Ga naar inhoud
  • 0

Temperatuur TDI common rail


MarcelTDI170

Vraag

Zoals hier te lezen, is mijn thermostaat vervangen na de constatering dat mijn motor erg traag op temperatuur kwam met de huidige temperaturen (0-10 graden in de ochtend). Na vervanging is er eigenlijk niets gewijzigd. Het kost me een dagelijkse rit van Oosterhout naar mijn werk in Hoofddorp (+/-1.5 uur) om de temperatuur op 85 graden te krijgen en op de A2 waar je 100 mag loopt de temperatuur ook terug naar 75 a 80. In de middag, wanneer het warmer is (rond 15 graden), gaat het beter.

 

Nu heb ik eens wat internetonderzoek gedaan en in Amerikaanse fora hebben meer mensen deze ervaring bij '1 digit temperatures'. Ook hun recente TDI komt niet volledig op temperatuur en sommige mensen schaffen daar een winter front voor aan (http://www.idparts.com/2012-passat-nms-winter-front-p-3931.html) om lucht naar de motorruimte te blokkeren.

 

Nu is mijn vraag: Zijn er mensen met een vergelijkbare motor (TDI common rail (mijne is een 2.0 170PK) die dezelfde ervaring hebben? Misschien zorgt de efficiëntie van de motor icm. de lagere temperaturen er voor dat hij lastig op temperatuur komt bij lage temperaturen.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik rij sinds een kleine week met een Passat variant 2.0TDI 170pk. Auto is van 2011 met 150.000km op de teller. Heerlijk luxe highline uitvoering dus ik ben dik tevreden. Op 1 ding na, en dat is de temperatuurhuishouding in de motor. Gisterochtend was de kvs/olietemperatuur slechts op 80/75 graden na zo'n 60km snelweg(kantoor noord=110km). Nadat ik even gestopt was, kwam de temperatuur op 90 graden en bleef de volgende 40km snelweg ook daarop hangen.

De rit naar huis in de middag deed dit probleem zich niet voor, temperaturen zaten vlot op 90 graden en bleven daar ook bij 100km snelweg, ongeacht snelheden.

 

Vanochtend naar het werk (kantoor zuid=30km) kwam de temperatuur heel aarzelend op 90 graden na 15km gemengde weg, bleef daar even, en zakte naar 80graden. Dat bleef zo de volgende 10km snelweg maar bij verlaten snelweg kwam de temperatuur al snel op 90graden en bleef daar keurig hangen. Nu is dat maar een paar km wegen binnendoor en geen snelweg meer.

 

Naar kantoor noord is 110km, dus verwacht ik bij buitentemperaturen dat de motor toch wel op temperatuur komt na zo'n 30km. Wel rij ik op de snelweg max 100km want vanwege spitsstrook verlaagt men daar de snelheid. Is dit een probleem dat aangepakt moet worden? Ik heb al veel mensen hier gezien die met vervangen van de DSG thermostaat een zelfde probleem konden oplossen. Nou is die thermostaat niet kostbaar dus wellicht het proberen waard.

Ik zie wel voor typenummer 1K0121113A onderdelen tussen €14 en €50 voorbij komen. Is er verschil en heeft het zin om dan maar de duurste te nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb al veel mensen hier gezien die met vervangen van de DSG thermostaat een zelfde probleem konden oplossen. Nou is die thermostaat niet kostbaar dus wellicht het proberen waard.

Ik zie wel voor typenummer 1K0121113A onderdelen tussen €14 en €50 voorbij komen. Is er verschil en heeft het zin om dan maar de duurste te nemen?

Ik zou idd gewoon je DSG thermostaat (laten) vervangen. Temp hoort gewoon niet af te nemen.

 

Ik heb OEM bij de dealer in Zutphen besteld (en @Vdub heeft hem geïnstalleerd). De OEM versie geeft blijkbaar bij veel mensen wel problemen na een tiidje. Kan dus zomaar zijn dat een goedkopere aftermarket zelfs beter is ;).

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou idd gewoon je DSG thermostaat (laten) vervangen. Temp hoort gewoon niet af te nemen.

 

 

Hier in het zuiden zit een ex VW dealer die ook onderhoud doet. Even daar overlegd en ze vinden het verstandig om kvs en dsg thermostaat beide te vervangen. Ik laat het maar uitvoeren ipv zelf doen, heb ik nog iets om op terug te vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier in het zuiden zit een ex VW dealer die ook onderhoud doet. Even daar overlegd en ze vinden het verstandig om kvs en dsg thermostaat beide te vervangen. Ik laat het maar uitvoeren ipv zelf doen, heb ik nog iets om op terug te vallen.

Laat alleen de dsg thermostaat doen dat is in 30 min gefixed de gewone thermostaat zijn ze wel een paar uur mee bezig !

 

 

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ze zijn er ongeveer 2:15 uur mee bezig. Heb inderdaad gevraagd om alleen de DSG thermostaat te doen, maar áls er iets met de kvs thermostaat is dan kosten beide klussen sámen meer dan gecombineerd. 

Totaalprijs komt op €215,- incl BTW, dus dat is nog best redelijk. Daarbij heb ik garantie op motor en aanverwanten en heb ik dit met de handelaar zo afgesproken dat hij de kosten overneemt. Voor hem maakt het niet (naja, weinig) uit of hij het door eigen mensen moet laten doen of een garage op afstand dit laat overnemen.

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voordeel van apart en met tussentijd vervangen dat je gericht te weten komt welke van de 2 jouw probleem heeft verholpen. Bij allebei vervangen is het nog steeds gissen wat de oorzaak was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die dsg-thermostaat alleen kost 10 minuten en ca 0,5L kvs.. kost dus bij lange na geen 215 euro.

 

Alle kvs laten vervangen is jammer (als ze het al doen), bij 180 ofzo mag je weer voor je d-riem en laten ze alles er weer uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Achteraf heeft de garage alleen de kvs thermostaat vervangen. De situatie lijkt beter te zijn geworden, maar als ik met koude motor al snel op de snelweg terecht kom en keurig op 100kmh blijf, dan komt de temperatuur de eerste 40km niet boven 80 graden uit. De handelaar zegt dat dat niet anders kan vanwege het karakter van de motor.

Klopt dit of kletsverhaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Achteraf heeft de garage alleen de kvs thermostaat vervangen. De situatie lijkt beter te zijn geworden, maar als ik met koude motor al snel op de snelweg terecht kom en keurig op 100kmh blijf, dan komt de temperatuur de eerste 40km niet boven 80 graden uit. De handelaar zegt dat dat niet anders kan vanwege het karakter van de motor.

Klopt dit of kletsverhaal?

Kletsverhaal. Mijne gaat sinds vervanging van dsg thermostaat altijd binnen een minuut of 8 naar 90gr. Redelijk onafhankelijk van buitentemperatuur en belasting.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

The story continues, woensdag bij de handelaar op bezoek geweest, 130km rijden. Daar krijg je dan een enorm l*lverhaal dat het alleen maar beter is dat de motor zo koud mogelijk blijft, betere prestaties etc. Ook het argument dat er na 130km snelweg bij 16°C buitentemperatuur nog maar 75° kvs temperatuur was, werd afgedaan als "Prima". Waarschijnlijk hadden ze er genoeg van na het vervangen van de kvs thermostaat.

 

Vanochtend de DSG thermostaat ook (laten) vervangen en op terugweg getest door met ±85km/h achter een vrachtwagen te cruisen, verbruik rond 3ltr/100km en verwarming op max. Voorheen zou dat dalende temperaturen opgeleverd hebben, nu bleef de wijzer stabiel gedurende 15km. Dus probleem opgelost.

Over het óp temperatuur komen met koude motor kan ik nog niks zeggen.

Edit 20-6-2017: Nu diverse keren met koude motor (20graden) getest in de ochtend. KVS is na 6-8km op temperatuur. Dus dit is toch de uiteindelijke oplossing. Jammer dat een ex-dealer niet weet dat deze tweede thermostaat ook in het spel is en problemen kan veroorzaken. 

aangepast door Ramon_Passat_B7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij in een CFHC Touran met DSG en heb precies zelfde klachten. Ondertussen al 2x de thermostaathuis 03L121111AE vervangen, want het zou toch echt aan de thermostaat moeten liggen.. en ik zou niet de eerste zijn met een DOA. Na lezen van dit onderwerp ook de thermostaat van DSG 1K0121113A vervangen, maar heeft niet gebaat. Onderdelen zijn bij de dealer gekocht en bij een plaatselijke garge ingebouwd, ze zijn zeker weten vervangen (stond erbij).

 

Zou het dan nu wel een doa zijn en moet ik wederom DSG thermostaat vervangen?

aangepast door Alpi
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toen ik de “normale” thermostaat voor de 2de keer verving viel het mij op dat oud EN nieuw beide dichtstonden. Ik kon er ook niet doorheen blazen. De DSG thermostaat kon ik we doorheen blazen, maar de monteur verzekerde mij dat hij enkel vloeistof tegenhoudt en niet hermetisch afgesloten is. Heb hier wel mijn vraagtekens bij. De Thermostaat zelf raak ik liever ook niet meer aan, arbeid is behoorlijk intensief en duur..

 

Zou iemand kunnen bevestigen dat het normaal is dat je door de DSG thermostaat heen kan blazen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net aangekomen op werk. 52 snelweg km’s / 40 min gereden. Buiten 2-3 graden. Temperatuur olie 67 graden, water temperatuur meter niet bewogen met verwarming uit. Ik wordt er moedeloos van. Wordt alleen warm als ik goed gas geef en wil juist niet gas geven met koude motor. Of als ik in de file sta.

 

De oude hoofdthermostaat is onder garantie ingenomen, die heb ik niet meer. De oude DSG thermostaat zou nog in de garage kunnen liggen, maar daar kan ik zaterdag pas weer komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toen ik de “normale” thermostaat voor de 2de keer verving viel het mij op dat oud EN nieuw beide dichtstonden. Ik kon er ook niet doorheen blazen. De DSG thermostaat kon ik we doorheen blazen, maar de monteur verzekerde mij dat hij enkel vloeistof tegenhoudt en niet hermetisch afgesloten is. Heb hier wel mijn vraagtekens bij. De Thermostaat zelf raak ik liever ook niet meer aan, arbeid is behoorlijk intensief en duur..

 

Zou iemand kunnen bevestigen dat het normaal is dat je door de DSG thermostaat heen kan blazen?

 

Ik weet nog, van de vervanging van mijn DSG thermostaat bij @Vdub, dat je er inderdaad door heen kunt blazen als de thermostaat koud is, maar wel met enige weerstand.

 

En lees net ook op het UK Passat forum dat er inderdaad altijd een klein kanaaltje open staat waar vloeistof door langs de thermostaat vloeit.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zit een beetje de schema van mijn koelsysteem door te nemen en zou het kunnen dat de monteur de slangetjes van de elektrische pomp heeft omgewisseld waardoor mijn elektrische waterpomp  (nr 8) de circulatie verstoort en de warme water forceert om door de radiator te gaan?

 

650121620.png

aangepast door Alpi
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden