Ga naar inhoud
  • 0

Start problemen, zowel warm als koud


tramontana

Vraag

Hallo allemaal!

 

Helaas is het weer zover, mijn auto wilt niet starten.

 

Eerst even wat info over de auto:

 

Passat 3c uit 2006

2.0TDI BMP motorcode 140pk met DSG6

 

1.5 jaar geleden, revisiemotor laten plaatsen. Turbo en verstuivers zijn overgenomen van de oude motor.

Deze nieuwe motor heeft nu circa 125000km gelopen.

 

EGR, en DPF zijn weggehaald, en chiptuning door Jd engineering te lochem.

 

Zeer recentelijke reparaties aan de motor:

 

Nieuwe turbo

Nieuwe distributie/waterpomp

Nieuwe tandempomp

Nieuwe n75 magneetventiel

 

Reden was hoog olievebruik, 1l op zo een 2500km

Turbo vervangen, verbruik nog steeds veel. Vervolgens het brandstoffilter geopend.

Deze was erg donker verkleurd. als je je vinger in de diese stak, zag je bijna je vinger niet meer, haalde je je vinger langs de rand of filter was die zwart..

Zodoende tandempomp vervangen.

 

Flesje diesel conditioner in het filterhuis, en flesje in de tank.

Ff flink doormoeten starten met booster, en toen liep die. ff 10 minuten laten lopen, behoorlijk veel roken, geen zwarte rook.

 

later stuk gereden, liep mooi, maar rustig aan gedaan, ff rustig de boel spoelen.

Aangekomen op parkeerplaats rookte die nog steeds een beetje. ik denk zal wel.

Later zo een 160km verder, thuis aangekomen en nog steeds beetje roken.

Dacht ok, morgen ff naar garage en vcds aangesloten. even naar de verstuivers gekeken, misschien hebben toch een tik gehad

vanwege de vermenging met olie.

 

Inderdaad: CYL1: -0,47mg/str CYL2:1.69 mg/str  CYL3: -0,07mg/str CYL4: -1.11 mgstr

 

Cylinder 2 en 4 corrigeren dus wat.

 

Gelijk bij gunnewiek even2 verstuivers gehaald.

Vervolgens op de terugweg op de snelweg achter een c-klasse 350cdi en speelden wat op zo 30km traject.

Hij liep minimaal uit, dus dacht auto loopt wel erg lekker.

 

Aangekomen bij de garage om de verstuivers uit te wisselen, rookte de auto niet meer, en het motortje liep erg mooi en klonk als nieuw!

 

Toch maar weer even aangesloten aan de computer en ditmaal geen vcds. deze keer echter geen grote correcties waar te nemen.

Dus dacht mooi, maar zonde van de gekochte verstuivers.

 

Auto rijd mooi en dag later dacht ik, voor de zekerheid even nieuwe N75 magneetventiel erin de oude was minsten 250k oud. dus kost niet veel

en vervangen 15min werk.

 

Auto rijd mooi, starten deed al wat langer niet 100% af en toe even groffe start. dacht is accu.

 

Dag later rij ik naar werk, start normaal. Vervolgens rijd ik naar de sligro, wil wegrijden, start auto en slaat direct af, weleens eerder gehad maar dacht, raar.

 

Daarna weer starten en moest doorstarten en gas geven voordat die starte. duurde zo een 2 seconden. Kan ook niet mega lang doorstarten, in de winter kon ik het weleens maar 2x starten en toen acculeeg en startkabels erbij. Evenals ik de radio wat langer aan heb staan.

 

Auto liep gewoon goed, volledig kracht niks geen probleem. Vervolgens weer op parkeerplaats aangekomen en uitgezet. 10seconden later weer even gestart. starte wel in 1x maar ook niet lekker. dacht hopen dat die vanavond start.

 

Gelukkig savonds weer met bijna lege accu door het doorstarten toch kunnen starten.

 

Ochtend erop, 4x door kunnen starten, en sprong niet aan. geen teken van aanslaan niks.

Daarna met behulp van oud fordje ka, met startkabels de boel maar doorgestart. duurde echt zeker 5-10 minuten voordat die liep.

Maar zelfs met lopende motor van de ka, kon ik niet echt lang doorstarten, en moest ik pauzes houden tussen het starten.

 

Uiteindelijk begon die wat te sputteren, gaf ik wat gas en loopt die als een zonnetje.

Direct naar garage, daar niks kunnen vinden, geen foutmeldingen, helemaal niets. starten deed die ook redelijk.

Laatste keer toen ik weg reed weer minder.

 

 

Mijn vraag nu naar jullie, wat denken jullie wat het zou kunnen zijn??

 

Als ik hem op contact zet hoor ik de tank achter brommen.

 

Verder heb ik echt geen idee, denk aan de accu. of koelwatersensor maar lijkt me niet en de startmotor draait toch gewoon rond.

 

 

Als jullie een idee hebben, dan hoor ik dat graag

 

 

Excuses voor het lange bericht !!

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

De startmotor is origineel denk ik. rijd er zelf iedergeval al minstens 250000km mee rond.

accu was geloof ik van 2012, maar geen merk accu.

 

 

Vanochtend stapte ik in de auto, had gevroren, dus dacht als die nu start snap ik het helemaal niet meer.

Voor de zekerheid even 5x het contact aan en uit. luisterend naar de tankpomp en de spiraaltjes even lekker opwarmen.

 

En ja  hoor. starten en lopen.

 

Naja, rijd vervolgens naar Nordhorn 130km rijden. ben daar een uurtje of 2 stap daarna in de auto maar starten ho maar. 4x een korte start gedaan en daarna zo lang het nog kon.

 

Startkabels erbij en toen sprong die snel aan.

 

Dacht toch maar een nieuwe accu, dus thuis een accu van bosch gehaald 74AH, wist niet dat ze zo duur waren! 207 euro, maar dacht krijg ze nu nergens anders en wou uitsluitsel hebben.

 

En ja hoor, starten en lopen!

 

Hoop dat dit morgen of vanavond nog steeds het geval is. Hij start en loopt iedergeval helemaal goed nu. 

 

Sterker nog, de dsg bak lijkt mooier te schakelen.

 

Vind de dsg erg gevoelig voor alles! Stationair toerental, toestand motor, en schijnbaar ook elektriciteit.

 

 

Houd jullie nog op de hoogte van het verloop! Het gaat er bij mij namelijk amper in dat het toch aan de accu ligt, aangezien de startmotor naar mijn mening behoorlijk doordraait. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update:

 

Vandaag de opvoerpomp vervangen in de tank. Hij bromde wel, maar misschien niet genoeg.

 

Had eerste de stekker van de pomp eraf gehaald, en gestart, auto startte gewoon en bleef ook gewoon lopen.

 

Vraag blijft dus of die het morgen wel doet, er trouwens ook olie aan de oude pomp. Brandstoffilter is wel weer dieselschoon.

 

 

Laat weten of het probleem hiermee is opgelost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan maar ook kunnen:

 

- slechte accu

- slechte startmotor

- temperatuursensor defect

- kabelboompje verstuivers

- lucht in de brandstofleiding

- stopklep tandwiel

- sleutelherkennings problemen

- EGR staat een beetje open

- vacuumprobleem

- turboverstelschoepen

 

om maar wat te noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik dit zo lees op gerritspeek.nl lijkt het niet echt op de symptomen die jij hebt.

 

Daarnaast is de N75 klep ervoor om de turbodruk te verlagen (indien gewenst door ECU). Tijdens de start doet je turbo niet mee, dus verwacht ik daar ook geen relatie mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan maar eens dat lijstje afwerken

 

- slechte accu (is vervangen)

- slechte startmotor

- temperatuursensor defect (uitlezen met vagcom)

- kabelboompje verstuivers (verwacht ik ook stotteren/inhouden tijdens rijden)

- lucht in de brandstofleiding (tandempomp en opvoerpomp vervangen)

- stopklep tandwiel

- sleutelherkennings problemen (dan start ie prima en slaat dan snel daarna af met een sleutel icoontje brandend in instrumentenpaneel)

- EGR staat een beetje open (eens demonteren en schoonmaken?)

- vacuumprobleem (nieuwe tandempomp dus maker van vacuüm is net vervangen)

- turboverstelschoepen (kunnen die luchttoevoer verminderen?)

aangepast door Worfje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar ligt het probleem al voor. Vandaag tankpomp vervangen nog steeds probleem.

 

 

Dit filmpje is voor 100% exact hetzelfde als bij mij. Dus denk dat mijn NIEUWE tandempomp al kapot is.

 

Of zou het kunnen dat die niet 100% goed is aangedraaid en dus lucht aantrekt? kan dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, heb vandaag de brandstofslangen vervangen van de toevoer en retour door transparante slangen.

 

Aantal uren laten staan, echter was de motor al afgekoeld. En er beelde zich een minimaal klein luchtblaasje. Motorgestart goed gas gegeven geen lucht in de leidingen kunnen zien.

 

Later loop je beetje te friemelen en zie je in de stransparante leiding hele fijne blaasje. Dus dacht is wel erg gevoelig voor lucht aanzuigen. Verbindingen zaten goed vast met tairips. Keek later goed de oude brandstofleiding na. En 1 was echt goed verrot. Zelfs bij de plek waar het klemmetje zat een scheur.

 

Nieuwe toevoer en retour slang erop en nu maar hopen dat dit het probleem was. Zou wel heeel toevallig zijn. Maar alles uitlsuiten.

 

Anders kijk ik morgen naar de verstuivers of ze lekken. Maar heb geen diesel in de olie en hij verbruikt ook 0 olie. Ook geen stijging oliepijl kunnen constateren.

 

Morgen nieuwe update, hij start of niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden