Ga naar inhoud
  • 0

Gecupte banden onder Passat 3C variant en doorzakken aan achterkant


George007

Vraag

Beste mensen,

 

Ik heb een Passat 2.0 TDI uit 2006 Highline.

 

Banden Michelin Primacy HP 215 / 55 R16 93V

 

Deze banden zitten er nu ruim 20.000km op.

Maar ik rij al zeker 10.000km met een klereherrie van jewelste.

 

Eerst dacht ik dat het mijn wiellagers waren maar van verschillende kanten heb ik te horen gekregen dat vooral het linker-achterwiel aan de binnenkant gecupt is.

 

Oplossing nieuwe banden monteren.

Wil ik best doen maar wie zegt dat met de nieuwe banden dit ook niet gaat gebeuren.

 

Zijn er banden die hier minder of liever gezegd geen last van hebben?

 

Ik hoor iemand op het forum over Toyo banden spreken, is dat een oplossing?

 

Ik zit vaak met 5 volwassen personen in de auto die gemiddeld 80 kg wegen, dus voldoende druk op de achteras zou ik zeggen.

 

De schokbrekers zijn prina in orde na een paar keer de auto flink indrukken en dan loslaten deint hij niet na en staat vrijwel direct stil.

 

Wel wil ik iets gaan doen aan het doorzakken achter, als we met 5 personen in de auto zitten is elk drempeltje raak en raakt de trekhaak de grond.

 

Dus is er nog een goede en liefst voordelige manier om de auto niet zo ver door te laten zakken?

 

Als ik er alleen in zit heb ik er weinig of geen last van.

 

Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.

 

Groetjes van George

aangepast door George007
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn lokale bandenspecialist, overigens zelf ook in het bezit van een 3C uit 2008, heeft me ooit eens verteld dat de combinatie Passat en Michellin vaak voor gecupte achterbanden kon zorgen. Mijn 3C had namelijk hetzelfde probleem (en rij 95% van de kilometers alleen in de auto)

Zijn advies, neem een wat 'zachtere' band (zoals Toyo of GoodYear Efficentgrip Performance), en let er vooral op dat je XL rating neemt (anders rijdt ie als een dweil over de weg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dezelfde banden achter, na circa 15.000km al gaan cuppen...

 

Kut banden zijn het, met nat wegdek is een beetje vlot wegrijden bij een stoplicht al een probleem.

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alvast bedankt voor de reacties.

Michelin banden vallen me inderdaad onder deze auto tegen.

Met nat wegdek vlot wegrijden resulteert vaak in doorslippen van de voorwielen.

Vroeger heb ik wel eens Toyo banden gehad onder een Escort die bevielen uitstekend.

Wat die hulpveren betreft is er een bepaald merk en type dat ik moet monteren?

Ik hoor het graag.

 

Groetjes van George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De meeste garagebedrijven moeten dit wel kunnen leverern. Sowieso ook de dealer, maar dan betaal je wat meer. Ik heb ze zelf ook, in combinatie met het OEM sportonderstel (-15 mm t.o.v. standaard). Ik heb ze bij een klein garagebedrijfje laten monteren die ook banden leveren en auto's kunnen uitlijnen. Die zijn goed bekend met onderstellen van auto's.

 

hulpveren.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar zijn die Mad veren te koop?

Ik wil wel mijn comfort behouden dat het geen stuiterbak wordt.

Banden trimmen waar kan ik dat laten doen?

 

Groetjes van George

 

http://lmgtfy.com/?q=mad+veren+kopen

 

Banden trimmen doet de bandenboer onder andere, nogal logisch...

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Schipperss bumperstops zou wel de voordeligste oplossing zijn lijkt me.

Maar ik hoorde dat die dingen er wel eens tussenuit sprongen.

Ik denk dat die hulpveren ook een goede oplossing kan zijn.

Ik ga het Internet eens afstropen.

Bedankt en als er nog meer goede suggesties zijn hoor ik het graag.

 

Groetjes van George

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update.

Ik heb de hulp veren voor 20 euries laten monteren.

De achterkant staat nu een paar cm hoger en zakt ook met volle belading minder door.

Dus geen geschuur en gebonk meer als ik over drempels rijd.

Lijkt wel of de Passat lekkerder op de weg ligt zeker ook in bochten.

De banden heb ik wat harder opgepompt voor 3.0 en achter 3.2 bar.

Vreemd genoeg hoor ik ook wat minder bandengeruis en het vervelende geluid van de gecupte banden is er nog wel maar minder irritant.

Mijn banden hebben nog zeker 4-5 mm profiel dus ik zal er nog even mee door moeten rijden.

Maar a!s ik moet vervangen zit ik aan Hankook banden te denken.

Voor de 215/55/R16 V xl betaal ik in Duitsland rond de 85 euro en ik kan ze er op laten zetten voor 7,50 euro.

Dan heb ik voor 92,50 euro nette banden onder mijn tuf.

Volgens verschillende banden leveranciers moeten deze banden minder last van cuppen hebben.

Michelin zou daar echt een probleem mee hebben.

Hebben jullie ervaring met Hankook?

Ik hoor het graag.

 

Groetjes van George

aangepast door George007
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3.2 bar in je banden??? :shock:

Met volle belading mag er voor officieel 2.8 en achter 3.0 in.

Een aantal jaren geleden heb ik vanuit mijn beroep een cursus "Het nieuwe rijden " bij het CBR gedaan.

Met als doel zuiniger te rijden en dit ook aan de cursisten te leren.

Daar werd zelfs geleerd om 0,3 bar boven het door de fabrikant geadviseerde aantal bars in je banden te pompen.

Normaal deed ik dat altijd.

Maar mijn banden boer had alle banden met de wissel van winter naar zomer op 2,5 bar gezet.

Toen is het gedonder met het cuppen begonnen.

Maar daar sta je niet bij stil.

Totdat ik vorige week alle banden heb opgemeten.

Je boet wel iets in op gebied van comfort, maar aan de andere kant minder last van gecupte banden is ook wel prettig.

 

Groetjes van George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen week in Duitsland navraag gedaan om mijn banden achter te laten trimmen.

Maar dat kennen ze hier helemaal niet en bij navraag schijnt dat ook niet te mogen volgens de plaatselijke banden boeren in het Zwarte Woud.

Maar de meest interessante en vooral kostbare adviezen gekregen.

De voordeligste was 2 nieuwe banden laten monteren tot 4 nieuwe banden met schokbrekers rondom.

Heb maar gezegd dat ik er even over moet nadenken.

Ook bij de VW dealer geweest.

Auto op de brug gezet en alles bekeken en twee nieuwe Michelins zouden volstaan.

Ik merkte op dat dit cuppen wel erg veel voorkomt bij de Passat.

Dit werd in alle toonaarden ontkent.

Wel een goed advies gekregen over de aanschaf van een nieuwe band bij een banden speciaalzaak.

Ik moest banden nemen waarvan de buitenste nokken niet helemaal los zitten maar aan de binnenzijde van de band met een strook rubber aan elkaar verbonden waren.

Dit zou de kans op cuppen verkleinen.

Zijn advies was om Bridgestone Turanza T001 te nemen in mijn huidige maat 215/55 R16 97V XL

Deze zijn op internet in Duitsland te koop voor 94,69 euro incl. verzendkosten.

Lijkt mij een nette prijs.

 

Wat denken jullie hiervan?

 

Groetjes van George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb al vaker met plezier gereden op bridgestones, fijne banden en een stugge wang wat in de bocht voordelig is. Mijn volgende set is ook weer Bridgestone

Dat is goed om te horen.

Ik ga ze maar bestellen in Duitsland want in Nederland lopen de prijzen van deze band op tot 165 euro

 

Groetjes van George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
  • 0

George, 

 

wij rijden de intercontisport V (235/45x17 denk ik) voor en achter - hulpveren - verlaagd onderstel (origineel VW, -1,5) en trekhaak. Volbeladen met dakkoffer en 3 fietsen op de trekhaak geen problemen meer. De gecupte achterbanden - had ik ook - tot JB deze opnieuw had uitgelijnd. De auto ligt veel beter op straat ook staat hij onbeladen achter naar mijn beleving te hoog ;)

 

gr. Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de originele Dunlop SP Sport FastResponse 215/55x16" onder mijn Passat liggen. 

Al geruime tijd een geweldig irritant geluid vanachter van de gecupte banden maar mag ze niet vervangen van leasemaatschappij.

 

Gelukkig komen volgende week de winterbanden (Dunlop WinterSport 3D) er terug onder en kan ik een winter lang genieten van wat stilte.

 

Mijn voorste zomerbanden zijn na de winter aan vervanging toe.
Zou het een idee zijn om dan de gecupte banden vanvoor te monteren?
Lost dit iets op ivm geluid?
Of is dat nadelig voor tractie of wegligging?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de originele Dunlop SP Sport FastResponse 215/55x16" onder mijn Passat liggen. 

Al geruime tijd een geweldig irritant geluid vanachter van de gecupte banden maar mag ze niet vervangen van leasemaatschappij.

 

Gelukkig komen volgende week de winterbanden (Dunlop WinterSport 3D) er terug onder en kan ik een winter lang genieten van wat stilte.

 

Mijn voorste zomerbanden zijn na de winter aan vervanging toe.

Zou het een idee zijn om dan de gecupte banden vanvoor te monteren?

Lost dit iets op ivm geluid?

Of is dat nadelig voor tractie of wegligging?

Ik denk dat je stuur uit je handen gaat trillen.

Je kan ze laten trimmen of matchen.

Kost denk 20 euro per band maar je rijplezier zal niet meer bedorven worden.

 

Groetjes van George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Trimmen zou ik personelijk nooit doen, gewoon nieuwe banden erop monteren. Zijn namelijk het enige middel dat contact heeft met de weg ;) dan kost het maar wat, maar met je leven wil je niet gaan spelen om een paar euries. En wat betreft Cuppen, laat je auto GOED uitlijnen en controleren op lekke dempers

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden