Ga naar inhoud
  • 0

af-fabriek bi-xenon flikkert / knippert / uit/aan bij bochtenverlichting


JurgenTDI

Vraag

Hoi,

 

Ik dacht dat ik nu eindelijk een keer door de dure reparaties heen was, maar nu komt het volgende euvel waar ik momenteel nog even geen oplossing voor heb.

 

 

Sinds gisterenavond bemerkte ik dat wanneer ik een bocht in stuur, dat wanneer mn bochtenverlichting dan aan gaat beide xenonlampen gaan knipperen/flikkeren (op de manier van uit/aan en lichtsterkte verschil).

Wanneer ik gewoon recht vooruit rijd, is er niets aan de hand en knippert er niets, ook bij stil staan en stationair draaien geen problemen. Ik kan nog niet zeggen dat de lampen knipperen als ik lichtjes instuur (lampen meedraaien), dit is mij NOG niet opgevallen.

 

Koplampen zijn af-fabriek bi-xenon met bochtenverlichting.

Op een duits forum van Dieselschrauber lees ik iets over ballasten van Valeo en D1S lampen van Osram, dat daar mogelijk iets mee is. (starters in de D1S lampen geloof ik)

 

En toevallig heb ik Valeo ballasten, en een klein jaartje geleden lampen van Osram er in zitten.

 

Herkent iemand dit?

Wat zou de oplossing zijn, weer nieuwe D1S lampen (philips) monteren?

Ik zal proberen er een filmpje van te maken morgenavond ofzo.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Fabrieksaf zit er Osram in... dan zouden meerdere mensen dit probleem moeten hebben, ik hoor i.i.g. voor het eerst over zo'n soort probleem.

 

Bedoelde je met bochtenverlichting de lenzen die meedraaien (boven de 40km/h) of de aparte lampjes die naar de zijkant schijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hm het toeval wil dat ik er al ies verder mee ben zonder dat er stappen zijn ondernomen: gisteren viel mn rechter koplamp uit, AFS werkt niet --> ballast stuk.

Waarschijnlijk heeft het hier mee te maken. Gisterenavond dus maar via eBay een nieuwe besteld (kon me ineens herinneren dat ik vorig jaar aan de linker kant ook al een ballast vervangen heb, dus 1+1=2 dacht ik...)

 

Maar vanmiddag viel me op dat mn dashbordverlichting / instrumentenpaneel het zelfde euvel heeft als mn koplampen. Het FIS display en de rode verlichting zag ik 'flimmeren' ..

 

Kan dit de gelijkrichter op de dynamo zijn die dit alles veroorzaakt?

Kapotte ballast is waarschijnlijk gewoon toeval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je met "flimmeren" bedoeld dat je FIS display en dashboardverlichting minder fel brand en dan weer normaal brand, hetzelfde heb ik de afgelopen tijd ook.

Bij mij is de accu het euvel.

 

In wat voor staat is je accu? Anders die nog even (laten) doormeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Accuspanning onbelast (zonder contact aan): 12,26V

Laadspanning: 14,x V

 

Zag wel dat ik een onderhoudsvrije accu heb met zo'n groene indicator er op, en die is dus niet groen meer maar zwart (wat aangeeft dat er onderhoud nodig is).

 

Morgen komt mn nieuwe Valeo ballast binnen, kijken of we na Dinsdag meer weten.

Rechter xenon peertje doet nu helemaal niets meer....  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet wel ff geduld hebben, onbelast omdat de regeleenheden in ruststand moeten gaan. Als je dit gedaan hebt, dan is de spanning van ja accu laag. Laat hem voor de zekerheid nameten, waarschijnlijk is slecht of ontladen. Rijd je misschien veel korte stukjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Opgelost..

 

Ballast EN xenonlamp stuk.  Dacht dat ik Osram er in had, maar zitten Philips lampen in.

Instrumentencluster knippert ook niet meer.

 

Blij dat dit weer voorbij is... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fijn dat het opgelost is.

 

Heb alleen een opmerking m.b.t. je accu:

Weet niet wat voor merk je hebt maar die accu's die ik heb gehad met indicator betekend zwart dat accu aan vervaning toe is. Het zijn onderhoudsvrije accu's, valt weing aan te "onderhouden" dan.

Het kan nog lang goed gaan, echer als de accu al aantal jaar oud is dan is accu vervangen geen slecht idee ;)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee hoe oud deze is, maar als het de eerste is dan is die net 10jr geweest (sept 2005).

 

Accu gaat eruit, komt een nieuwe in. Mn instapverlichting gaat pas branden aan 1 kant als ik het gas in trap na gestart te hebben.

Tijdens starten gaan alle interieurlampies knipperen. Vooral nu het 'koud' is buiten (-5).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit nu een mooie Bosch van 74Ah en 680A in. Accutester gaf aan dat de oude stuk was. Had nog 550A startstroom ipv 680.

 

De 'defecte. D1S lamp heb ik voor garantie laten opsturen, en is inmiddels terug: getest, niet stuk. Alles had met de accu en defecte ballast te maken. Dus nu een lampje van €40 op reserve

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden