Ga naar inhoud
  • 0

aircofan draait op maar 1 snelheid; normaal?


LvR

Vraag

Misschien een domme vraag, maar ik lees op dit forumonderdeel steeds dat de fan ook op een hogere snelheid kan draaien als de druk/temp te hoog wordt in het systeem en de compressor dan uitschakeld wordt. Ik heb dit bij mijn Passat Variant 1.8T uit 2001, vanaf dag 1 dat ik hem bezit (vanaf  kmstand 77k), nog nooit vernomen, ook niet tijdens mijn vakantie vorig jaar in de enorme hitte in Spanje.. Nu ga ik staks weer naar Spanje en wil graag weten of dit normaal is of dat er toch iets mis is.  De airco werkt goed sinds de nieuwe compressor vorig jaar.

 

Ik heb het forumdeel "airco" doorgespit , maar ben zoiets niet tegengekomen.

Ik vraag mij af of de drukschakelaar in de radiatorslang niet goed functioneert of het fanrelais misschien of iets anders? Als het de voorschakelweerstand  zou zijn, dan zou de fan juist in de hoogste versnelling moeten draaien,heb ik begrepen, dus die zal wel goed zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

 

Kan ik eea zelf testen en waar zit het fanrelais precies? Is e.a met VagCom uit te lezen?

 

.

 

Groet, Leo.

 

i

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor je reactie. Ja, de fan heeft zich nog nooit hoorbaar aangepast en de climatronic staat ook steeds in de "auto" stand. Ik las in het forum dat de fan in de normale-lees lage snelheid- met 7.5V wordt gevoed en in de hoogste snelheid met 13+V. Ik ga morgen eens aan de stekker meten hoeveel volt er op staat bij ingeschakelde airco en dan de fan evt direct aansluiten op de accu en kijken of die dan in de 2e versnelling wel draait. Dan weet ik alleen dat dat de fan ok is, maar wat het dan wel is??. Valt er verder door mij nog iets door te meten/ te checken of kan alleen VagCom hier duidelijkheid geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist aan de stekker gemeten: 13.5V. Dit zou dan m.i moeten betekenen dat de fan steeds op de hoogste snelheid draait cq heeft gedraaid!! De fan maakt geen bijgeluiden en ik voel ook geen speling.

Ligt de oorzaak nu bij de voorschakelweerstand (welke van de twee?) offfff zit het euvel in de druk/tempschakelaar? Of ergens anders?

 

 

Ik ben erg benieuwd naar je/jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, niet aan gedacht omdat alles functioneert. Is de lage snelheid apart gezekerd of misschien het relais en waar moet ik die zekering dan vinden?

Airco koelt verder goed, maar het lijkt mij niet verstandig om zo in de zomer ( en in Spanje) rond te rijden en de airco zich misschien niet kan uitschakelen als safety procedure. Dat de fan het zo lang uitgehouden heeft, komt doordat ik de climatronic bij voorkeur in de econ stand gebruikt heb, maar heeft de vorige compressor toch zoveel geleden dat die vorig jaar de geest gegeven heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kwam zojuist een een heel interessant airco stroomloopschema (pdf van Matthijs) in een ander airco item tegen, maar dat zou voor passats gelden vanaf mei 2002!!!! Ik vraag mij dan ook af of er veranderingen zijn tov mijn 1.8T uit 2001. Ik zal Matthijs een PM sturen; misschien wil hij dat even voor mij controleren. Zie: http://forum.vwpassat.nl/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=19007

Ik ben ondertussen op Duitse en een Amerikaanse site terecht gekomen met veel info ( helaas niet met mijn probleem) en langzamerhand wordt een wel duidelijker.

 

Jullie hulp blijft onontbeerlijk.....!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die fans gaan vaak stuk, als die van jou op de hoogste snelheid zou draaien continu dan hoor je dat echt wel hoor, dat is nl een enorme blazer.

Deze fan is ervoor om de condensor(en de motorkoeling daardoor vanzelf ook) te koelen en de druk in het aircosysteem te verlagen.

 

J279(1e trap) en J280 (2e trap) zijn voor de aansturing van de koelventilator

 

Onderop je langsdrager van de bijrijderskant(daar waar je front op geschroefd zit, zitten volgens mij een set weerstanden voor de electrofan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor je reactie.

De fan draait wel snel, maar niet zoals je beschrijft als die in de 2e versnelling zou draaien. Hij blijft dus alleen in de 1e versnelling draaien.

Ik duik van het weekend eens onder het dashboard om relais 280 en de bijbehorende zekeringen te controleren, alsook de drukschakelaar achter de gril. Ga dan ook opzoek naar de temperatuurschakelaar van de fan om ook die te controleren.

Zou het bovengenoemde schema (vanaf bouwjaar 5/2002) ook voor mijn bouwjaar (6/2001) gelden?

 

BTW/ Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de 2e snelheid buiten die voorschakelweerstand om zou gaan en dus ok moeten zijn, omdat de fan in de lage snelheid draait.

 

Omdat ik 13.5V aan de stekker van de aircofan meet bij ingeschakelde airco, zou dat dan niet moeten betekenen dat die dan in de 2e versnelling moet draaien of heb ik het mis?

aangepast door LvR
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden