Ga naar inhoud
  • 0

Waterpomp en distributieriem?


Electric

Vraag

Een vriend van mij heeft een passat 3AA. Nu heefte hij hetzelfde geintje gehad als ik: waterpomp kapot.

De waterpomp wordt normaal gesproken bij de distributieriem preventief vervangen. Dat is bij 210.000 km bij de 3AA. Hij staat nu op 75.000 km. Het advies van de dealer is om ook de distributieriem + spanner te vervangen omdat de kan scheuren als deze er af is geweest. Alleen de pomp kan eventueel ook maar dan op eigen risico. Hij wil graag een eerlijk advies of het vervangen van de distributieriem nu wel of niet zinvol is.

Kosten voor alleen de pomp: EUR 250,-. De kosten voor alles: 800,- :(

 

Weet 1 van jullie dit? Ik heb mijn 3C5 wel alles laten vervangen, maar mijn auto is ouder (2008) en zat net onder de 100.000km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik zou alles vervangen om verdere problemen te voorkomen.

2x alles loshalen is duurder.

 

de prijs van de waterpomp vind ik op zich vrij duur de riem en spanners zijn niet zo duur.

 

wat alles duur maakt is de manuren en btw

 

is dit de prijs die de dealer telt of een onafhankelijke garage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou voor coulance gaan aangezien die auto nog niet zo heel oud kan zijn, en onder de 100.000km zit.

Laat ze het bij de dealer maar oplossen.

 

Een riem gaat overigens bijna nooit stuk, allen looprollen, spanners en de waterpomp

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik zou alles vervangen om verdere problemen te voorkomen.

2x alles loshalen is duurder.

 

de prijs van de waterpomp vind ik op zich vrij duur de riem en spanners zijn niet zo duur.

 

wat alles duur maakt is de manuren en btw

 

is dit de prijs die de dealer telt of een onafhankelijke garage

 

Het is een VW dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een distributieriem maar 1 keer op spanning trekken. Evenals je multiriem.

Vervangen dus !

Riemen en waterpomp zijn grofweg alle drie de prijs van een uurloon.

€800 lijkt me prijzig. Maar een kwaliteits dealer heeft ook kosten.

Elke garagist / gevorderde hobbyist kan de klus klaren.

Als particulier maar eens in de rondte bellen.

Veel wijsheid toegewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetzelfde net gehad met mijn vw passat van 2011... Auto was net uit garantie, maar garage heeft het bedrag op 310 euro gehouden, hiermee is de waterpomp en heel de distributie mee vervangen. Mooi gebaar dus.. ik had 130.000 km op de klok

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn Passat 1.8 TSI 95000 km gisteren ook de waterpomp vervangen ivm lekkage, hij had ook op de distributieriem gelekt dus die moest ook vervangen worden.

Kosten € 850.- (pomp € 350.-, koelvloeistof, div materialen en ongeveer 5 uur werk)

De dealer had het ook over de distributieriem maar dit blijkt het kleine riempje van ongeveer 15 cm te zijn waarmee de pomp wordt aangedreven, dit is een complete unit (pomp en riem).

 

De nokkenas wordt door een ketting aangedreven en hiervoor is niet echt een vaste vervangingstermijn vertelde de dealer.

 

Waar is de goede oude tijd gebleven dat je zelf even de waterpomp van € 50.- kon vervangen :neutral: ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een distributieriem maar 1 keer op spanning trekken. Evenals je multiriem.

Vervangen dus !

Riemen en waterpomp zijn grofweg alle drie de prijs van een uurloon.

€800 lijkt me prijzig. Maar een kwaliteits dealer heeft ook kosten.

Elke garagist / gevorderde hobbyist kan de klus klaren.

Als particulier maar eens in de rondte bellen.

Veel wijsheid toegewenst.

Dat is duidelijke taal,

maar ook een kwaliteitsdealer heeft daar sch**t aan,

bij die van ons is dus 7 maanden geleden de waterpomp vervangen, en is de ketting

vrolijk blijven zitten met 131.000km erop...is een gevalletje: en bedankt!!

want nu rammelt hij....ik begin zo langzamerhand een chronische hekel te krijgen

aan VW dealers, die hier in de stad naast ons, is er ook 1 die zijn eigen regels

hanteert, ipv vervangen, laten ze het onderdeel liever weg als het kan,

denk dan aan onderplaten en hitte schilden.

aangepast door DexterXL
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden