Ga naar inhoud
  • 0

OPS achteraf inbouwen


wulfke

Vraag

Voor diegene die het wat volgen wil ik parkeersensoren inbouwen in mijn passat variant.

Nu zit ik met wat vragen omtrent onderdelen.

 

Wat is het verschil tussen deze OPS modules ?

 

* 1Z0 919 475G

* 5K0 919 475E

* 56D 919 475

 

wat is het verschil tussen deze sensoren ?

 

* PDC sensor 1S0 919 275

* PDC sensor 4H0 919 275

* PDC sensor 5KD 919 275

* PDC sensor 3C0 919 275

 

 

Nu heb ik ook wat setjes gevonden zoals deze op cars-equipment of bij Aliexpress, maar met de laatste heb ik geen ervaring en om dan zomaar even 200eur kwijt te spelen zou ik dit jammer vinden.

Maar als iemand info heeft over bovenstaande dan hoor ik het graag.

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier een log van mijn auto, daar haal je wel geen storing mee weg, maar je heb wel een code. 

 

Address 10: Park/Steer Assist (J446)       Labels: 1Q0-919-475.clb
   Part No SW: 56D 919 475 A    HW: 56D 919 475
   Component: PARKHILFE 8K  H02 0006 
   Revision: --------    Serial number: 35831413600938
   Coding: 120003
   Shop #: WSC 12345 123 12345
   ASAM Dataset: EV_EPHVA18VW4110000 001007
   ROD: EV_EPHVA18VW4110000_VW41.rod
   VCID: 3363690B9AFA5E8656F-8066

No fault code found.

 

Grt Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

man man,

weer wat verder gedaan met het OPS systeem. Alle bedrading nog eens overlopen en uitgemeten, kabelboom naar voren uitgemeten, kabelboom vooraan naar de sensoren uitgemeten, bedrading naar de zoemer vooraan nog eens uitgemeten kwam ik er niet meer uit omdat alle bedrading in orde was. Uiteindelijk begon ik een sensor te verdenken die intern defect is en het systeem zo in de war stuurde.

Uiteindelijk de sensoren in de grille afgekoppeld omdat deze (uit ervaringsverhalen) de meest fragiele zijn.

Bleef ik gewoon dezelfde fouten houden, niks veranderde aan de foutlog. Wanneer ik deze afkoppelde zou ik een ander fout verwacht hebben.

Omdat dit niks veranderde eens de hoofdconnector losgekoppeld tussen kabelboom bumper en kabelboom naar module achteraan.

Nog eens een foutlog gemaakt en ook nu veranderde er niks ! :censor:

Zelfs wanneer ik de voorste speaker afkoppelde kreeg ik geen fout. Dan eens drastisch gedaan en beide (zwarte en bruine) connectoren losgekoppeld aan de module. Dan kreeg ik een foutlog

open circuit van rear parking sensors en open ciruit front parking sensors en ook open circuit front speaker

nu kreeg ik dus wel een melding van de front speaker ? en waarom dan niet als ik deze fysiek afkoppelde aan de speaker zelf ??

 

zoektocht ging dus verder...

omdat ik nu wel een front speaker fout had moest er dus niet mis zijn met de aansluiting aan de module. Begon ik dan de module te verdenken.

Verder nagekeken op de schema's en zag ik ineens een verschil met de schema's van limousine en deze van de variant.

Bij de variant beschrijven de schema's dat de  voorste parkeersensoren op de zwarte 12-polige stekker komen,

bij het schema van de limousine beschrijft het schema dat de voorste parkeersensoren op de bruine 12-polige stekker komen.... :bash:

 

dan gewoon eens een wilde gok gedaan en de bruine en zwarte connector gewisseld en...

tatataaaaa, het werkt :wohow:

 

ook bij de output test werkte de front speaker nu wel. Alles terug gemonteerd en eens uitvoering uitgetest.

Werkt perfect maar nog een vraagje voor de gebruikers van het systeem in combinatie met de camera

Als ik hem in z'n achteruit leg komt het gecombineerd scherm erop met sensoren scherm links en camera beeld rechts.

Als ik dan de knop van de parkeersensoren indruk schakelt het volledige beeld uit en krijg ik geen parkeerhulp meer. Hoe schakel ik het sensoren systeem uit zonder dat camera ermee stopt ?

 

even een bewijsje dat het werkt :cool:

 

post-13546-0-74574600-1439651986_thumb.jpgpost-13546-0-49557800-1439651995_thumb.jpgpost-13546-0-63606600-1439652002_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, super dat het werkt  :thumb:

Bij mij werkt het op de zelfde wijzen en volgens mij is niet anders mogelijk. Vanaf het moment dat je de knop van de parkeersensoren indruk schakelt het volledige OPS/PDC systeem uit.

+1 bij mij ook. Goed dat het werkt, netjes hoor.

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Hier een log van mijn auto, daar haal je wel geen storing mee weg, maar je heb wel een code.

 

Grt Jan

Ik kon de module probleemloos coderen incl beschrijving bij de bits en bytes. De bytes hebben betrekking tot het wel of niet hebben van een trekhaak.

Aanvinken of je optische weergave wil en aanvinken of je een achteruitrijcamera hebt.

Dan nog welk type wagen je hebt.

 

Maar toch bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kon de module probleemloos coderen incl beschrijving bij de bits en bytes. De bytes hebben betrekking tot het wel of niet hebben van een trekhaak.

Aanvinken of je optische weergave wil en aanvinken of je een achteruitrijcamera hebt.

Dan nog welk type wagen je hebt.

 

Maar toch bedankt voor het meedenken.

Ook of je radio uit gaat/mute bij achteruit rijden of niet.

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Respect voor deze mod Peter

Thx !

De volgende mod zal iets sneller en makkelijker gaan maar daarom niet minder gewaardeerd !! Bij het maken en leggen van de kabelboom is er extra bedrading voorzien voor de navi16 led mod. Dus dit is de volgende op het to-do lijstje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd, vanachter heb je wel wat hulp met de camera maar nu met de sensoren voor en achter is het toch weer een extra controle. Tegenwoordig zie je bij verschillende nieuwere wagens zelfs een camera zowel vooraan als achteraan.

 

Inbouwen is een redelijk werk maar had een goede basis set om mee aan mee slag te kunnen. Thx hiervoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd, vanachter heb je wel wat hulp met de camera maar nu met de sensoren voor en achter is het toch weer een extra controle. Tegenwoordig zie je bij verschillende nieuwere wagens zelfs een camera zowel vooraan als achteraan.

 

Inbouwen is een redelijk werk maar had een goede basis set om mee aan mee slag te kunnen. Thx hiervoor !

:thumb: ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Via elsa de schema's afgedrukt en via die schema's de kabelboom gemaakt. De kabelboom maken is gemaakt tijdens het leggen omdat je zo perfect kan inspelen op de positie van de aftakkingen. Dat verhaal van de zwarte en bruine connector heb ik dan zelf ontcijfert omdat bij het uittrekken van de kabelboom van de achterste sensoren de melding van de voorste speaker kwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed man, je ben echt niet op je achterhoofd gevallen. Ik bespeur hier een Dr Dre 2 :mrgreen:

 

Jan

dan is het studeren tot m'n 24ste dan toch niet voor niks geweest  :grin:  (diploma graduaat elektriciteit - oftewel bachelor elektriciteit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een vriend van me heeft PDC met volgende module : 3C0919283B moet hij heel de kabelboom aanpassen voor OPS? Of  volstaat het om enkel de module te vervangen? En in te leren met vagcom?

Er moet een can kabel van je gateway naar achteren, een paar kabels om pinnen en een andere module.

OPS inbouwen.txt

OPS.pdf

 

Grt Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

indien de nieuwe module XXX 919 475X is zal deze OPS zijn en zal de ombouw moeten gebeuren zoals Jan hierboven heeft gepost om alles goed te laten werken.

Indien je het niet zou zien zitten dan ben je hier altijd welkom.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden