellen (indien nodig) nog veel groter. Ik heb in ieder geval een Athene uitvoering dus met airco/klima regeling, dus daar zal volgens mij een extra riem met rollen bij horen.

 

Voor de volledigheid, ik heb een 3BG uit maart 2004 met een 1.9 TDI 74kW AVB motor met handbak.

 

Iemand die mij wat helderheid hierover kan verschaffen?

 

Grtz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Weet niet of je de riem al vervangen hebt; indien ja, respect, met dit weer :wink:

 

Mijn ervaringen:

Ik heb inmiddels 2x die snaar gewisseld, beide keren de Gates KP55569XS gebruikt. Allemaal goed te doen vind ik, met 1 aandachtspunt. Nadat ik de 2e keer een distributie gewisseld had (dus bij 240000km) brak er 1000km later een bout van de multiriem spanner. Die bout moet los om de bij de distributie te komen. Achteraf bleek er een Gates Technical Bulletin voor te zijn: TB031_T38306.pdf

 

Waarschijnlijk heeft bij mij de bout niet vast genoeg gezeten, had al zo'n 240000km achter de rug en vond het toen wel mooi geweest. Helaas moet dan opnieuw je front eraf. Als ik die distributie ooit nog eens wissel vervang ik die bout op voorhand. Kost niks en scheelt een boel problemen.

 

De rest van de snaren bekijk ik af en toe. Ik heb bij 240000km uit voorzorg multi- en aircoriem vervangen, vooral omdat je er dan zo makkelijk bij kan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

daarom advies naar ik de klant doe gelijk ook die multiriem spanner met multiriem met bij horen oem bouten erbij.

kost ff extra euro`s want die lager van de multiriem spanner heb ook zijn Km gedraaid. & de voor frond is toch los.

 

Maar dat zijn de keuze van de klant

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden