Ga naar inhoud
  • 0

Temperatuur TDI common rail


MarcelTDI170

Vraag

Zoals hier te lezen, is mijn thermostaat vervangen na de constatering dat mijn motor erg traag op temperatuur kwam met de huidige temperaturen (0-10 graden in de ochtend). Na vervanging is er eigenlijk niets gewijzigd. Het kost me een dagelijkse rit van Oosterhout naar mijn werk in Hoofddorp (+/-1.5 uur) om de temperatuur op 85 graden te krijgen en op de A2 waar je 100 mag loopt de temperatuur ook terug naar 75 a 80. In de middag, wanneer het warmer is (rond 15 graden), gaat het beter.

 

Nu heb ik eens wat internetonderzoek gedaan en in Amerikaanse fora hebben meer mensen deze ervaring bij '1 digit temperatures'. Ook hun recente TDI komt niet volledig op temperatuur en sommige mensen schaffen daar een winter front voor aan (http://www.idparts.com/2012-passat-nms-winter-front-p-3931.html) om lucht naar de motorruimte te blokkeren.

 

Nu is mijn vraag: Zijn er mensen met een vergelijkbare motor (TDI common rail (mijne is een 2.0 170PK) die dezelfde ervaring hebben? Misschien zorgt de efficiëntie van de motor icm. de lagere temperaturen er voor dat hij lastig op temperatuur komt bij lage temperaturen.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

@Marco456 en iedereen die bijgedragen heeft aan dit topic ;]

 

Matthijs (@Vdub) heeft vandaag de thermostaat voor de DSG oliekoeler vervangen en het probleem lijkt opgelost.

 

Hoewel de motor nog ietsjes warm was toen ik ging rijden, ging hij zonder onderbrekingen en snel naar de 90gr en bleef exact hier staan. Zelfs bij lang rijden op lage belasting (100km/h). Voorheen zakte hij dan altijd richting de 70gr.

 

Ik laat nog weten of hij het goed blijft doen, maar het ziet er veelbelovend uit.

 

Die cc eigenaren, waar de VW dealer een melding over in hun systeem hebben staan dat de cr TDIs soms gewoon niet goed op temperatuur komen, hebben dus wellicht gewoon hier mee te maken.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er is wel stroming in Marcel zn Passat, dit is een ander probleem, we hebben nog een CR motor in een A3, die precies hetzelfde heeft/had.

Deze auto was door de klant gekocht, dit probleem geconstateerd, onder garantie thermostaathuis laten vervangen en probleem was er nog.

 

Anders gewoon weer eens langskomen, gaan we even met de computer kijken of we ergens nog onregelmatigheden zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijkbaar zit er, in het geval van een DSG bak, nog een kleine slang-thermostaat net voor de DSG-oliekoeler die een bypass naar de radiator veroorzaakt wanneer deze open staat. Grote kans dat deze dus het probleem veroorzaakt. Dit gaan we binnenkort bekijken en uiteraard zal het resultaat hier weer gedeeld worden!

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit klinkt mij bekend in de oren. Ik weet dat er ivm deze 'klacht' zelfs een schrijven is vanuit de fabriek  en wordt als normaal gezien. Dus je kunt vervangen tot je een ons weegt maar zal hoogstwaarschijnlijk niets oplossen.

 

PB mij anders even je chassisnummer dan kan ik het natrekken voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb even de tekst uit het schrijven gecopieerd, auto betreft een Passat CC 2012 TDI:

 

Werkplaatsconstatering:

Een of meer van de klachten kunnen worden gereproduceerd.

Bij lage motortoerentallen of bij "Stop & Go-verkeer" neemt de temperatuur uit de luchtroosters af.

 

Technische achtergrond

Moderne dieselmotoren hebben een zeer goed rendement. Bij een rijprofiel met lage motortoerentallen en lage motorbelasting (in combinatie met lage buitentemperatuur) kan het voorkomen dat de ondergrens voor de bedrijfstemperatuur van circa 70° slechts in geringe mate wordt overschreden. Aangezien de warmtewisselaar voor de interieurverwarming bij dit rijprofiel minder energie beschikbaar heeft, wordt het interieur vertraagd warm. Bovendien kan de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel onder 90° Celsius dalen.

 

hinweis.gif

Deze lage koelvloeistoftemperatuur heeft geen invloed op de levensduur van de motor!

 

Maatregel

Indien de koelvloeistoftemperatuur bij hogere belasting en toerentallen stijgt, zijn verdere controles/reparaties niet nodig!

Geen onderdelen zoals de koelvloeistofthermostaat vervangen als aan het onderdeel niet eenduidig een afwijking kan worden vastgesteld.

 

hinweis.gif

Afhankelijk van de wagenuitvoering kunnen verschillende verwarmingsinstellingen tot een optimaal verwarmingsvermogen in het interieur leiden. Neem de werkingsvoorwaarden van de elektrische extra luchtverwarming of de extra koelvloeistofverwarming in acht (zie ⇒ instructieboekje)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden