Ga naar inhoud

APK vraag mbt mistlamp schakelaar


mtjen

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs op mijn 3B de koplampen met geintegreerde mistlampen vervangen door koplampen zonder mistlampen.

 

Op dit moment zit er dus nog een lichtschakelaar in met stand voor de voormistlampen.

 

Weet iemand of dit problemen gaat geven met de APK ?

 

Ik kan me voorstellen dat als er mistlampen op zitten dat deze het ook moeten doen,

maar geldt dit ook als er alleen een schakelaar voor mistlampen op zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de schakelaar aanwezig is moet de functie werken bij de apk. als je een hoogte verstelbare koplampen heb moet die functie ook werken anders is het een apk afkeur. 

 

je kan mazel hebben als zij het niet zien.

 

maar zo zeggen  neem een schakelaar zonder die functie en je voorkomt een apk afkeur.

aangepast door carl69
Link naar reactie
Delen op andere sites

koplampen met geintegreerde mistlampen vervangen door koplampen zonder mistlampen. dat is wat de beste man heeft veranderd.

 

stel de vraag maar is bij een rdw keuringsstation. wanneer er een schakelaar aanwezig is dient deze te werken. het zelfde  met  lichtregeling als er  een schakelaar opzit moet het werken niet meer niet minder.

 

ik keur hem er op af. 

 

Apk keuring verlichting

Wat wordt er gecontroleerd bij een APK? Bij de APK keuring wordt er op verlichting gecontroleerd. Bij de APK keuring moet alle verlichting werken die aanwezig is.

 

Verlichting   Koplampen apk-keuring-koplamp.jpg

Koplampen dienen genoeg lichtopbrengst te hebben.
Stadslicht, Dimlicht en Grootlicht moeten op beide koplampen werken. Koplampen moet wit of geel van kleur zijn.
De hoogte van de koplampen moeten goed staan om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind.
De linker en rechter koplamp moeten evenveel licht geven en mogen niet onderling afwijken.
Indien er een elektronische hoogteverstelling aanwezig is op de auto dan moet deze functioneren.
Glas mag niet geverfd worden en maximaal 25% worden afgeschermd met bijv. een grille/spoiler/booskijker.

Mistlicht voor

mistlicht-apk.jpgIndien er mistlampen aan de voorzijde aanwezig zijn dan moeten deze werken i.c.m. de normale verlichting. Mistlicht moet apart bediend kunnen worden. Op het dashboard moet tijdens de werking van het mistlicht een mistlicht-indicator gaan branden.

Knipperlichten

knipperlicht-apk.jpgKnipperlichten moeten oranje zijn van kleur en werken. Knipperlichten op spiegels mogen ook alleen oranje zijn van kleur. Lampjes die oranje gekleurd zijn welke tevens afgedekt zijn met een doorzichtig afdekkapje (witte knipperlichten), kunnen op den duur hun verflaagje verliezen. Deze moeten dan vervangen worden dat ze weer duidelijk oranje zijn. Amerikaanse (import) auto’s hebben vaker rode knipperlichten aan de achterkant. Dit wordt gedoogd.

Alarmlichten

alarmlichten-apk.jpgAlarmlichten moet functioneren. Hierbij moeten alle aanwezige knipperlichten knipperen. Tevens moet er in het dashboard een signaalindicator gaan branden bij het voeren van de alarmlichten.

Achterlichten

achterlicht-apk.jpgDe achterlichten moeten branden indien er verlichting wordt gevoerd. Remlichten horen op te lichten bij het remmen.
Indien er een 3de remlicht aanwezig is, dan moet deze functioneren. Een 3de remlicht is verplicht voor auto’s die vanaf 30 september 2001 op kenteken zijn gezet.

Reflector

refelctor-apk.jpgAan de achterzijde van de auto zijn rode reflectoren verplicht. Er dienen minimaal 2 reflectoren aanwezig te zijn. Soms zitten deze op de achterbumper en soms zijn deze verwerkt in de achterlicht unit zelf.

Koop je achterlichten die niet origineel zijn dan kan het zijn dat er een reflector ontbreekt. Dit kun je oplossen door een reflector op de bumper te plakken.

Achteruitrijdlicht

achteruitrijdlicht-apk.jpgAlle aanwezige achteruitrijdlichten horen op te lichten indien de auto in de achteruit versnelling wordt gezet. Achteruitrijdlichten moeten wit zijn van kleur. Alle achteruitrijdlampen moeten branden. Indien de auto maar 1 achteruit rijdlamp heeft hoeft er ook maar 1 te branden.

Mistlicht achter

mistachterlicht-apk.jpgEr dient een mistlicht aanwezig te zijn en te werken. Deze mag alleen kunnen functioneren indien er verlichting wordt gevoerd en afzonderlijk aan- en uit te kunnen worden gezet. Op het dashboard moet tijdens de werking van het mistlicht een mistlicht-indicator gaan branden. In Nederland is een mistachterlicht verplicht. Bij een ingevoerde auto uit bijvoorbeeld Amerika is niet altijd een mistachterlicht aanwezig. Deze moet achteraf gemonteerd worden inclusief indicator en schakelaar op het dashboard.

Nummerplaatverlichting

kentekenplaat-verlichting-apk.jpgDe nummerplaatverlichting/kentekenplaatverlichting moet werken indien er verlichting wordt gevoerd. Dit mogen normale gloeilampjes zijn maar ook led verlichting. De eis is in ieder geval dat het wit of geel moet branden en dat de kentekenplaat genoeg opvalt.

Vocht

koplamp-vocht-apk.jpgEr mag geen vocht in lampunits aanwezig zijn. Vocht kan niet alleen het licht verstrooien maar kan ook corrosie veroorzaken welke defecte lampen of stekkers tot gevolg heeft maar ook er voor zorgen dat de levensduur verkort wordt.

aangepast door carl69
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat over die hoogteverstelling ben ik het met je eens, staat letterlijk in de regelgeving. Over die mistlampschakelaar klopt niet wat je zegt. Indien je vindt dat ik het onjuist heb, graag een citaat uit de regelgeving waaruit dat blijkt.

In je citaat hierboven staat alleen dat indien mistlampen aanwezig zijn dat ze moeten werken (is ook geen APK-eis, maar goed), maar de mistlampen zijn niet meer aanwezig. De schakelaar wel ja, maar daar gaat het niet over

aangepast door Ray2712
Link naar reactie
Delen op andere sites

beste ray2712

 

Wilt u direct contact met de RDW, dan kunt u het beste telefonisch contact opnemen. De klantenservice is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 0900 0739 (€ 0,10 per minuut). 
 
Andere mogelijkheden
U kunt uw vraag per e-mail stellen. Het duurt 3 werkdagen voordat u een antwoord krijgt. Ga naar het contactformulier.
 
je zo ook de vraag kunnen stellen  bij het rdw
Keuringsstation Den Bosch 
Hedikhuizerweg 19
5222 BC Den Bosch
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met Ray2712. Mistlampen voor zijn NIET verplicht maar WEL toegestaan. Ik ben zelf 10 jaar keurmeester en heb al heel wat auto's gekeurd waar de mistlampen voor wel gemonteerd waren maar niet werkten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hoeven het zeker niet eens te zijn. ik zelf keur ook wagens.

 

als ik hem onterecht afkeur wend hij zich maar bij het rdw

Het gaat mij het er niet zozeer om of dat we het met elkaar eens zijn, het gaat mij erom dat als het niet in de regelgeving staat, je het er ook niet op kunt afkeuren.

Daarom vroeg ik je te citeren op basis van welk artikel je het af zou keuren.

Om diezelfde reden heb ik plusminus 2 maanden terug een VW Touran goedgekeurd met een aanwezige mistlampschakelaar voor de mistlampen voor, terwijl die auto dus die verlichting niet (meer) had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3B is bijna 6 jaar lang door de keuring gekomen met exact dezelfde situatie zoals TS aangeeft. Nooit 1 opmerking over gehad en 1 x steekproef gehad. Heb er ook andere koplampen (zonder de geïntegreerde mistlampen) ingezet en de schakelaar laten zitten.

Kortom. Gewoon gaan met die banaan.

Volgens mij is die regel overigens ook versoepeld mbt mistlampen.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

aangepast door Mausey
Link naar reactie
Delen op andere sites

APK eisen auto interieur. zie rubriek schakelaars deze moeten werken en deugelijk bevestigd zijn.

als je een mierenneuker van het rdw een steekproef komt doen dan kan het  mooi punten kosten.

 

maar  der zijn meerde gekke dingen waarbij je denk van wat houd de apk nog in. zo moet je een winterband met  een profiel van 1,7  nog goedkeuren en komen ze nog in augustus met winderbanden op de keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

we hoeven het zeker niet eens te zijn. ik zelf keur ook wagens.  

 

als ik hem onterecht afkeur wend hij zich maar bij het rdw  

 

Laten we elkaar vooral helpen hier. Een auto afkeuren omdat hij geen mistlampen heeft MAAR wel een schakelaar met mistlampfunctie.

Serieus? Wat heeft de mensheid jou ooit aangedaan? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we elkaar vooral helpen hier. Een auto afkeuren omdat hij geen mistlampen heeft MAAR wel een schakelaar met mistlampfunctie.

Serieus? Wat heeft de mensheid jou ooit aangedaan? :P

Beetje onzinnige reactie.

Lijkt me niet meer dan logisch dan zaken die gemonteerd zitten ook moeten werken. Is natuurlijk wel de vraag of de schakelaar moet werken of het (mist)licht aangaan. Als er staat dat de schakelaars moeten werken dan kan je juridisch nog leuk stoeien. Schakelaar kan best wel goed zijn als er geen lampen zijn aangesloten :mrgreen:

aangepast door Petroman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de apk gaat het niet over de werking van een schakelaar; het gaat over het functioneren van de verplichte verlichting. Deze moeten ten alle tijden werken, en daarbij maakt het niet uit of je ze met de originele schakelaar of desnoods met een huis tuin en keuken schakelaar bediend. Mits de verplichte verlichting werkt en de bedrading veilig is maakt het voor de apk niet uit.

aangepast door bandenman
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden