Ga naar inhoud
  • 0

Vrolijke Wagen

Vraag

Hallo allemaal,

 

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik zal zo kort en duidelijk mogelijk proberen te zijn.

Ik heb ruim 4 jaar een VW Passat 3B en nu loop ik tegen de eerste grotere problemen aan.

 

Probleem:

De motor wordt te warm, nu al bij korte stukken rijden.

 

Vervangen:

Eerst de thermostaat, maar de oude was niet kapot en werd dus nog steeds te warm.

Ten tweede de waterpomp vervangen, deze was wel kapot, echter de motor werd nog steeds te warm.

 

Vermoeden:

Een kapotte radiateur of een verstopping hierin.

 

Vragen:

  1. Weet iemand wat het zou kunnen zijn en hoe ik het zou kunnen oplossen? Spoelen of vervangen?
  2. Heeft iemand dezelfde problemen gehad? En wat hebben jullie gedaan om dit op te lossen?
  3. Zou ik de radiateur kunnen vullen met een reinigingsmiddel? En hoe zou ik dat het beste kunnen doen?

 

Overige informatie:

De koelvloeistof is niet troebel.

De uitlaatgassen zijn normaal.

De motor wordt enkel gestart om te testen.

De verwarming blaast ijskoude lucht zelfs op de warmste stand.

De ventilator draait.

 

Alvast super bedankt en hopelijk is het snel, makkelijk en goedkoop op te lossen.

 

Groeten,

 

(Nu iets minder) Vrolijke Wagen

:neutral:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Over wat voor model  en type heb je bouwjaar enz enz

 

En

 

:welcome1: Op Het Passat Forum Vrolijke Wagen,

 

 


Voorstellen is niet verplicht maar wordt zeer gewaardeerd. :angel: 

Mocht je je eigen en je passat voor willen stellen kan dat in het Klik hier zo  :arrow:Ik ben.....En ik rij..... Topic.

&

Bent u blij met onze hulp, steun dan de club.


Veel leesplezier.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, ik heb me eventjes voorgesteld bij het andere topic.  :wink:

 

  • Het betreft een 1.8 20v benzine uit 1997. 
  • Er is geen pil ingegooid om het lekken te voorkomen.

 

In eerste instantie werd hij langzaam te warm. De eerste keer op een rit van 25 kilometer.

Toen liep de temperatuur op van het midden (90) wat normaal is, naar bijna 3/4 (110) van de teller.

De keren erop werd hij langzaam warmer. De verwarming blies wel nog warme lucht de auto in en hierdoor zakte de temperatuur lichtjes.

 

Vervolgens koelvloeistof eruit gelaten, de thermostaat vervangen zonder effect en koelvloeistof bijgevuld.

De motor werd nog steeds te warm, wat was af te lezen aan de temperatuurmeter in de auto.

De oude thermostaat getest in kokend water en ging gewoon open.

 

Hierna koelvloeistof weer eruit gelaten, de waterpomp vervangen en nieuwe koelvloeistof erin.

De oude waterpomp getest, de schoepen waren niet versleten, maar draaide door. 

De waterpomp was dus wel aan vervanging toe.

:!: Wat opvallend was was dat als ik de verwarming op zijn hoogst aanzette (na het vervangen van de waterpomp en thermostaat)

zelfs na een tijd warm lopen er alleen ijskoude lucht uitkwam.

 

:bash:

 

Hopelijk ben ik niks vergeten en anders dan hoor ik het graag.

 

HELP me please!

 

Groeten en alvast bedankt!

 

  :thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Vin,

 

We hebben een klein stuk gereden over drempels en veel gas gegeven om te zien of er geen lucht in het systeem zat.

De bovenste slang werd meteen warm. Ik geloof dat de onderste slang na een tijdje langzaam warm werd.

Beide slangen werden niet keihard overigens.

 

Zelf vermoed ik inderdaad een verstopping. Of heb jij een andere verklaring?

 

En mocht het een verstopping zijn, hoe kan ik dat het beste verhelpen?

Alvast bedankt!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik laat meestal de motor rustig warmdraaien met dop van het expansie vat en af en toe klein beetje gasgeven om het lucht eruit te laten, sommige auto's hebben ook wel eens een ontluchtingsnippel zitten bovenop, wat ook helpt is in de slangen knijpen. Beide slangen moeten goed warm worden van je radiateur dan werkt de thermostaat en is er goede circulatie. Als er lucht nog in zit, dan komt het systeem niet op druk en worden de slangen niet hard. Wat ook nog kan is dat je dop niet goed meer is en dat er daardoor geen druk opbouw is.

 

Ik zou hier nog eens naar kijken, voordat je verder gaat zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat hebben we ook al geprobeerd, de motor rustig laten warmdraaien en af en toe klein beetje gas geven zonder de dop van het expansievat.

Ook hebben we in de slangen geknepen hopend het ontluchten een handje te helpen.

De thermostaat hebben we getest voordat we hem hebben vervangen net als de waterpomp. Beide werken goed.

 

Dus wanneer de slangen hard worden wil dat zeggen dat er druk op zit hè?

 

Ik zal dadelijk eens kijken naar de dop. Maar volgens mij sluit deze goed.

 

Enig idee wat het nog zou kunnen zijn?

Is er niet een soort ontstopper die ik in de radiateur kan gooien?

 

Alvast bedankt.

 

Gr. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jouw ventilator draait neem ik aan wel gewoon? Het is een zelfdenkende fan zoals men dat noemt, maar het viscodeel kan het wel begeven.

Hoe ziet je radiateur eruit? Haal de thermostaat er eens uit en schroef dan de boel eens dicht, een nieuwe thermostaat kan ook stuk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ventilator draait gewoon ja. Hoe zie ik of het viscodeel het heeft begeven en hoe vervang ik het?

Zelf vermoed ik ook de radiateur. De nieuwe thermostaat hebben we getest voordat we hem hebben ingebouwd en die ging gewoon open.

Heeft het dan alsnog zin de thermostaat helemaal eruit te nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey allemaal,

 

Hartstikke bedankt voor de hulp, maar na heel veel geprobeerd te hebben, vandaag weer, hebben we toch maar besloten de VW Passat weg te brengen naar de sloop.

:cry: 

Morgen word hij opgehaald. Mocht iemand interesse hebben om hem over te kopen en zelf uit te zoeken wat het is dan kan dat alleen morgen nog. Laat maar weten.

 

:thanks:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wow, dit snap ik niet zo goed. Je hebt nog heel veel opties om te proberen en de auto gaat  nu al naar de sloop? Lijkt me erg voorbarig... Straks is het gewoon toch de dop van je expansievat of zo en dan gooi je een nog goede auto zomaar weg. Ik zou toch nog even verder zoeken. Ow, en misschien is gewoon je temperatuursensor (1 van de 2) stuk. Loopt de motor zo warm dat hij echt oververhit raakt? Of baseer je jezelf alleen op de aangifte van de temperatuurmeter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wow, dit snap ik niet zo goed. Je hebt nog heel veel opties om te proberen en de auto gaat  nu al naar de sloop? Lijkt me erg voorbarig... Straks is het gewoon toch de dop van je expansievat of zo en dan gooi je een nog goede auto zomaar weg. Ik zou toch nog even verder zoeken. Ow, en misschien is gewoon je temperatuursensor (1 van de 2) stuk. Loopt de motor zo warm dat hij echt oververhit raakt? Of baseer je jezelf alleen op de aangifte van de temperatuurmeter?

Dop getest vandaag en was het niet.

We hebben al 2 maanden van alles hebben geprobeerd en daarom hier raad gezocht.

Nog een keer getest zonder resultaat. Alleen de slang boven wordt weer warm en de onderste blijft koud.

 

Lang verhaal kort, de auto:

  • heeft inmiddels al te veel geld gekost,
  • rijdt nog steeds niet,
  • kost maandelijks te veel geld aan vasten lasten, 
  • hebben het vertrouwen in de wagen verloren
  • en een andere gekocht.

Gr en succes met jullie VW's.

aangepast door Vrolijke Wagen
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden