Ga naar inhoud

"Nieuwe" 2006 Passat 3C met RATEL probleem


Eltuuro

Aanbevolen berichten

Beste medeforummers;

 

Heb mijn Passat 3BG inmiddels ingeruild voor een Passat 3C Variant uit 2006 met 2.0 tdi BMP 140 PK motor. Of dat een verstandige zet is weet ik nog niet, maar er moest iets gebeuren aangezien de 3BG inmiddels teveel kilometers had gedraaid naar mijn zin. Ik moet mijn profiel nog aanpassen, maar geloof me dat komt!

 

Nu mijn probleem. Ik heb de passat ingevoerd uit Duitsland met ongeveer 140.000km op de teller en ik heb geen redenen om hier aan te twijfelen. Na mijn aankoop ben ik me pas echt gaan realiseren dat de aanschaf van een 2.0 tdi er een is met nogal wat mogelijke haken en ogen en dan met name de berichten omtrent de Balansmotor as, waren nu niet echt hoopgevend. Integendeel. Maar goed, de stap gedaan en nu er mee dealen dus... --> Ik heb dan ook preventief de balansasmotor constructie vervangen door een conventionele oliepomp en prima resultaat wat me in ieder geval een veel gerustetellender idee geeft dan daarvoor. MAAR...

 

dat is niet het enige. Ik heb hem gekocht met een ratel er in waarvan de garage waar ik hem kocht dacht dat het om een kapotte katalysator ging. In mijn enthousiasme toen en de prijs waarvoor ik hem kon kopen heb ik dit denk ik te snel geaccepteerd. Hoedanook, het is zoals het is en ik blijf zitten met een ratel waarvan mijn garage tot op de dag geen idee heeft waar hij vandaan komt. De symptomen zijn als volgt:

 

Bij een trekkende motor, toerental vanaf 2500 toeren tot ongeveer 3200 toeren hoor ik met name linksvoor een rrrrrrrr geluid. treedt alleen op bij een trekkende motor en het lijkt op de aandrijftrein te zitten. Geen motorische kwaal zo dunkt me. Ben onlangs op en neer geweest naar Oostenrijk er mee en inmiddels heb ik ook scherp dat bij gasgeven de auto naar links trekt en bij loslaten van het gas hij weer terug komt naar de begin/ middenpositie. ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit verband houdt met elkaar. Inmiddels is er een motorsteun vervangen, zonder enig resultaat en nu denk ik en de garage aan een draagarm links/ en of de stabilisatorstang.... Maar dit zijn zuivere speculaties, want het laat zich niet echt aanwijzen. Motor koud of warm? lijkt geen verschil te makenin de ratel die je hoort.

 

Iemand van jullie goede mogelijke suggesties?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen met het wisselen van de wielen voor om te kijken of het dan weg is of andersom.

Vervolgen zou ik naar de draagarmen kijken, iets mechanisch kan ik me niet voorstellen, je moet het zoeken in speling van de voorwielophanging en dan voornamelijk speling van voor naar achter.

Heeft de auto schade gehad?

 

Verder is het raadzaam om bij een BMP de volgende zaken te controleren:

- brandstofpomp in de tank

- brandstoffilter op olie controleren

- oliepeil in de gaten houden of deze niet stijgt

- motorsteunen

 

Betreft het rrrr geluid zou het massa vliegwiel nog een verdachte kunnen zijn.

De EGR zou ik dicht laten zetten met software.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

@@martijn,

 

Dank voor het meedenken; tweemassavliegwiel heb ik ook aan gedacht, maar auto geeft geen problemen wanneer ik zonder het gaspedaal te gebruiken de koppeling laat opkomen de auto laat wegrijden. Evenmin getril bij het uitzetten van de motor. (Als ik het goed had waren dat de symptomen)

 

Ik had in een ander forum inderdaad de mogelijke brandstofpomp en stijgend olieniveau issue gezien. Houdt dat verband met elkaar? Wat zijn precies de problemen hier/ wat moet ik me daar bij voorstellen, wat zijn de risico's als je niets doet? Moet je dat preventief aanpakken? Zelfde vragen heb ik eigenlijk voor de EGR. Waarom moet ik die dichtzetten?

 

 

Mvg

 

Arthur

Link naar reactie
Delen op andere sites

massavliegwiel is altijd moeilijk te beoordelen. Als je het echt wil weten moet ie los en als ie toch los is kun je hem net zo goed vervangen.

 

Brandstofpomp en stijgend oliepeil naar mijn mening wel. Indien de brandstofpomp in de tank kapot is moet de tandempomp extra werken en gaat daardoor kapot. Interne lekkage van diesel naar olie. Als je stijgend oliepeil hebt zijn er maar drie oorzaken:

1- defecte tandempomp

2- lekkende vertuivers

3- defect roetfilter

 

EGR voert vieze uitlaatgassen terug naar de inlaat en daardoor vervuild de inlaat. Dichtzetten en wegschrijven voorkomt dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Even een update; inmiddels is de linker draagarm vervangen, trekken naar links is weg nu, maar auto trekt nu bij gas loslaten naar.. Rechts. Morgen laat ik de rechtse draagarm dus ook vervangen.. Maar dan de ratel.. Is een stuk minder geworden na het vervangen van de linker draagarm, maaar het is toch nog niet weg. Laat morgen dus ook de middelste motorsteun vervangen, mogelijk dat dat het is... Zucht wordt er een beetje gek van.. Maar het lijkt toch wel in de ophanging te zitten. Toch zit ik nog allemaal te denken aan de stabilisatorstangrubbers te denken. Klinkt dat plausibel wat jullie betreft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 months later...

Hallo Martijn,

 

Leuk dat je nog reageert op dit al wat oudere topic. Ja, ben er na veel ge..owh.. Er eindelijk met behulp van een garage die 1x eerder hetzelfde geluid gehoord had er van af gekomen.. Tromgeroffel........... Het bleek uiteindelijk een (ik geloof de buitenste) homokineet te zijn die ingesleten was en bij een bepaald toerental een ratelend geluid gaf.

 

Probleem (dit probleem in ieder geval, zucht...) opgelost. Verder best veel klachten met een auto van inmiddels 160k gelopen. Draagarmen vervangen, nu zijn de schijfremmen aan de beurt (maar goed dat is een slijtageonderdeel zullen we maar zeggen). De stuurkolom heeft nogal wat speling. Koppeling moet vervangen worden (en dan dus ook het tweemassavliegwiel). En de kachelkleppen zijn naar de haaien en klepperen de gehele rit...

 

Als je het van te voren allemaal weet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden