Ga naar inhoud
  • 0

radio ontvangst moet beter kunnen.


Garfield

Vraag

Beste forumleden,

 

Ik wil graag een beroep doen op jullie deskundigheid m.b.t. ICE.

 

Ik heb dus een Passat 3aa, sedan en een look-a-like 510 (AudioVolt S90) erin. Ik heb nog overwogen om die te vervangen door een rns315, maar het grote scherm is toch best wel fijn. En het werkt eigenlijk prima, navigatiekaarten up to date, muziek van SD of USB geen probleem, telefoon gaat ook goed, maar de radio, eigenlijk de ontvangst van radio zenders, is bepaald niet briljant. Hier in het midden van het land is radio2 nog te doen, maar de overige zenders zijn nauwelijks te ontvangen en dan nog met ruis erdoorheen.

 

Als ik de achterruitverwarming aanzet, is ook radio 2 slecht. Ik heb gekeken en er zit een antenneversterker (zo'n blokmodel) gemonteerd, en voordat ik zomaar van alles ga kopen (andere versterker, de module bij achterruit, losse binnen plakantenne etc) heb ik graag even advies.

En een alternatief in de vorm van een echte rns510 is best een hoop geld (en heeft die geen dubbele antenne nodig?) en als de radio ontvangst verbeterd kan worden heb ik dat eigenlijk liever.

 

Heeft een 3aa nu één of twee antennes, volgens mij één, alleen die in de achterruit. Als het de versterker zou zijn, wat is dan het goede type (stekkertype Fakra is duidelijk), zit daar nog verschil is? En wat zou een goede manier zijn om achter het mankement te komen, kan ik ergens iets meten, en zo ja, wat dan?

 

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

 

Groeten,

Frans

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Daar zit idd spanning op, althans de aansluiting heeft spanning, hoe het inwendig zit weet ik niet. Het is overigens geen grijs buisje maar meer een soort blokje, bij mij is het dus duidelijk anders. Principe lijkt mij hetzelfde? Of zitten daar verschillen in?

 

Het ontvangt wel wat meer dan radio2, maar die zender komt het sterkst door. Bij de overigen hoeft er maar iets in de weg te zitten of het begint te zoeken. En omdat ook radio2 wegvalt als ik de achterruitverwarming aanzet, kreeg ik het idee dat het moduul misschien defect zou kunnen zijn.

 

Dieseltje, de versterker waar jij het over hebt, zijn daar goede ervaringen mee? Is zo'n binnen antenne aan te raden? Die dingen kosten de wereld niet, maar als echte Hollander vind ik ieder tientje wat niet helpt er één teveel :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het is geen versterker, maar een spanningsinjector. Dat ding zorg voor 12V voeding van de Antenne versterker die bij het raam zit.

enige waar je op moet letten zijn de aansluitingen.

ik spreek uit ondervinding met m'n 3C dat de ontvangst zonder  zo 'n spanningsinjector om te janken is, scheelt echt dag en nacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Okee, dan weet ik wat mij te doen staat. Bedankt zover.

 

Nu kan het zijn dat het wel op een spanningspunt aangesloten is, maar mogelijk intern toch defect is. Kun je dat ergens meten? En als ik toch een andere koop, heb je een bepaald type spanningsinjector dat je kunt aanbevelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet hoeveel antennes je nu hebt maar meestal hebben de sedan uitvoeringen er redelijk uitgebreide achterruit met en hele boel voorbereidingen, alsook dan een dubbele antenne. Moest je de mogelijkheid hebben om de 2 antennes naar de radio te krijgen (of misschien liggen die er al allebei) dan kan je een diversity versterker gaan gebruiken.

Je hebt meerdere types qua aansluiting en dat moet je dan zelf maar even bekijken welk soort antenne aansluiting je achterop de radio hebt (gewone antenne aansluiting of fakra aansluiting). De originele antenne bekabeling is met fakra aansluiting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb werkelijk geen idee hoeveel antennes ik heb. Toen ik de radio er uit haalde om naar die versterker (nu weet ik dat het een spanningsinjector is) te kijken staat het me bij dat ik 1 antenne aansluiting zag. Als ik de fora er op nalees, heeft de variant twee antennes en de sedan er 1. Maar correct me if i am wrong.

 

In de komende dagen zal ik de radio er weer uithalen en eens goed naar de kabels kijken, en meten. Misschien heb ik een kabel over het hoofd gezien.

 

Mijn radio heeft 1 gewone antenne ingang en afhankelijk hoeveel antennes ik heb moet ik dus een spanninginjector hebben met 1 of 2 fakra aansluitingen, dat klopt toch?

 

En maakt het merk spanningsinjector nog wat uit of zijn die v.w.b. werking gelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dit heb ik nog gevonden over de sedan achter ruit

 

info uit dit topic

--> http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/35798-gsm-antenne-for-rsap-premium-bluetooth-module/?hl=%20antenne%20%20sedan

 

Het mooie (en bijzondere) van de sedan is juist dat alle antennes zich in de achterruit bevinden.

Zie de tekening.

Bijgevoegde Thumbnails
  • post-12593-0-78867600-1427621772_thumb.p
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@wulfke, dat is een mooie tekening, daaruit kan ik opmaken dat ik twee antenneaansluitingen heb, een witte voor AM, en een beige voor FM. Morgen even zoeken of dat ook echt zo is.

 

@, dat weet ik niet meer (zeker), zover ik mij kan herinneren heb ik 1 Fakrakabel gezien dat aan een blokje met spanningtoevoer aan mijn radio zat. Als ik de radio er uit heb, zal ik wat dieper graven of ik nog die tweede fakrakabel kan ontdekken.

 

Inmiddels heb ik ook Lucas gesproken bij VAGtechniek, kom daar zeker nog eens terug en niet voor een radio ☺ Ze doen daar hele leuke dingen met motoren maar dat hoef ik jullie niet te vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is idd een mooie tekening en volgens het ander topic zouden alle sedan's deze uitgebreide achter ruit moeten hebben. Of de kabel van de 2de antenne er daadwerkelijk ook ligt is een andere vraag. Bij een variant zijn de 2 antennes ook aanwezig maar bij bepaalde audio set-ups is er maar 1 antenne aangesloten. Was bij mij ook zo, hierbij heb ik dan de 2de antenne voorzien van een versterker en dus ook een bijkomende antennekabel gelegd tot aan de RNS. De ene antenne ontvangt FM en de andere zowel FM als AM

 

Dit kan je eventueel ook doen en dan een diversity omvormer aankopen

http://www.car-products.nl/antenne/1330-antenne-adapter-met-diversity-2x-fakra-op-din-4026724212143.html

Two-way-OEM-font-b-Car-b-font-Radio-font

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Look a like hebben toch geen fakra aansluiting achter op zitten

de Zenec heeft hier dan wel een fakra aansluiting voor de radio antenne

 

bij de zenec werkte ik met deze omvormer

http://www.acrlommel.be/navigatiesystemen/zenec-nc-ant-kanaal-diversity-antennenadapt-p-15394.html

 

maar je kan de gewone radio plug omvormen naar fakra

Antennen%20Stecker%20G.jpg

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is idd een mooie tekening en volgens het ander topic zouden alle sedan's deze uitgebreide achter ruit moeten hebben. Of de kabel van de 2de antenne er daadwerkelijk ook ligt is een andere vraag. Bij een variant zijn de 2 antennes ook aanwezig maar bij bepaalde audio set-ups is er maar 1 antenne aangesloten. Was bij mij ook zo, hierbij heb ik dan de 2de antenne voorzien van een versterker en dus ook een bijkomende antennekabel gelegd tot aan de RNS. De ene antenne ontvangt FM en de andere zowel FM als AM

 

Dit kan je eventueel ook doen en dan een diversity omvormer aankopen

http://www.car-products.nl/antenne/1330-antenne-adapter-met-diversity-2x-fakra-op-din-4026724212143.html

Two-way-OEM-font-b-Car-b-font-Radio-font

Yep die heb ik er tussen uit gegooid, ik moest toch een RNS monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afhankelijk welk merk heeft die wel of niet fakra. Er zijn zelfs al die de quadlock aansluiting hebben zoals origineel.

 

Dat laatste heb ik ook ondervonden... bleek dat m'n radio wel zo 'n stekker had, maar m'n auto niet :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels weet ik wat meer, ik heb idd twee antenne aansluitingen. Beiden gaan in het blokje via een dubbele Fakra stekker. Ik heb spanning tot in het blokje en als ik de spanning eraf haal, wordt de ontvangst minder, dus het doet in ieder geval iets. Ik zou nog een andere injector kunnen proberen, één zoals Fappie hierboven aangeeft, maar ik begrepen dat de werking eigenlijk allemaal hetzelfde is.

Ik denk dat als ik dat beter wil, ik een andere radio moet aanschaffen, maar daar wacht ik nog even mee.

Bedankt zover voor jullie hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden