Ga naar inhoud
  • 0

Wie heeft de gouden tip? Passat 3bg 1.8t turbo vermogen niet wat het zou moeten zijn..


DerGrunePassat

Vraag

Hallo mede forumleden:

 

Ik heb een Passat 3bg uit 2001 1.8t (awt motor) met 267000km op de teller.

 

al met al een heerlijke ruime auto.

 

maar nu hetvolgende, heb de auto 7 jr geleden gekocht en er al die tijd mee gereden redelijk vlotte auto geen stoplichtsprinter maar toch..met 150pk kom je aardig weg.

 

Nu is het zo dat ik er na een jaar of 6 een K&N inlegfilter in heb geplaatst omdat ik het gevoel had dat hij niet meer lekker ademde.

Na plaatsing hiervan ging het ineens stukken beter!  maar dat is voor een jaartje geweest toen was het ineens mis.

rond juli dit jaar kwam ik op een van de eerste hete zomerdagen van dit jaar bijna niet weg met de auto omdat hij bijna afsloeg!?? en met een vakantie in zuid frankrijk voor de boeg de volgende maand was dat geen fijn vooruitzicht aangezien het daar nog warmer is...

 

ok het forum geraadpleegd en het filter er uit gegooid weg ermee en terug naar het originele luchtfilter.

wat blijkt het hele luchtinlaatsysteem

 volgezogen met de olie uit het k&n filter...grr. een vette boel dus das niet goed op die plek..

ok bij de dealer een nieuwe Luchtmasameter en N75 klep besteld.

vervolgens in afwachting hiervan de boel flink ontvet met alcohol en ach de luchtmassameter ook gelijk maar even met alcohol wat schoongespoeld. teruggemonteerd in afwachting van de nieuwe LMM en N75.

 

Wat denkt u! de passat ontploft bijna en de pk's vliegen me om de oren zoals hij nog nooit heeft gedaan hij sleurt de wagen werkelijk van zijn plek en blijft maar doortrekken.

Het lijkt of dat de turbo na 6 jaar winterslaap eindelijk wat is gaan doen...

zo goed zelfs dat ik ook gelijk hoorde dat de dumpvalve naar de knoppen was, geen mooi afblaasgeluid maar zo'n waterfluitje.

 

die heb ik toen maar meteen bij de dealer laten vervangen. 

 

Dus joepie helemaal blij en zeker omdat er ook nog eens nieuwe spullen aan zitten te komen.

Tevens is mijn Motormanagement lampje na 6 jaar branden ook spontaan uitgegaan.

 

Ok op vakantie naar frankrijk geweest daar heel veel pech gehad met de passat (eerst een gebroken lh aandrijfas en 2 dagen later de rh homokineet)

 

Maar motorisch geweldig niks aan het handje...nu ben ik inmiddels alweer een maand of 2 aan het werk en lijkt het of de wagen inkakt...kortgeleden bij het stoplichtsprint met heel veel moete voor een VW Fox kunnen komen hmm had ook niet het idee dat ik iets van die 150pks voelde leek meer een 1.8 100pk motor...er toch eens op gaan letten en het echte snelle is verdwenen..balen!

Dus toch maar weer eens de kap open getrokken en het vacuum eens nagekeken tsja dat is een hoop slangen verloopjes klepjes en andere ellende waar je bijna niet wijs uit wordt.

 

Ok na lang zoeken en voelen blijkt de lange haakse slang een grote scheur te hebben,  die naast het inlaatspruitstuk zit (naast het koelvloeistofreservoir)

dus een nieuwe besteld en geplaatst. hmm het lijkt iets verbeterd maar is nog lang niet die krachtexplosie die ik eerder mee heb gemaakt.

dus verder zoeken tsja het is allemaal even oud dus waar begin je.

heb inmiddels het hele vervolggedeelte ook vervangen vanaf de eerder genoemde slang de zuigstraalpomp, het verloop en de terugslagklep.

en y-slang.

vanmiddag de 2 dunne slangetjes voor en achter op het spruitstuk vernieuwd die met die canvasmantel, en ook de dunne canvasmantelslang die van onder het spruitstuk, voor de motor langs naar volgens mij de dumpvalve? loopt helemaal onderin rechtsvoor vlak voor/onder de turbo.

 

vanavond nog even een proefritje gemaakt maar de eerder ervaren krachtexplosie blijf echter uit, hij loopt wel goed verder maar heb het idee dat ik ergens vermogen of turbodruk verlies.

 

Heb ook onder de dikke inlaatslang (laadluchtslang) linksvoor die vanaf de intercooler naar het gasklephuis loopt een hoop vette drek gevonden ziet eruit als zand gemengd met olie. (aan de kant van de intercooler zat de slang helemaal ondergekoekt en ook op het frame gelijk eronder) heb dit inmiddels wat schoongemaakt en vond de slang ook wat beweeglijk in de aansluiting zitten Hoort dit zo? de veerring zit gewoon vast en na even losgemaakt ziet aan de binnenzijde de rubberen ring er ook wel goed uit. De slang zelf is erg zacht / soepel komt dit door ouderdom of worden ze dan juist harder?

Zou een nieuwe laadluchtslang het verschil maken?

 

Nu de grote hulpvraag, iemand nog een idee waar ik moet zoeken naar dit schijnbaar vermogens/turbodruk verlies? Ik bedoel ik heb het nu eenmaal geproefd en weet dat hij het dus kan leveren maar klakkeloos alles blijven vervangen is een kostbare zaak aan het worden.

 

Ik heb het idee dat bij flink het gas intrappen de turbo opkomt (hoor hem wel een beetje) en dan wat blijft hangen of alweer zijn druk afvloeit zeg maar

hoor dan ook het motorgeluid veel meer, dan het zeg maar sissende geblaas van de turbo.

 

het is een lang verhaal geworden maar misschien verduidelijkt dat het een en ander.

 

 

Graag hoor ik of er iemand is die me verder kan helpen,

alvast bedankt!

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi,

De intercooler hoe kom ik daar bij en waar zou ik dan precies naar moeten kijken?

 

Als hij lek is moet ik toch ergens vloeistof verliezen? zo ja, is dat dezelfde koelvloeistof als in de radiateur ofwel zit die op hetzelfde systeem? dan zou ik dus een dalend niveau in het koelvloeistofreservoir moeten kunnen zien toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

intercooler gaat nagenoeg nooit lek, dit is eerder lekkage in je vacuumsysteem ofzo, soms raakt de wastegateklep los in de turbo en dan ben je ook alle vermogen kwijt.

 

Goed rijdend uitlezen door iemand met kennis van de 1.8T heeft nut, een 1.8T is geen TDI/diesel, er zitten veel meer zaken op een 1.8T die voor storingen kunnen zorgen.

 

Ik zit niet in de buurt bij jou maar je bent altijd welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden