Yup... iets in mijn DSG lijkt niet geheel te werken zoals het moet...
Ik merk 2 dingen:
1) de koppeling in de DSG lijkt te slippen bij zware belasting (uitkomen haarspeld bocht, 10% helling, 4 mensen in de auto, in z'n 2 weer op gang komen is standaard slippen) (let wel: ik woon in Zwitserland, dus dat is hier een situatie die veel voorkomt)
2) schokken in de aandrijving vooral bij een flink dot gas op de snelweg (90-120 tussenacceleratie bij het invoegen oid)
Ik weet niet of beiden met elkaar te maken hebben.
Wat ik wel weet is dat vooral het slippen een stuk erger is geworden na een oliewissel voor de DSG afgelopen voorjaar. Het schokken is er eigenlijk sinds ik de auto heb, alleen was het echt sporadisch (1 of 2 keer per jaar) en nu lijkt het vaker voor te komen (eens per maand). het schokken is 1 of 2 stevige klappen in de aandrijving waarbij ie een fractie van een tel geen koppel geeft, en dan in een klap weer wel.
De passat is getuned (JD software, 2.0 TDI 8v met 140pk origineel, nu ongeveer 170 of 180pk en een bak koppel), partikel filter verwijderd. EGR elektronisch dichtgezet. De DSG is een 6-versnelling natte koppeling. En ik ververs de DSG olie ieder jaar.
De auto heeft er 330dkm op zitten.
De bak geeft geen foutmeldingen.
De vraag is: wat te doen? Mijn garage hier in CH zegt dat het de moeite niet is de DSG te repareren, of om te ruilen, want dat is bijna meer waard dan de auto (Skoda / VAG garage)... Valt er iets te doen behalve revisie van de bak? Een VW verkoper had het bij de laatste oliewissel over 'calibratie' van de bak (maar die jongen kraamt vaak onzin uit, en hij is geen monteur maar een verkoper...).
Wat zeggen de experts hier? Valt er iets te redden, of is het doorrijden tot de bak de geest geeft, en dan een ruilbak er in?
Vraag
mda
Yup... iets in mijn DSG lijkt niet geheel te werken zoals het moet...
Ik merk 2 dingen:
1) de koppeling in de DSG lijkt te slippen bij zware belasting (uitkomen haarspeld bocht, 10% helling, 4 mensen in de auto, in z'n 2 weer op gang komen is standaard slippen) (let wel: ik woon in Zwitserland, dus dat is hier een situatie die veel voorkomt)
2) schokken in de aandrijving vooral bij een flink dot gas op de snelweg (90-120 tussenacceleratie bij het invoegen oid)
Ik weet niet of beiden met elkaar te maken hebben.
Wat ik wel weet is dat vooral het slippen een stuk erger is geworden na een oliewissel voor de DSG afgelopen voorjaar. Het schokken is er eigenlijk sinds ik de auto heb, alleen was het echt sporadisch (1 of 2 keer per jaar) en nu lijkt het vaker voor te komen (eens per maand). het schokken is 1 of 2 stevige klappen in de aandrijving waarbij ie een fractie van een tel geen koppel geeft, en dan in een klap weer wel.
De passat is getuned (JD software, 2.0 TDI 8v met 140pk origineel, nu ongeveer 170 of 180pk en een bak koppel), partikel filter verwijderd. EGR elektronisch dichtgezet. De DSG is een 6-versnelling natte koppeling. En ik ververs de DSG olie ieder jaar.
De auto heeft er 330dkm op zitten.
De bak geeft geen foutmeldingen.
De vraag is: wat te doen? Mijn garage hier in CH zegt dat het de moeite niet is de DSG te repareren, of om te ruilen, want dat is bijna meer waard dan de auto (Skoda / VAG garage)... Valt er iets te doen behalve revisie van de bak? Een VW verkoper had het bij de laatste oliewissel over 'calibratie' van de bak (maar die jongen kraamt vaak onzin uit, en hij is geen monteur maar een verkoper...).
Wat zeggen de experts hier? Valt er iets te redden, of is het doorrijden tot de bak de geest geeft, en dan een ruilbak er in?
Mvg
MDA
aangepast door mdaLink naar reactie
Delen op andere sites
4 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten