Ga naar inhoud
  • 0

Wie weet het gemidelde meerverbruik met bredere banden


prince2010

Vraag

Goedemorgen,

 

Ik ben evt van plan om grotere en breder velgen aan te schaffen. Ik kan nl een mooie set 18" Budapest velgen aanschaffen.

Ik ga dan alleen van 205 breedte naar 235 breedte. 

Voornamelijk mijn vrouwtje is bang voor een hoog verbruik van deze brede banden, hoewel ik zelf natuurlijk ook wel weet dat hier een kern van waarheid in zit :)

 

Wie van jullie heeft ervaring met het overgaan van 205 naar 235 bandjes en het daarbij behorende hogere verbruik.

Wat was ongeveer het meerverbruik?

 

Ik weet dat het ook afhankelijk is van merk en type band maar miss kunnen jullie het me me delen...

 

p.s. Het zou mooi zijn als ik kon 'proefrijden' met een set brede banden, maar ja, daar zal de verkoper wel heel hard om moeten lachen :)

 

alvast bedankt!

 

 

post-23136-0-93005200-1432454834_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb even bij mijn verbruikscijfers gekeken, maar daar is het niet goed zichtbaar. In de winter smallere banden (215), maar kouder dus meer verbruik ivm temperatuur en minder verbruik ivm smallere band en in de zomer breed (235), maar warmer (meer verbruik ivm breder rubber en minder verbruik ivm hoger omgevingstemperatuur.  Airco staat bij mij eigenlijk altijd aan, dus dat zal niet zoveel schelen.

 

Ik weet wel dat als ik heel zuinig rijd, de boordcomputer betere cijfers kan tonen met de winterbanden eronder dan met zomerbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bredere plattere banden hebben niet meer contact oppervlak dan smallere hogere banden............bredere banden hebben een breder maar smaller contactvlak en een smallere hoge band een meer minder breed, zeg maar meer vierkant contactvlak.

Dat komt doordat de bandenspanning in een platte band hoger is dan een smallere hoge band, die zakt wat meer in waardoor het contactvlak een andere vorm krijgt.

Is een heel theoretisch verhaal maar het komt er op neer dat de betere bochtvastheid komt door de breedte van het contactvlak en niet door een groter contactoppervlak.

 

PS: Mijn ervaring is dat m'n 205 16" winterbanden zuiniger rijden dan mijn 17" 235 zomerbanden.

Interessant betoog. Bij mij komt wel de vraag naar boven in hoeverre dit zich in de praktijk laat vertalen naar onze auto's. Hoe moet je bijv weten hoeveel hoger de bandenspanning moet zijn bij het nemen van een bredere band, en wat zijn de consequenties als je er boven of er onder zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Feitelijk wordt het nog wat ingewikkelder.

De meeste mensen hebben een smallere band als winterband en een bredere band als zomerband.

De winterband heeft hierdoor minder rolweerstand en is daardoor zuiniger in gebruik.

 

Wat ook meespeelt is dat de samenstelling van het rubber van een winterband dusdanig is dat hij wat soepeler is bij lagere temperaturen. Soepelheid zorgt weer voor een hoger verbruik.

 

Wat dan ook nog meespeelt is dat de meeste mensen de winterbanden onder hun auto monteren als de temperaturen lager zijn. Lagere temperaturen zorgt voor een grotere dichtheid van de lucht en daardoor voor een hoger brandstofverbruik.

 

Ten slotte is het zo dat de motor bij koudere temperaturen ook langere tijd meer brandstof verbruikt doordat ten eerste de dynamo meer moet leveren voor de stoelverwarming, achterruitverwarming, blower en dergelijke, maar ook de motorolie is dikker en alle riemen zijn minder soepel. Dat zorgt ook weer voor meer brandstofverbruik.

 

Als je dus een meting doet aan de hand van de tankgegevens zijn al deze factoren van toepassing en zal sec het gebruik van banden dus een groter aandeel hebben dan uit de meetgegevens blijkt.

 

Wil je dus een keer zuinig rijden dan moet je dat doen in de zomer bij hoge temperaturen, niet te hard, met meewind, smalle banden met een niet zo soepel rubber dan rijdt je heel erg zuinig, de grip daarintegen is natuurlijk heel erg ruk.

 

In mijn zakelijke passat 2.0 TDI bluemotion heb ik een keer 1500 kilometer op een tank gereden.

Met mijn prive passat 2.0 TDI haal ik normaal 900 kilometer op een tank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je elke week exact de zelfde ritjes rijdt zou je met zekerheid een verschil kunnen meten.

Hier in de zomer veel meer snelwegritten dan in de winter.

 

Als ik naar mijn gemiddelde vebruikcijfers kijk dan reed ik met mijn conti's van 225 gemiddelde 1:16,3 en nu met mijn michellins 235 gemiddeld 1:16,1.

Ben blij dat ik de conti's kwijt ben: na twee zomers waren de voorbanden al helemaal versleten :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden