Ga naar inhoud
  • 0

Wie heeft de gouden tip? Passat 3bg 1.8t turbo vermogen niet wat het zou moeten zijn..


DerGrunePassat

Vraag

Hallo mede forumleden:

 

Ik heb een Passat 3bg uit 2001 1.8t (awt motor) met 267000km op de teller.

 

al met al een heerlijke ruime auto.

 

maar nu hetvolgende, heb de auto 7 jr geleden gekocht en er al die tijd mee gereden redelijk vlotte auto geen stoplichtsprinter maar toch..met 150pk kom je aardig weg.

 

Nu is het zo dat ik er na een jaar of 6 een K&N inlegfilter in heb geplaatst omdat ik het gevoel had dat hij niet meer lekker ademde.

Na plaatsing hiervan ging het ineens stukken beter!  maar dat is voor een jaartje geweest toen was het ineens mis.

rond juli dit jaar kwam ik op een van de eerste hete zomerdagen van dit jaar bijna niet weg met de auto omdat hij bijna afsloeg!?? en met een vakantie in zuid frankrijk voor de boeg de volgende maand was dat geen fijn vooruitzicht aangezien het daar nog warmer is...

 

ok het forum geraadpleegd en het filter er uit gegooid weg ermee en terug naar het originele luchtfilter.

wat blijkt het hele luchtinlaatsysteem

 volgezogen met de olie uit het k&n filter...grr. een vette boel dus das niet goed op die plek..

ok bij de dealer een nieuwe Luchtmasameter en N75 klep besteld.

vervolgens in afwachting hiervan de boel flink ontvet met alcohol en ach de luchtmassameter ook gelijk maar even met alcohol wat schoongespoeld. teruggemonteerd in afwachting van de nieuwe LMM en N75.

 

Wat denkt u! de passat ontploft bijna en de pk's vliegen me om de oren zoals hij nog nooit heeft gedaan hij sleurt de wagen werkelijk van zijn plek en blijft maar doortrekken.

Het lijkt of dat de turbo na 6 jaar winterslaap eindelijk wat is gaan doen...

zo goed zelfs dat ik ook gelijk hoorde dat de dumpvalve naar de knoppen was, geen mooi afblaasgeluid maar zo'n waterfluitje.

 

die heb ik toen maar meteen bij de dealer laten vervangen. 

 

Dus joepie helemaal blij en zeker omdat er ook nog eens nieuwe spullen aan zitten te komen.

Tevens is mijn Motormanagement lampje na 6 jaar branden ook spontaan uitgegaan.

 

Ok op vakantie naar frankrijk geweest daar heel veel pech gehad met de passat (eerst een gebroken lh aandrijfas en 2 dagen later de rh homokineet)

 

Maar motorisch geweldig niks aan het handje...nu ben ik inmiddels alweer een maand of 2 aan het werk en lijkt het of de wagen inkakt...kortgeleden bij het stoplichtsprint met heel veel moete voor een VW Fox kunnen komen hmm had ook niet het idee dat ik iets van die 150pks voelde leek meer een 1.8 100pk motor...er toch eens op gaan letten en het echte snelle is verdwenen..balen!

Dus toch maar weer eens de kap open getrokken en het vacuum eens nagekeken tsja dat is een hoop slangen verloopjes klepjes en andere ellende waar je bijna niet wijs uit wordt.

 

Ok na lang zoeken en voelen blijkt de lange haakse slang een grote scheur te hebben,  die naast het inlaatspruitstuk zit (naast het koelvloeistofreservoir)

dus een nieuwe besteld en geplaatst. hmm het lijkt iets verbeterd maar is nog lang niet die krachtexplosie die ik eerder mee heb gemaakt.

dus verder zoeken tsja het is allemaal even oud dus waar begin je.

heb inmiddels het hele vervolggedeelte ook vervangen vanaf de eerder genoemde slang de zuigstraalpomp, het verloop en de terugslagklep.

en y-slang.

vanmiddag de 2 dunne slangetjes voor en achter op het spruitstuk vernieuwd die met die canvasmantel, en ook de dunne canvasmantelslang die van onder het spruitstuk, voor de motor langs naar volgens mij de dumpvalve? loopt helemaal onderin rechtsvoor vlak voor/onder de turbo.

 

vanavond nog even een proefritje gemaakt maar de eerder ervaren krachtexplosie blijf echter uit, hij loopt wel goed verder maar heb het idee dat ik ergens vermogen of turbodruk verlies.

 

Heb ook onder de dikke inlaatslang (laadluchtslang) linksvoor die vanaf de intercooler naar het gasklephuis loopt een hoop vette drek gevonden ziet eruit als zand gemengd met olie. (aan de kant van de intercooler zat de slang helemaal ondergekoekt en ook op het frame gelijk eronder) heb dit inmiddels wat schoongemaakt en vond de slang ook wat beweeglijk in de aansluiting zitten Hoort dit zo? de veerring zit gewoon vast en na even losgemaakt ziet aan de binnenzijde de rubberen ring er ook wel goed uit. De slang zelf is erg zacht / soepel komt dit door ouderdom of worden ze dan juist harder?

Zou een nieuwe laadluchtslang het verschil maken?

 

Nu de grote hulpvraag, iemand nog een idee waar ik moet zoeken naar dit schijnbaar vermogens/turbodruk verlies? Ik bedoel ik heb het nu eenmaal geproefd en weet dat hij het dus kan leveren maar klakkeloos alles blijven vervangen is een kostbare zaak aan het worden.

 

Ik heb het idee dat bij flink het gas intrappen de turbo opkomt (hoor hem wel een beetje) en dan wat blijft hangen of alweer zijn druk afvloeit zeg maar

hoor dan ook het motorgeluid veel meer, dan het zeg maar sissende geblaas van de turbo.

 

het is een lang verhaal geworden maar misschien verduidelijkt dat het een en ander.

 

 

Graag hoor ik of er iemand is die me verder kan helpen,

alvast bedankt!

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou net even aan het stangetje gezeten (voor zover je erbij kan... bijna niet)

Heb tpv het scharnierpunt waar de veer ook op zit een klein beetje kunnen bewegen/trekken/jutteren en het gaat wel erg zwaar maar krijg er een klein beetje bewegimg in slechts een paar mm maar dat kan ook liggen aan de tegendruk vd veer en de ontzettend slechte bereikbaarheid om hem echt stevig vast te kunnen pakken.

 

Heb vandaag nog wel een nieuw slangetje besteld welke van de N75 naar de waistegate loopt. Aangezien die ook niet heel stevig en fris meer was

Kan ik de waistegate stang en scharnier evt met WD40 inspuiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een andere vraag, weet niet of het van veel invloed is:

 

Zag op youtube een filmpje uit de V.S. over het vervangen van een turbo bij een 1.8t passat 1998-2005 

 

De beste man vertelde precies waar zijn losgehaalde slangen vandaan kwamen enz. Allemaal goed te volgen totdat hij vertelde dat de lange dunne slang die van onderuit de Dumpvalve voor het blok langsloopt naar het inlaatspruitstuk voor op het pijpje aan het spruitstuk hoorde!?

 

Beetje vreemd dacht ik, want bij mij gaat die onder het spruitstuk langs naar zo'n soort klep (zo eentje die op de N75 lijkt) en vanuit deze klep gaat er weer een apart slangetje naar dat voorste pijpje aan het spruitstuk!?

 

Zit het bij mij misschien verkeerd om? en zou dat voor de huidige en of andere vacuum/druk problemen kunnen zorgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo vanavond het slangetje tussen de N75 klep en Waistegate vernieuwd en tevens de Dikke inlaatlaadluchtslang van intercooler naar gasklephuis.

 

tijd voor een proefritje.. (ofwel netjes warm rijden en effe blazen)

 

Hmm hij is best wel fel als ik hem nog wat verder doortrek en flink op toeren houd iets te vroeg op het gas in de bochten zorgt voor doorslippende wielen en de esp die dan ingrijpt..

 

heb het idee dat hij best flink vooruit wil maar het vooruitsleuren en trekken als een lier zoals hij eerder even heeft gedaan is het nog niet (of zou ik er inmiddels al zo aan gewend zijn!?)

 

Ik hoor nog steeds het geluid van afblazen van overtollige druk niet, via de DV. Ik weet ook eigenlijk niet of je dit normaal gesproken ook hoort te horen of alleen als de DV naar de knoppen is.

 

Heb hem geparkeerd en de auto nog een tijdje na laten draaien met de climate control nog steeds uit.

 

Tijdje boven de motor geluisterd en gekeken en het viel me op dat ik een constant sis geluid hoor in het inlaatspruitstuk /gasklephuis, wat verdwijnt als ik de Lange haakse slang rechtsonder het inlaatspruitstuk dichtknijp (die aan de zuigstraalpomp zit) duid dit op een lek of is dit gewoon het vacuum wat je hoort?

 

Dan nog iets, na een tijdje bij het luchtfilterhuis te hebben gevoeld gekeken en geluisterd had ik het idee dat er een bromvlieggeluid uit de dikke slang kwam die vanuit de luchtfilterkast naar beneden gaat (die dikke met die ribbelringen waar ook de N75 in zit).

Wat is dat nu weer voor geluid en hoort dit zo?

 

Nou ja genoeg vragen en uitdagend voer voor de techneuten hier denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo even geleden maar toch weer wat te melden,

 

gisteren bij de VW dealer geweest voor een storings uitlezing (rijdend)

 

resultaat geen enkele storing te vinden.

helaas kon de beste man tijdens de rit geen turbodrukmeting maken want volgens mij snapte hij zijn eigen programma niet...

begon wat te piepen over dat er niets tot weinig was uit te lezen via de diagnose stekker bij deze auto..

 

Ik dacht ja logisch deze is 14 jaar oud toen zaten er nog niet zoveel hulpjes gemonteerd als tegenwoordig.. daar komt dus de echte vakman om de hoek die het nog een beetje snapt... helaas was die er dus niet bij...

groot geval van jammer dus.

 

terug in de werkplaats nog even samen onder de kap gekeken en naar aanleiding van het hier eerder gemelde bromvlieggeluid  nog 1 slechte vacuumklep gevonden (die in de slang zit van de zuigstraalpomp naar de carterontluchting zegmaar)

 

Vanmiddag deze vervangen voor 9,- euro en rara het bromvlieggeluid is weg maar voor de rest is het nog helemaal ruk...

 

Hij rijdt verder prima alleen de schop in je rug vd turbo blijft uit en hij lijkt af en toe wat in te houden en dan weer wel en niet en wel..

 

Wat konden ze evt. nog voor me doen als ik de klep had vervangen en het niet zou verbeteren:

 

1. de G31 laadluchtsensor op de intercooler handmatig doormeten.of deze wel de juiste info doorstuurt naar de auto.

 

2. het vacuumsysteem op druk gaan zetten of er ergens een lekje zat... maar dan moest er het een en ander afgedopt worden enz..

 

Nu de grote vraag de G31 laadluchtsensor is vrij simpel te vervangen en kost relatief een tientje of 5 geloof ik (op internet dan) alleen zijn er zo snel gezien al 4 types

 

en een arbeidsuur om het ding door te meten kost al meer, laat staan dat ie dan ook nog stuk is dan komt dat er ook weer bi.

 

mijn idee is dus om het ding preventief te vervangen aangezien de LMM en N75 ook al zijn vernieuwd lijkt me de G31 ook wel bij dit trio te horen toch??? of is dit een domme redenatie...

 

"gelukkig heb ik meer verstand van verz....euuh Vliegtuigen bedoel ik"

 

 

Graag tot horens en groeten,

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet of een 18T er ook 1 heeft, maar de map sensor in de intercoolerleiding kan ook voor het niet werken van de turbo zorgen  ( bij een tdi althans )  Zo heeft iemand die ik ken eens z'n turbo op aanraden van de garagist vervangen om daarna nog steeds hetzelfde probleem te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden