Ga naar inhoud
  • 0

stelmotormaffia?


JurgenTDI

Vraag

Sinds een paar weken komt er aan de bestuurderszijde geen (niet genoeg en powerfull) koude lucht uit de roosters. Daarnaast wist ik dat er 1 of 2 kleppen in het kachelhuis niet goed werkten, dus de boel maar eens gaan uitlezen:

 

V158, V159 en de V71 kapoet.

 

Via internet hoef ik geen motortjes te regelen, want deze zijn bijna niet nieuw te krijgen. 

Dus ben ik maar eens in ETKA gaan snuffelen, en kwam dit tegen:

 

3C0 907 511 T (V71)   Stelmotor voor luchtinlaatklep          (+/- € 85)

3C1 907 511 F (V158)  Stelmotor voor temperatuurregelklep (L) (+/- € 88)

3C0 907 511 R (V159)  Stelmotor voor temperatuurregelklep ® (+/- € 88)

 

Om zeker te zijn maar even naar de dealer gegaan…   een daar werd ik een beetje misselijk:

VW weet blijkbaar dat al deze motoren stuk gaan, en hebben daar een mooie commerciele actie op gezet:

 

DE UNIVERSELE STELMOTOR

 

Want; er is nog maar 1 stelmotor te krijgen voor deze kachelhuizen: 1K0 907 511 Q Stelmotor        (€ 120,15 ex btw)

Omdat deze niet compleet is zonder tandwieltjes of hefboompjes:    1K0 898 002 C Aandrijfhefbomen (€ 24,30 ex btw)

 

In de BTW zonder korting betaal je dus € 174,79 voor één motortje ipv rond de € 85 in de BTW……..

 

Is dit lulkoek of moeten we nu rekening gaan houden met serieuze onderhoudskosten?  

Bij mijn dealer krijg ik 10% op de stelmotor en 20% op de hefboompjes, maarja…….

 

 

 

post-11704-0-01633900-1432061867_thumb.jpg

aangepast door JurgenTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

@dhr.Banuyn 7 stuks max. Ligt eraan of je airco, climatronic of climatic hebt. Dus twee setjes van 5 stuks is voldoende

@Tarabass Heb je de potmetertjes zelf dan open gemaakt? Deze zijn namelijk geperst/gesmolten en zijn "eigenlijk" niet te openen.

Het probleem wat ontstaat is vrij simpel. De sleepcontacten in de potmeter schuren in de loop der jaren een laagje koolstof van de weerstandsbaan af ondanks dat deze lichtjes in ingevet. 

Het vet neemt het losgeschuurde koolstof op en begint uiteindelijk ook weerstand op te bouwen. Resultaat: de waardes schieten van links naar rechts (loopt niet meer lineair) zodra de potmeter draait en de bedieningseenheid kan niet meer fatsoenlijk meten wat de stand van de kleppen is. De bedieningseenheid doet maar wat en dit verklaard het tikkend geluid van de motoren.

Omdat er een laagje van de weerstandsbaan weg is, zal de potmeter geen juiste waardes meer doorgeven aan de bedieningseenheid, zelfs als deze wordt schoongemaakt. Ik heb het zelf geprobeerd en heb er maar kort plezier van gehad. 

Vervangen is in dit geval noodzakelijk. De stelmotoren los vond ik nogal prijzig. Dit terwijl de behuizing simpel te openen is en de potmeter met weinig moeite vervangen kan worden. Het is even wat werk, maar dubbel en dik waard!

Stelmotoren Passat 3C2.jpg

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 27-6-2019 om 18:10, Tarabass zei:

Nee, nog niet. Ik heb het motortje uit elkaar gehaald en de weerstand schoon gemaakt. Maar de error bleef. Het gekke is, de motor doet het perfect als ik hem in m'n handen heb maar zodra ik hem weer op z'n plek druk en hij dus de klep moet aansturen weigert hij.

Ik heb nu ook die losse weerstandjes besteld. Als ze binnen zijn direct vervangen en kijken of dat soelaas biedt.

Ben je al aan sleutelen toegekomen @Tarabass?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en?

Ik heb denk ik een weigerende klep van de voorruit ventilatie. In VCDS geen foutmeldingen.

Ik denk dat het hefboompje los is (als die eraan zit) of de as wel draait maar de klep niet. De klep staat dicht of nagenoeg dicht want de lucht maakt wel herrie.

Welke klepmotor is dat V???? en die zit toch links boven de V-klep van de voetenlucht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen weekend V107 en V158 vervangen 4 uurtjes werk zonder dashboard eruit behalen alles werkt weer.

potmetertjes vervangen en tandwieltjes opnieuw in gevet.

passat 3c.

 

ps.heb nog 3 potmetertjes over, en nog een paneeltje gen 1 zonder dual knop.

IMG_2886.jpg

aangepast door rbuis78
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden