Gisteren werd ik na een stop voor een tolpoort geconfronteerd met een koppelingspedaal dat niet meer omhoog kwam.
Ik kon dus niet meer (ont)koppelen!
Wanneer ik poogde de wagen in zijn 1e versnelling te zetten ging door de druk op de pook de auto al enigszins rollen en daardoor kon ik 'm in zijn 1 zetten. Opschakelen door de andere versnellingen op het juiste rpm zonder koppeling was vervolgens niet meer zo'n probleem. Ik was er van overtuigd dat mijn drukgroep stuk was en had deze ochtend een nieuwe set (platen, lager, Drukgroep) besteld. Al lezend op dit forum las ik ergens iets over een soortgelijk geval. (gever) Ik heb geprobeerd mijn pedaal terug in zijn juiste positie te trekken en wonderbaarlijk lukte dit. De koppeling werkt naar behoren maar lijkt 'anders' aan te voelen. (maar dan kan maar een idee zijn)
(Ik snap trouwens niet dat je met de koppelingsplaten(set) ook altijd het vliegwiel zou moeten vervangen. Wanneer je hier nooit geen problemen mee hebt gehad is dit toch overbodig?)
Er staat op dit moment ong. 172000 km op de teller.
Kan iemand mij zeggen wat hier aan de hand kan zijn?
Ik ga er niet van uit dat dit probleem op lange termijn ook is opgelost!
Vraag
FrankdeWaal
Gisteren werd ik na een stop voor een tolpoort geconfronteerd met een koppelingspedaal dat niet meer omhoog kwam.
Ik kon dus niet meer (ont)koppelen!
Wanneer ik poogde de wagen in zijn 1e versnelling te zetten ging door de druk op de pook de auto al enigszins rollen en daardoor kon ik 'm in zijn 1 zetten. Opschakelen door de andere versnellingen op het juiste rpm zonder koppeling was vervolgens niet meer zo'n probleem. Ik was er van overtuigd dat mijn drukgroep stuk was en had deze ochtend een nieuwe set (platen, lager, Drukgroep) besteld. Al lezend op dit forum las ik ergens iets over een soortgelijk geval. (gever) Ik heb geprobeerd mijn pedaal terug in zijn juiste positie te trekken en wonderbaarlijk lukte dit. De koppeling werkt naar behoren maar lijkt 'anders' aan te voelen. (maar dan kan maar een idee zijn)
(Ik snap trouwens niet dat je met de koppelingsplaten(set) ook altijd het vliegwiel zou moeten vervangen. Wanneer je hier nooit geen problemen mee hebt gehad is dit toch overbodig?)
Er staat op dit moment ong. 172000 km op de teller.
Kan iemand mij zeggen wat hier aan de hand kan zijn?
Ik ga er niet van uit dat dit probleem op lange termijn ook is opgelost!
Alvast bedankt voor de input.
Link naar reactie
Delen op andere sites
9 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten