Ga naar inhoud
  • 1

Plaatsen sensor luchtkwaliteit passat 3C


wulfke

Vraag

Hierbij wat toelichtingen met betrekking tot het plaatsen van een luchtkwaliteitssensor op een 2010+ clima

Omdat de nieuwe versie clima automatisch overschakelt naar interne luchtcirculatie bij verontreinigde lucht heeft men een sensor nodig om de luchtkwaliteit te meten. Bij wagens met een oud type clima is deze sensor niet aanwezig. Wanneer de ombouw gebeurt van een 1ste generatie clima naar een 2de of 3de generatie clima gaat de clima een foutmelding geven met betrekking tot de sensor die niet aanwezig is.

Address 08: Auto HVAC (J255) Labels: 5K0-907-044.clb
Part No SW: 5K0 907 044 CN HW: 5K0 907 044 CN
Component: Climatronic 160 X180
Revision: 00000000
Coding: 0000000002
Shop #: WSC 50709 124 43266
ASAM Dataset: EV_Climatronic A01010
ROD: EV_Climatronic_VW46.rod

1 Fault Found:
9479189 - Signal Line for Air Quality Sensor
B10A4 15 [009] - Open or Short to Plus
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 70
Reset counter: 243


Om deze fout kwijt te raken is het nodig van een sensor te plaatsen die de luchtkwaliteit gaat meten.
De sensor komt onder de parafaan te zitten net aan de ingang van de interieurfilter (rechtse kant - bijrijderskant)

benodigdheden,

1K0 907 659 Sensor luchtkwaliteit
1K0 971 939C houder om de sensor te monteren
1J0 972 483A stekker passende voor de sensor
000 979 0009E (2 herstellingskabels - dus 4 pinnen - alle 4 nodig)
3 nodig voor de sensor en 1 voor op de clima
eventueel nog,
000 979 133E voor in te prikken op een vrije zekeringplaats - klein type
3D0 971 838E klemmetje om een kabel vast te houden (zie verder bij de foto's)

Pinbezetting op de sensor,

Pin 1 gaat naar zekeringbox en aansluiten op een geschakelde +12V
Pin 2 sensor gaat naar massa
Pin 3 sensor gaat naar Pin 4 van de 20-polige stekker van de clima

(heb deze ingeplugd op steekplaats 1 op de rechtse zekeringbox - bijrijderskant)

Zo nu plaatjes erbij en verloop van de inbouw.

Het rechtse deel van de parafaan kan losgemaakt worden en werkt zo wat makkelijker. Clipsen eerst losmaken en de rubber bovenop de parafaan eraf halen. De parafaan zit ingeklikt in een gootje dat op de onderkant van het raam zit. (best niet doen wanneer het wat kouder is om zo geen breuk te maken want het randje op de parafaan zou zo makkelijk kunnen breken)
TIP : nu de parafaan toch open ligt kan je gebruik maken van de ruimte om de afvoergoot wat proper te maken, mogelijk zijn er wel wat bladeren en zand (modder) te vinden.
post-6473-1423829888,0415_thumb.jpg

de houder van de sensor kan je op de omkasting van de interieurfilter schuiven
post-6473-1423829888,8227_thumb.jpg

Dan is het zoeken om met de bedrading binnen te komen,
In het schutbord zit een rubber dop waardoor je de bedrading kan doorvoeren
post-6473-1423829888,9477_thumb.jpg

Om aan de doorvoerende bedrading te kunnen moet je het handschoenkastje demonteren
Deze zit vast met 5 torx schroeven (zie cirkels)
Ook zit er nog een plastiek kapje in de weg dat weg moet (thv airbag on-off schakelaar)
dit kan via de ruimte waar de zekeringdoos zit eruit gehaald worden.
post-6473-1423829889,0727_thumb.jpg
post-6473-1423829889,1977_thumb.jpg

Eens het handschoenkastje eruit is kan je dit wel wat langs de kant schuiven (heb wel de voertverlichting eens losgemaakt - de rest heb ik aangesloten gelaten en ik kon het volledige kastje op de bijrijderszetel liggen).
Als dat eruit is heb je zicht op de comfortmodule. Deze zit vast met 2 10mm moeren, deze mogen los.
post-6473-1423829889,3383_thumb.jpg

Dan terug naar het motorcompartiment,
daar haal je de rubber dop uit het schutbord, erachter zit een soort isolatieschuim. Dat kan je eventueel wat doorprikken met een schroevendraaier. Dan heb ik een stukje koperdraad genomen om te fungeren als trekdraad.
post-6473-1423829889,7289_thumb.jpg
post-6473-1423829889,4633_thumb.jpg
post-6473-1423829889,5883_thumb.jpg

Dan kan je aan de trekdraad de bedrading voor de sensor hangen en doortrekken van motorcompartiment naar interieur.
Makkelijste is dat je de sensorconnector enz als samenbouwt en netjes afwerkt. Dan maak je een kleine opening in de rubber dop van het schutbord. Voer hier de bedrading door.
post-6473-1423829889,8696_thumb.jpg

Dan de sensor aansluiten en de bedrading wat vast leggen met het extra 3D0 971 838E klemmetje met spanbandje.
post-6473-1423829890,0102_thumb.jpg

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dan heb je de bedrading al in het interieur. Van hier gaan 2 draden richting zekeringbox rechts en 1 richting middenconsole.

Met wat textieltape de bedrading wat vast leggen.

Dan kan je de voedende draad inpluggen in de zekeringbox. Ik heb gekozen om een andere steekplaats te benutten. Je kan er ook voor kiezen de draad bij een andere bestaande geschakelde + te sloderen

Als je kiest om een nieuwe zekering erin te zetten dan kan je dit dmv 000 979 133E draadje te gebruiken (tbv kleine zekeringen)

Ik heb hem op steekplaats 1 gezet

 

Zekeringbox losmaken dmv 2 torx schroeven eruit te halen.

Achterkant gewoon losklikken aan de lipjes. Dan het paarse deel opschuiven in de richting van de pijl.

Dan kan je de nieuwe zekering pin erin klikken en solderen aan de desbetreffende draad.

 

post-6473-1423829890,1195_thumb.jpg

post-6473-1423829890,3383_thumb.jpg

 

dan kan je de massa van de sensor aansluiten,

deze kan verder onder de zekeringbox aangesloten worden. moet je even de afscherming van de deurstijl losmaken en hierachter zit een massa-aansluiting.

 

De signaaldraad van de sensor kan je verder doortrekken richting de clima unit.

 

Clima unit uitbouwen,

Als je de asbak wat open doet kan je je vingers achter de afdekplaat steken en de onderkant al losklikken. Makkelijk is ook wanneer je de kader van de navi ook wat losmaakt, ook door middel van de vingers eronder en met beleid wat trekken.

post-6473-1423829890,4164_thumb.jpg

post-6473-1423829890,5883_thumb.jpg

 

Als de kader van de clima eraf is kan de de clima losschroeven dmv de 4 torxen eruit te halen

post-6473-1423829890,6976_thumb.jpg

 

Als de clima los is kan je de connectoren losmaken

deze zijn vergrendeld dmv een rood palletje dat je eerst moet uittrekken vooraleer je de connector kan losklikken

post-6473-1423829890,8226_thumb.jpg

 

Dan kan je de connectoren uitpluggen en de clima weghalen

De 20-polige connector moet je open maken - binnenwerk eruit schuiven.

Dan kan je de signaaldraad van de senor erin klikken (pin 000 979 009E)

Connector erna terug samenbouwen.

post-6473-1423829890,9476_thumb.jpg

 

Dan is alles geplaatst en aangesloten. Dan alles terug samenbouwen in de omgekeerde volgorde.

Niet vergeten een zekering te plaatsen indien je een nieuwe zekeringplaats heb gebruikt.

Eens alles is samengebouwd kan je VCDS aan de wagen koppelen,

foutmelding resetten in module 08 auto HVAC en heb je een automatisch overschakelende clima unit

 

Bij het aansluiten en toevoegen van extra elektrische onderdelen is het best dat je de batterij afkoppelt om zo geen schade te veroorzaken wanneer er iets mis gaat.

 

Indien je besloten hebt om de batterij aangesloten te laten ga je mogelijks een foutmelding hebben in Centr electr module 09 (boordnet), convenience module 46 (comfort module) en module 09 gateway ivm het loskoppelen van de clima unit.

Foutmeldingen kan je gewoon resetten.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooie Howto!!!

Nu weet ik zeker dat ik hier ff mee wacht! :wink::wink::wink:

 

Op zich redelijk wat demontagewerk voor hetgeen je wil doen. En dit allemaal om een fout uit de log te krijgen want voor rest merk je er toch niks van.

Maar het is niet de eerste keer dat het handschoenkastje en clima eruit gaat. TIP : Dit kan je eigenlijk mooi combineren met het trekken van de kabelboom van premium FSE - carkit omdat de kabelboom ook die kant passeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij tikt ie niet zoveel meer, maar af en toe nog wel.

Ook maar zo een sensor plaatsen misschien.

Of generatie 3 climatronic :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Daar gaat de sensor niet veel aan veranderen. Bij mij alleszins geen getik meer.

3de generatie clima is wel wat maar is niet zomaar een paneelwissel zoals bij de overgang van 1e naar 2de generatie.

Daar was het enkel ompinnen, een ander climapaneeltje en een ander kadertje en klaar.

Maar bij overgang van 2 naar 3 moet je meerdere paneeltjes gaan wisselen als je het goed wil hebben.

airbaglampje overzetten naar het ander paneeltje en een ander paneel rond de rns (zonder toets alarmlichten en zonder airbag lampje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan vind ik de cc climatronic er voller en mooier uit zien, vind deze zo kaal.

Als ik s'avonds in de passie zit zeggen mijn jongens altijd.... Pap het lijkt wel een vliegtuig hahahahaha, dan zit ik met een grote grijns achter het stuur van de Passie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hahahaha ook al Ali.. Dennis :wink:

 

Als je hier Ali zegt dan begint de passie spontaan op zijn banden te stuiteren hahahaa

 

Heb hier 4 Led deurverlichtingen liggen besteld bij Ali en moet zeggen ziet er goed uit hoor :wink:

 

Yup echter Hollander hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Harold

de how to staat ook in het KB

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/36076-luchtkwaliteitsensor-inbouwen-voor-clima-3e-generatie/

LET OP !! dat er destijds wat gewijzigd was ivm de pin bezetting op de sensor (had de verkeerde pin bezetting genomen)

deze is destijds aangepast in het KB maar niet in deze post (voor het zetten van deze post gewijzigd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden