Ga naar inhoud
  • 0

Passat 2.8 V6 4Motion Syncro koelt niet goed.


RohanV6

Vraag

Hoi leden,

 

Ik heb ff een probleempje denk ik.

Het blok koelt niet echt lekker af.

Na een rit van ongeveer 100km is het blok (ook de afdekkappen eromheen) gloeiend heet.

Ook ruik je bij een koude start na ongeveer 2 a 3 km een soort brandlucht de auto in komen.

Toen we afgelopen dinsdag bij Twan waren constateerde Twan ook motorolie in het koelvloeistof reservoir en is de koelvloeistof ook aan vervanging toe. (Misschien dat het dashboard daarom aangeeft: ''STOP CHECK COOLANT''?)

Wie weet waar ik dit probleem kan zoeken/vinden?

Zelf vermoed ik een lekke koppaking.

Hoor graag van jullie.

 

Gr. Rohan

aangepast door RohanV6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Blijft je temperatuurmeter wel netjes op 90 graden?

Heb bij de mijne ook dat het blok altijd snel op temperatuur is en lang warm blijft. Wel netjes op 90 graden.

Maar als er toch olie in de koelvloeistof zit, zal er inderdaad wel iets aan de hand zijn.

Hopelijk valt het mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voordat de nieuwe tellerklok werd gemonteerd gaf de oude wel netjes aan dat ie op 90 graden zat, maar het blok zelf voelde toen ook al gloeiend heet aan.

Nu geeft de nieuwe tellerklok aan dat er iets mis zou zijn met de koeling.

En aangezien Twan olie in de koelvloeistof constateerde denk ik dat er toch iets mis is met het blok zelf en/of de koeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hadden de V6 blokken ook niet af en toe wat problemen met carter ontluchting?

 

Dat heb ik ook wel eens gehoord, maar hoe kan ik dat testen?

Koelvloeistof zag eruit als chocomelk. Volgens eigen zeggen 6 mnd geleden verse koelvloeistof afgevuld.

 

Blok en omgeving voelden idd vrij heet aan.

 

Volgens de garage waar we de auto hebben gekocht zou er een nieuwe distributieketting etc. in zitten en zouden alle vloeistoffen daarbij zijn bijgevuld, maar aangezien deze V6 geen ketting heeft maar riem zou het ook wel kunnen dat de garage over meerdere dingen gelogen heeft.

Ben bang dat de koppakking eruit ligt.

 

 

Ben ik ook bang voor, hoop het niet.

Is het een duur grapje zo'n koppakking reparatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je.de motorkap opent en dan de kunststof kap bovenop je blok weghalen. Dan zie je vooraan een buisje, die volgen en dan op het kleppendeksel voorzichtig loshalen. Dan kun je zien of de buis dichtzit door oude olie resten. Buis wordt wel kwetsbaar in de loop van de jaren en door de warmte. Voorzichtig aan dus. Succes mvg harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je.de motorkap opent en dan de kunststof kap bovenop je blok weghalen. Dan zie je vooraan een buisje, die volgen en dan op het kleppendeksel voorzichtig loshalen. Dan kun je zien of de buis dichtzit door oude olie resten. Buis wordt wel kwetsbaar in de loop van de jaren en door de warmte. Voorzichtig aan dus. Succes mvg harry

 

Oke thanks!

Ga het morgen proberen.

Mocht het wel de koppakking zijn, wat zijn dan de kosten daarvan ongeveer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag tijd gehad om het een en ander onder de motorkap te bekijken.

Heb het slangetje helaas niet los gekregen, kijk ik morgen naar.

Wel heb ik het koelvloeistof reservoir leeg laten lopen net als de slangetjes die eraan verbonden waren.

Koelvloeistof reservoir ff van binnen gespoeld met water, meeste vuil is al eruit.

Daarna heb ik het reservoir weer terug geplaatst en het gevuld met water, toen ff de auto een kwartiertje laten lopen.

Toen ik daarna het water opnieuw uit het reservoir liet lopen was het weer rood/bruin van kleur met een soort olie laag.

Maar hoe krijg ik nou heel het systeem leeg?

Ik wil al het koelvloeistof eruit hebben en dan verse erin gieten samen met een nieuw reservoir.

Als ik dan weer olie in m'n reservoir krijg, dan weten we meer denk ik.

Hoor graag van jullie.

foto's van vandaag:

post-22197-0-74732800-1429807848_thumb.jpeg

post-22197-0-93471000-1429807857_thumb.jpeg

post-22197-0-10645500-1429807868_thumb.jpeg

post-22197-0-82510600-1429807875_thumb.jpeg

Dit is het koelvloeistof wat eruit kwam:

post-22197-0-82501700-1429807882_thumb.jpeg

En dit is het water wat er terug uit kwam:

post-22197-0-68379200-1429807929_thumb.jpeg

 

Gr. Rohan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel en tip koelvloeistof Flushen en daar na ff 30 min rijden dat de thermostaat open kan en zo spoelen alles door.

 

1 aftappen de oude G12

2 vullen met flusen middel en water.

3 30 min er mee rijden dat alles goed spoelen.

4 aftappen

5 en weer vullen met schoon water.

6 weer 30min en mee rijden.

7 en daar na aftappen.

8 vullen met nieuwe G12. En als het kan gelijk zo nieuwe G12 vulpot kopen

die is weer wit en transparant

en ik hoop dat het is voor je.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net ff de bumper gedemonteerd (10 minuten werk).

Maar nu het volgende, ik kan nergens een kraantje vinden of iets wat erop lijkt.

Wel heb ik een soort koppeling gevonden wat het misschien zou kunnen zijn.

Zie foto's:

post-22197-0-70281300-1429880009_thumb.jpeg

post-22197-0-81196000-1429880016_thumb.jpeg

 

Aan de linkerkant verbonden met de radiator:

post-22197-0-24925400-1429880023_thumb.jpeg

 

En volgens mij is de radiator lek, of hoort dit zo? lijkt mij koelvloeistof:

post-22197-0-76470300-1429880028_thumb.jpeg

 

Mijn volgende vraag aan jullie is; is de ''koppeling'' het kraantje wat ik open moet draaien of zit ie toch ergens anders?

Hoor graag van jullie.

 

Gr. Rohan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

let op je de juiste radiateur koopt/krijgt. Vaak zit er een oliekoeler van de automaatbak in. Ook sommige niet automaten hebben een bakkoeling in de radiateur zitten.

 

Is dit de goeie voor mijn Passat? https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/radiateur/volkswagen/passat-3b2-bouwjaar-1996-08-2000-11/c14-492-12594/radiateur-6-cilinder-vanaf-96-03002124-international-radiators/p124.html#specificaties

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden