Ga naar inhoud
  • 0

Koppelingspedaal komt niet retour


FrankdeWaal

Vraag

Gisteren werd ik na een stop voor een tolpoort geconfronteerd met een koppelingspedaal dat niet meer omhoog kwam.

Ik kon dus niet meer (ont)koppelen!

Wanneer ik poogde de wagen in zijn 1e versnelling te zetten ging door de druk op de pook de auto al enigszins rollen en daardoor kon ik 'm in zijn 1 zetten. Opschakelen door de andere versnellingen op het juiste rpm zonder koppeling was vervolgens niet meer zo'n probleem. Ik was er van overtuigd dat mijn drukgroep stuk was en had deze ochtend een nieuwe set (platen, lager, Drukgroep) besteld. Al lezend op dit forum las ik ergens iets over een soortgelijk geval. (gever) Ik heb geprobeerd mijn pedaal terug in zijn juiste positie te trekken en wonderbaarlijk lukte dit. De koppeling werkt naar behoren maar lijkt 'anders' aan te voelen. (maar dan kan maar een idee zijn)

(Ik snap trouwens niet dat je met de koppelingsplaten(set) ook altijd het vliegwiel zou moeten vervangen. Wanneer je hier nooit geen problemen mee hebt gehad is dit toch overbodig?)

 

Er staat op dit moment ong. 172000 km op de teller.

 

Kan iemand mij zeggen wat hier aan de hand kan zijn?

Ik ga er niet van uit dat dit probleem op lange termijn ook is opgelost!

Alvast bedankt voor de input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Omdat dit doorgaans klusjes zijn van een minuut of tien, even de auto op zn kant leggen, bakje eruit etc is het verstandig om ook te kijken hoe je vliegwiel eraan toe is. ;)

 

Het zou je koppelingsgever/nemer kunnen zijn die lek is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vdub heeft gelijk, het is voor 99% zeker dat het koppelingsgever/nemer is uit jou verhaal.

Hetzelfde heb ik met mijn A3 gehad, daar kon ik hem ook niet in zijn versnelling zetten en iedereen had er maar over de drukgroep en koppelingsset etc. van minimaal 300 euro.

Ik ben naar een echte specialist gegaan en na 2 minuten was de conclusie dat die koppelingsnemer in de motorruimte lek was.

Totaal was ik 60 euro o.i.d. kwijt i.p.v. minimaal 300!

 

Het is wel verstandig om ze allebei te vervangen want na een maand was het de gever die stuk ging en vervangen moest worden.

Meestal slijten die dingen tegelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Vdub en proportions.

 

Nu snap ik pas wat men in de Haynes manual bedoelt met master en slave cylinder!

Hoe is te verklaren dat ik het pedaal dan terug kon trekken en de koppeling tot op heden terug functioneert?

 

Zit ik goed met: https://www.auto-onderdelen.com/product ... d=73928893

en https://www.auto-onderdelen.com/assembl ... es/f9941b#

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben gisteravond begonnen met het vervangen van de gever en nemer.

Das nog geen flauwekul, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met wat je gewend bent :wink:

Plastic clipje dat de gever verbindt met het pedaal brak in stukken dus moest vanochtend eerst even een nieuwe halen.

 

Het vreemde is nadat ik het systeem heb ontlucht ik nog steeds geen druk op mijn koppeling krijg. Pedaal blijft nog steeds beneden staan tenzij ik het met de hand over het kantelpunt van de drukveer naar boven trek. Wanneer ik het dan naar beneden druk blijft het daar weer staan. Toen ik het pedaal te ver naar boven trok vloog de drukveer rond mijn oren en kon weer opnieuw beginnen. De eindaanslag zit daar waarschijnlijk niet voor niets! Komt er pas druk op wanneer de auto draait? Nee toch? Heb ik iets over het hoofd gezien?

 

 

Het is ontzettend lastig om het pedaal terug op zijn plaats te krijgen; Gever moet in clipje in pedaal geklikt worden + het pedaal op zijn plaats houden tegen de veerdruk van de veer in om de bout van het koppelingspedaal op zijn plaats te krijgen en die bout krijg je er ook nog eens lastig in omdat de kruiskoppeling van de stuurstang in de weg zit! Dit alles in een knielende houden met je hoofd onder het dashboard.

Ik heb de veerkracht opgevangen door de veer met een tie-wrap dicht te trekken maar dan nog is het niet makkelijk. Vanavond even wat hulp inroepen en verder afwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

luchtbel

Achteraf gezien zou het best wel eens kunnen dat er idd sprake was van een luchtbel omdat het reservoir-niveau te laag was. Het zou dan ondanks dat ik nu beide cilinders heb gewisseld kunnen dat een te laag olieniveau oorzaak is geweest van het gehele probleem! Tijdens ontluchten kreeg ik de lucht maar niet uit het systeem. Ook niet door het (licht) onder druk zetten van het olie reservoir. Het niveau leek ok te zijn (stond tussen min en max) maar toch nog maar een keer bijgevuld. Het lijkt erop alsof de olie voor de koppeling in een aparte kamer van het reservoir zit gescheiden door een wandje waarvan het niveau anders is dan dat van de remolie. Er kon dus idd nog een flinke slok bij. Na bijvullen van het reservoir was koppelingshydraulic zo ontlucht en de koppeling werkt nu weer prima. Ik vraag me achteraf af of ik de cilinders wel had moeten wisselen!

 

Het vreemde was dat het probleem (meestal) pas de kop op stak na een 50 tal km en nooit op kortere ritten. Na een paar keer de koppeling terug optrekken kon ik ook meestal weer koppelen. Wanneer ik de andere dag de auto weer pakte was het probleem weer geheel weg.

Iemand nog een id hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het beste is om een slangetje in het flesje remvloeistof te hangen en aan de ontluchtingsnippel van de koppeling te doen, dan een paar keer pompen..

Dat was ook niet het probleem Mathijs. Het ging mij er meer om dat niet de cilinders maar een te laag vloeistofniveau waarschijnlijk de oorzaak van het initieele probleem was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden