Ga naar inhoud
  • 0

Tikkend rammelend geluid rechtsvoor


wpkii

Vraag

Goedenmorgen heren,

 

Sinds een aantal maanden heb ik een heel vreemd bijgeluid uit de motor.  Het geluid is merkbaar vanaf 60 km per uur of harder.

 

Ik heb het bijgeluid geobserveerd en dit zijn mijn bevindingen tot nu toe:

 

Het geluid is alleen hoorboor als ik gas geef of als de auto in cruise control rijdt (vooral als er tegenwind staat of als ik een helling op moet).Indien ik de gas los laat hoor ik dat geluid niet meer. Als ik windmee heb of een afdaling is hoor ik dat geluid ook niet.

 

De bovenstaande kort samengevat:

 

- Geluid hoorbaar rechtsvoor

- Geluid alleen hoorbaar als ik wind tegen heb of een helling op moet (cruise control of dezelfde snelheid).

- Geluid niet hoorbaar als ik de gas los laat(ook niet op een helling of wind tegen)

 

De wiellagers zijn al gecontrolleerd deze zijn in orde.

 

 

Auto gegevens: Passat 3c, BXE, 1.9tdi

 

Ik hoor het graag van jullie

Vriendelijke groet,

 

AK

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij mijn Passat 2.0 TDI uit 2005 hetzelfde euvel vanaf 120 km/u.

Welkom op het forum. Voorstellen is niet verplicht maar wordt zeer gewaardeerd.

Mocht je je eigen en je passat voor willen stellen kan dat in het Ik ben.....En ik rij..... topic.

Bent u blij met onze hulp, steun dan de club.Zo wordt je Full Member

Veel leesplezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie berichten mannen. @@butcher1981 @@Vinniepilon

 

 

Het geluid is heel moeilijk te beschrijven. Het is een tikkend, ratelend geluid op 1 frequentie. Het geluid wordt harder of is sterk hoorbaar op een helling. Bij gas los hoor je nada/niets. Bij vol intrappen hoor je ook niets. Alleen bij constant rijden of rustig acceleren.

 

Sinds 180.000 km is de passat verlaagd en zitten er 18 inch velgen onder. Inmiddels heeft de auto 292.000 op de teller.

 

Het lijkt wel of er misschien ergens speling tussen zit? (aandrijf as?) Wanneer er hier weer kracht op komt(gas geven) tikt deze ergens tegen aan? De auto heeft verder geen mankementen, start in 1 x en heeft vol vermogen.

 

Misschien is het verstandig om in het weekend even langs vagtechniek te rijden.

 

Hoor het graag van jullie.

 

Vriendelijk groet,

 

AK

aangepast door wpkii
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie berichten mannen. @@butcher1981 @@Vinniepilon

 

 

 

Het geluid is heel moeilijk te beschrijven. Het is een tikkend, ratelend geluid op 1 frequentie. Het geluid wordt harder of is sterk hoorbaar op een helling. Bij gas los hoor je nada/niets. Bij vol intrappen hoor je ook niets. Alleen bij constant rijden of rustig acceleren.

 

Sinds 180.000 km is de passat verlaagd en zitten er 18 inch velgen onder. Inmiddels heeft de auto 292.000 op de teller.

 

Het lijkt wel of er misschien ergens speling tussen zit? (aandrijf as?) Wanneer er hier weer kracht op komt(gas geven) tikt deze ergens tegen aan? De auto heeft verder geen mankementen, start in 1 x en heeft vol vermogen.

 

Misschien is het verstandig om in het weekend even langs vagtechniek te rijden.

 

Hoor het graag van jullie.

 

Vriendelijk groet,

 

AK

Klinkt verdacht veel naar een kapotte of drooggelopen homokineet, als je in scherpe bochten niks hoort maar wel op rechte weg bij zwaardere belasting, zou het 1 van de binnenste homokineten kunnen zijn.

Als de hoezen niet gescheurd zijn kun je alleen maar controleren door hem los te halen, ik had dat rotgeluid 2 jaar geleden. Pas toen ik de homokineet aan de bakzijde (was mij de rechterkant) los had gehaald kon ik voelen dat ie helemaal uitgedroogd en vastzat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn auto exact hetzelfde euvel dit is gewoon een homokineet 

geluid kwam snel nadat ik de auto had verlaagd,nu schroef ik hem omhoog voor de aanstaande vakantie denk dat het dan wel eens minder kan worden

ik zal mijn bevindingen snel met jullie delen

 

overigens kun je nog wel een stukje doorrijden hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een defecte homokineet blijft defect hoor, ook als je hem omhoogschroeft

@@Vdub Matthijs daar heb je natuurlijk gelijk in

Maar ik heb de auto zojuist 12mm omhoog geschroefd aan de voorkant, en nu is het omschreven geluid wel weg.Echter nu hoor ik het heel licht in de bochten zonder radio en stil asfalt, het is bijna niks  :neutral: (is nu nog fors lager als origineel)

Oorzaak is gewoon in mijn opinie, dat als je bij een oude homokineet de set-up gaat veranderen die niet meer in de ingelopen curve loopt en daardoor een nieuwe weg moet zoeken met dit soort bijgeluiden @@wpkii heeft de auto ook verlaagd met een flinke km-stand en exact zelfde klacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@tiptronic @@Vdub

 

Mijn excuus voor de late antwoord. Mijn passat is ook 30mm verlaagd met 18 inch velgen eronder.

 

Wat ik van de week opgemerkt heb is dat het geluid een stuk harder hoorbaar is in een bocht met een helling. Ik rijd lekker door en zet hem van de week wel even op de brug om hem even te laten nakijken.

 

Ik houd jullie op de hoogte!

 

GR

 

AK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub

Oorzaak is gewoon in mijn opinie, dat als je bij een oude homokineet de set-up gaat veranderen die niet meer in de ingelopen curve loopt en daardoor een nieuwe weg moet zoeken met dit soort bijgeluiden @@wpkii heeft de auto ook verlaagd met een flinke km-stand en exact zelfde klacht

ik heb zoveel auto's verlaagd en dit nooit meegemaakt, slijtage in een homokineet zit er alleen in als die een kapotte ashoes heeft gehad.

De kogels in een homokineet draaien in alle standen rond dus een specifiek slijtagepatroon komt er niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden