R36 Driver Geplaatst 4 juli, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 4 juli, 2015 (aangepast) Ik had de afgelopen week last van bonken als ik een drempel had genomen.Een korte inspectie leerde dat de schokdempers moesten worden vervangen.Ik heb ze vandaag vervangen en gelijk maar een HOW TO gemaakt.Wij hebben 4M maar ik denk dat de Passat zonder 4M op dezelfde manier is gemonteerd.Wat heb je nodig: Krik Ringsleutel 21 Ratel met 2 verlengstukken (1 verlengstuk gaat ook) Dop 16 Torx Kartonnen bekertje De foto's hieronder zij van LINKS ACHTER .Zorg dat je wielkeggen aan de voorzijde van je auto hebt zodat ie niet kan wegrollen.Demonteer je wielDemonteer het Torx boutje in de wielbakTrek de binnenkuip iets naar je toe en plaats het bekertje (of iets dergelijks) erachter, hierdoor heb je wat meer werkruimte voor de bovenste boutenPlaats de krik onder de ophanging en zorg dat ie net aan staat. Draai de bout met Ringsleutel 21 los (let op zit zeer strak)Als je naar boven kijkt zie je de 2 bouten zitten die je los moet draaien.Let bij montage goed op dat je de bouten in het juist gat hebt zitten.De auto heeft ook aan een kant 2 gaten zitten, maar een gat heeft maar draad de andere is gewoon een loos gat.Dop 16 met ratel en 2 verlengstukken en losdraaien maar.De oude en nieuwe naast elkaar.De onderste bouten heb ik ook nieuw gekocht , hier oud en nieuw naast elkaar.Let er bij montage op dat je de ring niet vergeet te plaatsen, deze moet tussen de schokdemper en ophanging komen te zitten.Draai de bout aan de onderzijde handvastDe bouten die bovenop moeten komen moet je eerst met de hand er in draaien en met beleid.Doe je dit met de ratel heb je kans dat je de draad in het gat kapot draait en dan ben je ver van huis, dus met de hand er in draaien.Als alles op de goede plaats zit moet je alles aandraaien zowel de 2 bouten bovenin als de onderste bout met sleutel 21Al je alle bouten hebt vastgezet het bekertje weghalen en het torx boutje weer er in draaien.Tot slot het wiel monteren.Tijdsduur 20-25 minuten per kant bij 37 graden. . .pfffffffff 5 juli, 2015 aangepast door R36 Driver 8 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 gurby Geplaatst 12 mei, 2020 Rapporteer Share Geplaatst 12 mei, 2020 (aangepast) Al een wat langer bestaand topic, maar ik las het net en geeft veel info. Dank! Bij mijn Alhambra is de constructie idem, sommige onderdelen ook. In de handleiding van VW staat dat je de veer moet demonteren, maar jouw tip om de krik eronder te zetten en hem zo op spanning te houden is ook prima (zolang je het veilig doet)! Verder stelt VW ook dat je alle 3 bouten (rekbouten) en moertje moet vervangen na losschroeven, dus ook de bovenste. 12 mei, 2020 aangepast door gurby Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
R36 Driver
Ik had de afgelopen week last van bonken als ik een drempel had genomen.
Een korte inspectie leerde dat de schokdempers moesten worden vervangen.
Ik heb ze vandaag vervangen en gelijk maar een HOW TO gemaakt.
Wij hebben 4M maar ik denk dat de Passat zonder 4M op dezelfde manier is gemonteerd.
Wat heb je nodig:
De foto's hieronder zij van LINKS ACHTER .
aangepast door R36 DriverZorg dat je wielkeggen aan de voorzijde van je auto hebt zodat ie niet kan wegrollen.
Demonteer je wiel
Demonteer het Torx boutje in de wielbak
Trek de binnenkuip iets naar je toe en plaats het bekertje (of iets dergelijks) erachter, hierdoor heb je wat meer werkruimte voor de bovenste bouten
Plaats de krik onder de ophanging en zorg dat ie net aan staat. Draai de bout met Ringsleutel 21 los (let op zit zeer strak)
Als je naar boven kijkt zie je de 2 bouten zitten die je los moet draaien.
Let bij montage goed op dat je de bouten in het juist gat hebt zitten.
De auto heeft ook aan een kant 2 gaten zitten, maar een gat heeft maar draad de andere is gewoon een loos gat.
Dop 16 met ratel en 2 verlengstukken en losdraaien maar.
De oude en nieuwe naast elkaar.
De onderste bouten heb ik ook nieuw gekocht , hier oud en nieuw naast elkaar.
Let er bij montage op dat je de ring niet vergeet te plaatsen, deze moet tussen de schokdemper en ophanging komen te zitten.
Draai de bout aan de onderzijde handvast
De bouten die bovenop moeten komen moet je eerst met de hand er in draaien en met beleid.
Doe je dit met de ratel heb je kans dat je de draad in het gat kapot draait en dan ben je ver van huis, dus met de hand er in draaien.
Als alles op de goede plaats zit moet je alles aandraaien zowel de 2 bouten bovenin als de onderste bout met sleutel 21
Al je alle bouten hebt vastgezet het bekertje weghalen en het torx boutje weer er in draaien.
Tot slot het wiel monteren.
Tijdsduur 20-25 minuten per kant bij 37 graden. . .pfffffffff
Link naar reactie
Delen op andere sites
26 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten