Ga naar inhoud
  • 0

Rolsnelheid aanpassen ?


Mich76

Vraag

Vandaag is gebleken dat mijn nieuwe velg/band combinatie, de wielomtrek iets afwijkt van wat er eigenlijk aan de auto moet zitten.

Ipv van de gangbare 225/40/18 (??) zitten er 235/45/18 banden op. Gevolg is dat de wielen nu iets langzamer draaien, en dus mijn teller wat afwijkt.

Grappig detail is, dat de teller nu nagenoeg gelijk loopt met de GPS snelheidsmeter van de Flitsservice.nl app. Getest totaan 180km/u, afwijking was hooguit 1km/u.

Op zich wel erg handig, maar wellicht toch niet helemaal goed voor mijn geduld, weet nu al dat ik ga ergeren aan de 65km/u (mijn teller) rijders op de provinciale wegen :twisted:.

Is dit softwarematig aan te passen, of zou ik gewoon deze banden oprijden en bij een volgende bandenwissel even letten op de juiste maat ?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Met die 235/45/18 banden rij je harder omdat de omtrek groter is als 225/40/18.

De 235 banden draaien juist harder. Je rijd met 50km/h op je teller waarschijnlijk zo'n 2.5km/h harder.

Hier nog een handig reken tooltje

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

 

Inderdaad, net hoe je het bekijkt. Op hetzeflde toerental, rij je dus iets harder, op dezelfde snelheid draaien ze iets langzamer t.o.v. een kleinere band.

Normaal kun je ongeveer 125km/u op de teller rijden wat dan 120km/u op de GPS aangeeft. Met de bandenmaat die ik nu heb, lopen ze min of meer precies gelijk.

 

Ooit eens heel lang geleden heb ik gezien dat je dit digitaal kon corrigeren bij Opel, je moest dan je bandenmaat opgeven. Ik neem aan dat VAG dit niet heeft ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.

Je wielkasten zullen wel goed gevult zijn nu.

Ik zou ze lekker op rijden als je geen problemen hebt met de maat.

Ik zelf heb 235/40/18 er om liggen dan is het verschil met 225/40/18 minimaal.

Ik persoonlijk vind 235 net iets mooier om een brede velg liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.

Je wielkasten zullen wel goed gevult zijn nu.

Ik zou ze lekker op rijden als je geen problemen hebt met de maat.

Ik zelf heb 235/40/18 er om liggen dan is het verschil met 225/40/18 minimaal.

Ik persoonlijk vind 235 net iets mooier om een brede velg liggen.

235/40/18 is ook de originele maat die onder een Passat hoort te zitten en geen 225 breed.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ik maar denken dat d'n Belgen zo'n layedback volkje zijn.

Is dat zo'n zelfde kwestie als verlagen?

nee, want 'n verlaging KAN je  nog gekeurd krijgen 'n afwijkende bandomtrek NIET.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn banden en velgen zijn ook gekeurd Kristof 225/35x19 mag een beetje afwijken.

Verlaging ook.

een héél klein beetje mag dat afwijken, maar de maat die Mich76 beschrijft valt zeker en vast buiten de tolerantie ;)

 

 

 

Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.
aangepast door -=mYst=-
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een paar burnouts doen en je komt wel vanzelf van 45/18 naar 40/18 :mrgreen:

probleem is dat onze "vrienden" bij GOCA niet gaan meten hoeveel rubber er nog over is, maar louter naar de cijfertjes kijken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allemaal hierboven, thnxs voor de tips.

Blijkbaar kun je dus bij een VAG auto niet zomaar je bandenmaat opgeven zoals bij Opel. Hoewel de afwijking voor mij op zich niet echt slecht uitvalt (teller stand = gps snelheid), ga ik de banden gewoon oprijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden