Ga naar inhoud
  • 0

Mazoutpomp (Dieselpomp?) kapot met zware gevolgen


Tomcro

Vraag

Hallo,

 

Ik ben hier nieuw op deze site dus hopelijk ben ik in de juiste map bezig :wink:

 

Passat: 2.0 CR TDI bluemotion van 2010 170.000km

 

Vorig week is mijn passat in panne gegaan. Nuja, gewoon takelen en de garage binnen.

Mijn Volkswagen dealer heeft een offerte gegeven: 7000euro :shock:

Mazoutpomp is kapot gegaan (mechanisch) met als gevolg dat er van de tank tot de verstuivers bezaaid zijn

Met alu/ijzer vijzel.

 

Nieuwe mazoutpomp,bandstoftankpomp,verstuivers,filters

En het proper maken van leidingen en tank.

 

KAN DIT! Een auto van juist 5jaar oud.

De auto heeft ALTIJD bij Total getankt.

 

Bij de dealer heb ik een dossier opgemaakt voor de hoofdzetel van Volkswagen belgie.

 

Indien er iemand dit al meegemaakt heeft, wat heb je eraan gedaan?

 

Groetjes

 

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Hallo,

 

Ik ben hier nieuw op deze site dus hopelijk ben ik in de juiste map bezig :wink:

 

Passat: 2.0 CR TDI bluemotion van 2010 170.000km

 

Vorig week is mijn passat in panne gegaan. Nuja, gewoon takelen en de garage binnen.

Mijn Volkswagen dealer heeft een offerte gegeven: 7000euro :shock:

Mazoutpomp is kapot gegaan (mechanisch) met als gevolg dat er van de tank tot de verstuivers bezaaid zijn

Met alu/ijzer vijzel.

 

Nieuwe mazoutpomp,bandstoftankpomp,verstuivers,filters

En het proper maken van leidingen en tank.

 

KAN DIT! Een auto van juist 5jaar oud.

De auto heeft ALTIJD bij Total getankt.

 

Bij de dealer heb ik een dossier opgemaakt voor de hoofdzetel van Volkswagen belgie.

 

Indien er iemand dit al meegemaakt heeft, wat heb je eraan gedaan?

 

Groetjes

 

Tom

 

Je moet even goed laten kijken naar de volgorde van kapot gaan, als de pomp in de tank eerst kaduuk gaat dan krijgt de CR pomp geen smering meer en zou dan de schade veroorzaakt kunnen hebben. Er is hier een CR rijder op het forum die het i.i.g. vorig jaar is overkomen, ik dacht Johan "Speedyace"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja idd Matthijs, ik heb daarom een dossier opgemaakt en als er geen tegemoet komt laat ik een expertise komen.

Ik heb alleszins een vervangwagen(nieuwe Passat) tot de zaak opgelost is :D

 

In diesel zit smering. Er is een pomp in de tank en een pomp bij de motor. Als de pomp van de tank kapot is, kan de pomp bij de motor beschadigd geraken omdat deze geen smering genoeg krijg. Blijkbaar is dit een gevoel punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is een bekend probleem bij de eerste vw commonrail motoren. Op audi forum staan er ook veel gevallen.. Is trug een falend bosch onderdeel (cp hogedrukpomp).

 

Ik heb het hier al geroepen op het forum dat die pompen regelmatig kapot gaan.. Meestal tsse 100-170.000km (vrienden werken in garages en zien dit regelmatig). De motor moet helemaal open en vanalles vervangen vndaar de prijs ivm het slijpsel..

 

Zoals vdub zegt beter ander blok zoeken..

 

ik zweer nog altijd bij de 1.9tdi pd! Al heeft die ook (minieme) problemen.

 

Het probleem zou liggen bij condens vorming en een slechte coating in de pompen,., of er na een bouwjaar een fix/onderdeel update geweest is, niet bekend.

 

Stof tot nadenken van onze vag buren ;

http://www.audiforum.nl/forum/model-specifiek-forum/audi-a4/b8-2007-/98958-2-0-tdi-metaal-slijpsel-in-hogedruk-brandstofpomp-bosch-cp4-xx.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het heeft dan alleen niks met de smering te maken, eerder met, net als met de PD tandempompen, het te hard moeten werken om brandstof aangezogen te krijgen..

 

Zou het dan zin hebben om preventief bij 100k - 150k kilometer de brandstof pomp te vervangen (+/- €200,-) om falen van de hogedrukpomp (>€2.000) te voorkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, gewoon goed luisteren bij het op contact zetten of je hem hoort. Wat evt. wel kan, ik doe het ook vaak bij 1.8T's, alleen het pompdeel vervangen en niet de vlotter etc.

De pomp zelf kost een stuk minder, je moet alleen voorzichtig zijn met de slangetjes loshalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Willem, van die tankpomp en smering snap ik even niet, kun je dat toelichten?

 

Voor 7000 euro heb je 3 gebruikte motoren..

 

 

Matthijs,

 

Er zijn hier nu 2 gevallen op het forum waarbij de tankpomp en CR pomp kapot zijn met veel bijkomende schade, er is vzv ik weet niet bewezen welke pomp het eerst kapot ging. Maar de CR pomp heeft toch smering van de diesel? Als ie overbelast wordt door te weinig diesel/ smering dan kan ie toch kapot gaan? Bij een kapotte tankpomp moet de hogedruk pomp behalve persen ook gaan zuigen, iets waar ie niet voor ontworpen is....

 

Ik vind de 2 draadjes over de Skoda en de Audi die hier geplaatst zijn over zwavelarme diesel (V-power) en loslatende coating ook best aardig, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

 

Feit is natuurlijk wel dat motorolie al jaren lang door ontwikkeld wordt voor extreem hoge druk belasting en temperaturen.

Dieselolie is meer beschouwd als brandstof met als bijkomende eigenschap dat het verstuivers en brandstofpompen ook van een vorm van smering kan voorzien. Onder de EU regelgeving zijn de smeereigenschappen blijkbaar alleen maar schraler geworden.

 

Maar misschien heb ik het helemaal mis maar ik laat me graag bijpraten door deskundigen. Feit is wel dat je je nu bij de aanschaf van een CR diesel van VAG met 150 K of zo op de teller achter de oren gaat krabben voor wat je wellicht te wachten staat :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ze hebben een nieuwe offerte gegeven vandaag.

Ze zullen de 3pompen gratis geven en komt de factuur nu op een goeie 5000euro.

 

Ze hebben de mazout getest en die is goed bevonden.

 

We gaan woensdag gaan onderhandelen want 5000euro voor falende Duitse technologie kan NIET.

Ik wil wel het werk betalen ( wat ook aardig is) maar voor mij mogen de die verstuivers en brandstof verdeler ook wegschrappen van de offerte.

 

Wordt vervolgd ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Willem, van die tankpomp en smering snap ik even niet, kun je dat toelichten?

 

Voor 7000 euro heb je 3 gebruikte motoren..

 

 

Matthijs,

 

Er zijn hier nu 2 gevallen op het forum waarbij de tankpomp en CR pomp kapot zijn met veel bijkomende schade, er is vzv ik weet niet bewezen welke pomp het eerst kapot ging. Maar de CR pomp heeft toch smering van de diesel? Als ie overbelast wordt door te weinig diesel/ smering dan kan ie toch kapot gaan? Bij een kapotte tankpomp moet de hogedruk pomp behalve persen ook gaan zuigen, iets waar ie niet voor ontworpen is....

 

Ik vind de 2 draadjes over de Skoda en de Audi die hier geplaatst zijn over zwavelarme diesel (V-power) en loslatende coating ook best aardig, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

 

Feit is natuurlijk wel dat motorolie al jaren lang door ontwikkeld wordt voor extreem hoge druk belasting en temperaturen.

Dieselolie is meer beschouwd als brandstof met als bijkomende eigenschap dat het verstuivers en brandstofpompen ook van een vorm van smering kan voorzien. Onder de EU regelgeving zijn de smeereigenschappen blijkbaar alleen maar schraler geworden.

 

Maar misschien heb ik het helemaal mis maar ik laat me graag bijpraten door deskundigen. Feit is wel dat je je nu bij de aanschaf van een CR diesel van VAG met 150 K of zo op de teller achter de oren gaat krabben voor wat je wellicht te wachten staat :angel:

 

 

Aangezien (bijna) niemand verneemt dat de tankpomp stuk is kan ik me niet voorstellen dat er te weinig smering is, er komt nl vermogenstechnisch voldoende brandstof langs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
:thumb: Gaan we doen. Als het helpt om de hogedrukpomp te sparen een kleine maar nuttige investering.

 

=== update ====

 

Was eens speciaal gaan letten op het op het motorgeluid; ik vond al tijden dat 'ie de ene keer veel rustiger liep en anders een hard nagelend geluid. Vandeweek was de tank bijna leeg en de motor had echt een rauw geluid. Nu met een volle tank, draait' ie een stuk rustiger. Ik kan de tankpomp moeilijk horen, dus we gaan deze binnenkort vervangen.

 

Ben geen auto technieker maar heb wel veel met productpompen te maken; klinkt mij heel plausibel dat de boosterpomp te veel werk moet doen en caviteert als de opvoerpomp weinig aanzuigt bij een bijna lege tank. Ga ook de tank niet meer leegrijden.

 

Ben benieuwd of anderen soortgelijke ervaringen hebben.

 

Vanavond bij Maurice in Numandorp getracht de brandstof pomp te vervangen. Bij het op contact zetten is er niets te horen in de tank; echter bij een gestarte motor draait het pompje wel. Vandaar dat ik de pomp niet hoorde. Bleek dat er (ws. vanwege de 4 motion) een afwijkend type tank met een afwijkende pomp inzit. Waarschijnlijk omdat de brandstoftank over de aandrijfas heenzit als een zadel. Zoals op de foto hieronder zie je twee brandstof tankdeksels zitten.

 

post-12383-1423829903,1813_thumb.jpg

 

Aan de bijrijderskant zat de brandstofpomp en de vlotter; we hebben de tank aan de bestuurderskant niet opengehad, maar daar liep wel bedrading in. Iemand een idee wat er onder de linker / bestuurder zijde zit?

 

Vervolgens had de brandstofpomp ook 2 zuigslangen aangesloten om uit die 2 compartimenten te zuigen. De vervangende pomp had maar één aansluiting dus kon weer terug in het doosje.

 

post-12383-1423829903,6031_thumb.jpg

 

We hebben de typenummers opgeschreven maar kunnen dit type met 2 aansluit (zuig) pijpjes bovenop niet vinden. Iemand die kan helpen om een vervangend pompje te vinden?

 

89072149 nummer op het pompje zelf

A2C 53303063 / 3C0 919050R Siemens VDO - nummer op de deksel van de hele unit.

 

Die slangetje zaten niet met een klem vast, maar zal nog een hele toer worden die te verwijderen en op de nieuwe unit te plaatsen...

 

Het goede nieuws is dus dat het pompje het nog doet; vraag me dan toch of er ergens lucht aangezogen wordt als er weinig brandstof in de tank zit? Weet iemand of die slangetjes ìn de tank nog ergens vastgeklemd zitten? Zou er een te hoog kunnen zitten dat bijvoorbeeld de bestuurderszijde lucht pakt als er maar weinig brandstof in de tank zit? motor blijft wel lopen maar krijgt niet volledig brandstof. Voorlopig de tank dan maar niet meer leegrijden.

 

Heel bericht, maar als iemand uitleg kan geven graag, Bedankt!

 

Vond nog wel dit als voorbeeld, van 2 aansluitpijpjes:

 

post-12383-1423829906,3217_thumb.jpg

 

Maar liever een goed pompje dan een aftermarket Aliwawa geval...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 pompen hebben 4wd's de linker pompt over naar de rechterhelft van de tank, ze moeten het dus BEIDE doen. De rechter pompt naar voren. Bij op contact moet die geluid gaan maken.

 

Wat adviseer je als je de pomp niet hoort bij contact maken, maar wel als de motor loopt? Wordt'ie die dan aangezogen door de hogedruk pomp?

 

Toch maar vervangen dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Wat adviseer je als je de pomp niet hoort bij contact maken, maar wel als de motor loopt? Wordt'ie die dan aangezogen door de hogedruk pomp?

 

 

zo heb ik het iig begrepen dat die dan wordt aangezogen door de andere pomp inderdaad. haal 'n keer de stroom van de pomp af, als je 'm dan nog hoort draaien weet je 't zeker dat dat louter door aanzuiging is, zou ik zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom gewoon niet simpel met een probeshooter 12V op de pomp zetten. Dan merk je meteen of de pomp werkt.

De 2 buitenste pennen op de pomp zijn voeding en massa. De 3 binnenste zijn voor de vlotter.

Ik zou dit bij beide pompen proberen. Als ze werken dan nog even checken op je op de stekker voeding en massa hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 pompen hebben 4wd's de linker pompt over naar de rechterhelft van de tank, ze moeten het dus BEIDE doen. De rechter pompt naar voren. Bij op contact moet die geluid gaan maken.

 

 

Er schoot me dan nog een vraag te binnen, als de linker het overpompt naar de rechterhelft, waarom heeft de rechter dan 2 zuigaansluitingen... :roll::wink:

 

We gaan ze beiden openmaken en los testen of ze nog werken. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden