Ga naar inhoud
  • 0

Temperatuur TDI common rail


MarcelTDI170

Vraag

Zoals hier te lezen, is mijn thermostaat vervangen na de constatering dat mijn motor erg traag op temperatuur kwam met de huidige temperaturen (0-10 graden in de ochtend). Na vervanging is er eigenlijk niets gewijzigd. Het kost me een dagelijkse rit van Oosterhout naar mijn werk in Hoofddorp (+/-1.5 uur) om de temperatuur op 85 graden te krijgen en op de A2 waar je 100 mag loopt de temperatuur ook terug naar 75 a 80. In de middag, wanneer het warmer is (rond 15 graden), gaat het beter.

 

Nu heb ik eens wat internetonderzoek gedaan en in Amerikaanse fora hebben meer mensen deze ervaring bij '1 digit temperatures'. Ook hun recente TDI komt niet volledig op temperatuur en sommige mensen schaffen daar een winter front voor aan (http://www.idparts.com/2012-passat-nms-winter-front-p-3931.html) om lucht naar de motorruimte te blokkeren.

 

Nu is mijn vraag: Zijn er mensen met een vergelijkbare motor (TDI common rail (mijne is een 2.0 170PK) die dezelfde ervaring hebben? Misschien zorgt de efficiëntie van de motor icm. de lagere temperaturen er voor dat hij lastig op temperatuur komt bij lage temperaturen.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Al iets wijzer geworden?

Maat van mij heet het zelfde probleem en ook al thermostaat vervangen en ook geen verschil.

 

Heeft een 2.0 TDI CFFB met DSG, de thermostaat blijft open staan.

Na wat gerommeld te hebben met de kabels lijkt het ineens opgelost, maar waarschijnlijk na een flik stuk door rijden +/- 1,5 uur is het probleem weer terug. 

aangepast door Marco456
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Marco456 Nee, nog niet. We hebben de DSG thermostaat nog niet gewisseld.

 

Ik lees dit soort verhalen (in oa. Duitsland, US en NL) wel alleen maar over de TDI's met DSG, dus denk dat de kans aanzienlijk is dat dit te maken heeft met de extra thermostaat bij de DSG die open blijft staan.

 

Heeft een 2.0 TDI CFFB met DSG, de thermostaat blijft open staan.

 

Welke thermostaat bedoel je? En hoe weet je zeker dat de thermostaat open blijft staan? Als dit echt het geval is, dan is de thermostaat dus sowieso defect, want de enige functie die dit ding heeft is om open en dicht te gaan ;).

 

Na wat gerommeld te hebben met de kabels lijkt het ineens opgelost, maar waarschijnlijk na een flik stuk door rijden +/- 1,5 uur is het probleem weer terug. 

 

 

Kan het zijn dat de auto tijdens het rommelen met de kabels lang stationair heeft gedraaid en dat de auto daarna bv wat meer op zijn staart is getrapt? Ik ervaar ook dat wanneer de motor echt goed warm is (olie >110 graden), het erg lang kan duren voordat de temperatuur weer onder de 90 graden komt en de meter terug gaat lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Marco456 Nee, nog niet. We hebben de DSG thermostaat nog niet gewisseld.

 

Ik lees dit soort verhalen (in oa. Duitsland, US en NL) wel alleen maar over de TDI's met DSG, dus denk dat de kans aanzienlijk is dat dit te maken heeft met de extra thermostaat bij de DSG die open blijft staan.

Daar lijkt het wel op. 

 

Welke thermostaat bedoel je? En hoe weet je zeker dat de thermostaat open blijft staan? Als dit echt het geval is, dan is de thermostaat dus sowieso defect, want de enige functie die dit ding heeft is om open en dicht te gaan ;).

Als de motor warmer wordt dan wordt de radiator ook warm ( door te voelen aan de slangen)

 

Kan het zijn dat de auto tijdens het rommelen met de kabels lang stationair heeft gedraaid en dat de auto daarna bv wat meer op zijn staart is getrapt? Ik ervaar ook dat wanneer de motor echt goed warm is (olie >110 graden), het erg lang kan duren voordat de temperatuur weer onder de 90 graden komt en de meter terug gaat lopen.

Lijkt idd het zelfde probleem. Maar bij hem doet die het op dit moment weer goed ( na idd flink door trappen ) over een paar dagen kan het weer mis zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien dat zijn DSG thermostaat dan af en toe blijft hangen? Bij mij worden de slangen naar de radiator en radiator zelf ook meteen warm, dit terwijl de hoofdthermostaat dicht zit (hebben we getest buiten de auto).

 

Het is zo dat wanneer de DSG thermostaat open staat deze een bypass creëert naar de radiator. Deze kan dan dus warm worden zonder dat de hoofdhermostaat open staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@wheeler het gaat om onderdeel 1K0121113A. Hoop dat dit het ook voor jou oplost!

 

Succes!

Helaas, vandaag vervangen, en op de auto weg, met +/- 100 tot 110 km per uur, zakt hij weer terug naar 60 - 70 graden... Thermostaat is vervangen en nu dus ook de 1K0121113A. Weer 150 euries down the drain...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas, vandaag vervangen, en op de auto weg, met +/- 100 tot 110 km per uur, zakt hij weer terug naar 60 - 70 graden... Thermostaat is vervangen en nu dus ook de 1K0121113A. Weer 150 euries down the drain...

Dat is inderdaad kl...

 

Heb je de oude thermostaten nog toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden