Ga naar inhoud
  • 0

is er een 'how-to' voor het vervangen van een D1S lamp bij een 3C?


Thijs

Vraag

Ik heb in de KB een topic gevonden voor het vervangen van halogeen lampen, maar niet voor OEM xenon.

Bij mijn 3BG moest er redelijk wat gedemonteerd worden om de lamp van een OEM xenon unit  te vervangen, is dat bij een 3C ook het geval?

 

Want er is een setje D1S onderweg uit China en ik vroeg me af,of ik beter een halve snipperdag in kan plannen of dat het misschien  wel meevalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor de lampen uit de koplamp unit te krijgen moet helaas de volledige koplamp gedemonteerd worden.

En om de koplamp te demonteren moet dan ook de voorbumper eraf.

Om de voorbumper te demonteren moet de frontgrille gedemonteerd worden.

Om de voorbumper te demonteren moet je een deel van de modderkuipen losmaken om zo aan de bevestigingen te kunnen op de hoek van de bumper.

 

Best wel wat werk om een lampje te wisselen hé :mrgreen:

 

Bij de linkse koplamp zou het je eventueel wel lukken zonder de koplamp te demonteren omdat je daar wat meer ruimte hebt.

De rechtse zit volledig het ruitensproeier reservoir aan waardoor je zo goed als geen plaats heb om wat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voorbumper demonteren

grille demonteren

Bij geopende motorkap zie je bovenop de grille 8 torx schroeven zitten,

deze mogen er allemaal uit

 

post-13546-0-45541800-1442761919_thumb.jpg

 

Op de onderkant van de frontgrille zitten er ook nog 2 torx schroeven - net onder de nummerplaathouder - zitten naar boven toe geschroefd

 

post-13546-0-89249700-1442761935_thumb.jpg

 

eens de schroeven los zijn kan de grille eruit - let eventueel wel op dat er nog parkeersensoren losgekoppeld moeten worden

 

onderaan de bumper zitten er ook nog 7 torx schroeven - 3 aan elke kant en 1 in het center van de wagen.

 

Dan rest er nog het losmaken van de 10'er moeren langs beide kanten

Hiervoor draai je best de wielen even zodat je de modderkuip wat kan losmaken en naar de band kan toe plooien.

De kant waaraan je gaat werken draai je de voorkant van het wiel naar binnen toe.

Om de modderkuip wat los te kunnen maken moet je wat torx schroeven eruit schroeven.

Dan zit er nog een schroef naar boven toe geschroefd die de hoek van de bumper vast maakt met het zij scherm (pijltje met nr1)- dit er ook uit schroeven.

Eens je de modderkuip wat kan weg plooien kan je via de modderkuip ruimte, achter het scherm door, naar de voorkant van de wagen kijken en zie je in de verte 2 10mm moeren zitten. Als je deze losdraait is de bumper langs die kant los.

Hetzelfde doe je langs de andere kant - hier terug wat minder ruimte door het ruitensproeier reservoir

 

post-13546-0-46502900-1442762288_thumb.jpg

hier een zicht op de 10mm moeren - kan best gebeuren met een ratelsleutel met wat verlengstukken

post-13546-0-68477100-1442762305_thumb.jpg

 

als beide kanten losgemaakt zijn kan de bumper met beleid eraf geschoven worden. Niet ineens te ver omdat er mogelijks nog wat bekabeling moet losgekoppeld worden.

denk aan knipperlichten - parkeersensoren - slangen van de SRA - bekabeling van de temperatuursensor

 

Succes !

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik was in totaal op mn gemakkie zo'n 2 uur bezig. Maar als ik de bumper er nu weer af zou moeten halen lukt dat ook wel in een minuutje of 20.

 

Maar als je alles heel wilt houden lijkt het me ook geen overbodige luxe om zo'n eerste keer een beetje voorzichtig te werk te gaan

 

3B0A0AAF-FF95-4874-890F-B724853899F4.jpg

 

en het ziet erger uit dan dat het is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net ff gekeken en ik kan mezelf antwoorden dan mn zus dit nog zou kunnen,afdekkapjes kunnen eraf zonder tralala,

Draai de lamphouder naar links en voila,eruit,bij beide gedaan dus bestellen die handel...

Dus jou bumper kan blijven zitten?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks voor de info in deze thread. Was erg handig bij het vervangen van mijn Xenon koplampen. Koste mij een uur om de lampen op de werkbank te krijgen. Let er even bij op dat de Xenon lampjes los- en vast gemaakt zitten in de koplamp door een kwartslag de twee zwarte lipjes naast de fitting te draaien. Heb ik een tijdje mee zitten knoeien voor ik dat door had. Het in elkaar zetten daarna was snel gedaan.  :wink:

aangepast door rmeulen
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden