Hierbij wat toelichtingen met betrekking tot het plaatsen van een luchtkwaliteitssensor op een 2010+ clima
Omdat de nieuwe versie clima automatisch overschakelt naar interne luchtcirculatie bij verontreinigde lucht heeft men een sensor nodig om de luchtkwaliteit te meten. Bij wagens met een oud type clima is deze sensor niet aanwezig. Wanneer de ombouw gebeurt van een 1ste generatie clima naar een 2de of 3de generatie clima gaat de clima een foutmelding geven met betrekking tot de sensor die niet aanwezig is.
Address 08: Auto HVAC (J255) Labels: 5K0-907-044.clb Part No SW: 5K0 907 044 CN HW: 5K0 907 044 CN Component: Climatronic 160 X180 Revision: 00000000 Coding: 0000000002 Shop #: WSC 50709 124 43266 ASAM Dataset: EV_Climatronic A01010 ROD: EV_Climatronic_VW46.rod
1 Fault Found: 9479189 - Signal Line for Air Quality Sensor B10A4 15 [009] - Open or Short to Plus Freeze Frame: Fault Status: 00000001 Fault Priority: 3 Fault Frequency: 70 Reset counter: 243
Om deze fout kwijt te raken is het nodig van een sensor te plaatsen die de luchtkwaliteit gaat meten. De sensor komt onder de parafaan te zitten net aan de ingang van de interieurfilter (rechtse kant - bijrijderskant)
benodigdheden,
1K0 907 659 Sensor luchtkwaliteit 1K0 971 939C houder om de sensor te monteren 1J0 972 483A stekker passende voor de sensor 000 979 0009E (2 herstellingskabels - dus 4 pinnen - alle 4 nodig) 3 nodig voor de sensor en 1 voor op de clima eventueel nog, 000 979 133E voor in te prikken op een vrije zekeringplaats - klein type 3D0 971 838E klemmetje om een kabel vast te houden (zie verder bij de foto's)
Pinbezetting op de sensor,
Pin 1 gaat naar zekeringbox en aansluiten op een geschakelde +12V Pin 2 sensor gaat naar massa Pin 3 sensor gaat naar Pin 4 van de 20-polige stekker van de clima
(heb deze ingeplugd op steekplaats 1 op de rechtse zekeringbox - bijrijderskant)
Zo nu plaatjes erbij en verloop van de inbouw.
Het rechtse deel van de parafaan kan losgemaakt worden en werkt zo wat makkelijker. Clipsen eerst losmaken en de rubber bovenop de parafaan eraf halen. De parafaan zit ingeklikt in een gootje dat op de onderkant van het raam zit. (best niet doen wanneer het wat kouder is om zo geen breuk te maken want het randje op de parafaan zou zo makkelijk kunnen breken) TIP : nu de parafaan toch open ligt kan je gebruik maken van de ruimte om de afvoergoot wat proper te maken, mogelijk zijn er wel wat bladeren en zand (modder) te vinden.
de houder van de sensor kan je op de omkasting van de interieurfilter schuiven
Dan is het zoeken om met de bedrading binnen te komen, In het schutbord zit een rubber dop waardoor je de bedrading kan doorvoeren
Om aan de doorvoerende bedrading te kunnen moet je het handschoenkastje demonteren Deze zit vast met 5 torx schroeven (zie cirkels) Ook zit er nog een plastiek kapje in de weg dat weg moet (thv airbag on-off schakelaar) dit kan via de ruimte waar de zekeringdoos zit eruit gehaald worden.
Eens het handschoenkastje eruit is kan je dit wel wat langs de kant schuiven (heb wel de voertverlichting eens losgemaakt - de rest heb ik aangesloten gelaten en ik kon het volledige kastje op de bijrijderszetel liggen). Als dat eruit is heb je zicht op de comfortmodule. Deze zit vast met 2 10mm moeren, deze mogen los.
Dan terug naar het motorcompartiment, daar haal je de rubber dop uit het schutbord, erachter zit een soort isolatieschuim. Dat kan je eventueel wat doorprikken met een schroevendraaier. Dan heb ik een stukje koperdraad genomen om te fungeren als trekdraad.
Dan kan je aan de trekdraad de bedrading voor de sensor hangen en doortrekken van motorcompartiment naar interieur. Makkelijste is dat je de sensorconnector enz als samenbouwt en netjes afwerkt. Dan maak je een kleine opening in de rubber dop van het schutbord. Voer hier de bedrading door.
Dan de sensor aansluiten en de bedrading wat vast leggen met het extra 3D0 971 838E klemmetje met spanbandje.
Vraag
wulfke
Hierbij wat toelichtingen met betrekking tot het plaatsen van een luchtkwaliteitssensor op een 2010+ clima
Omdat de nieuwe versie clima automatisch overschakelt naar interne luchtcirculatie bij verontreinigde lucht heeft men een sensor nodig om de luchtkwaliteit te meten. Bij wagens met een oud type clima is deze sensor niet aanwezig. Wanneer de ombouw gebeurt van een 1ste generatie clima naar een 2de of 3de generatie clima gaat de clima een foutmelding geven met betrekking tot de sensor die niet aanwezig is.
Address 08: Auto HVAC (J255) Labels: 5K0-907-044.clb
Part No SW: 5K0 907 044 CN HW: 5K0 907 044 CN
Component: Climatronic 160 X180
Revision: 00000000
Coding: 0000000002
Shop #: WSC 50709 124 43266
ASAM Dataset: EV_Climatronic A01010
ROD: EV_Climatronic_VW46.rod
1 Fault Found:
9479189 - Signal Line for Air Quality Sensor
B10A4 15 [009] - Open or Short to Plus
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 70
Reset counter: 243
Om deze fout kwijt te raken is het nodig van een sensor te plaatsen die de luchtkwaliteit gaat meten.
De sensor komt onder de parafaan te zitten net aan de ingang van de interieurfilter (rechtse kant - bijrijderskant)
benodigdheden,
1K0 907 659 Sensor luchtkwaliteit
1K0 971 939C houder om de sensor te monteren
1J0 972 483A stekker passende voor de sensor
000 979 0009E (2 herstellingskabels - dus 4 pinnen - alle 4 nodig)
3 nodig voor de sensor en 1 voor op de clima
eventueel nog,
000 979 133E voor in te prikken op een vrije zekeringplaats - klein type
3D0 971 838E klemmetje om een kabel vast te houden (zie verder bij de foto's)
Pinbezetting op de sensor,
Pin 1 gaat naar zekeringbox en aansluiten op een geschakelde +12V
Pin 2 sensor gaat naar massa
Pin 3 sensor gaat naar Pin 4 van de 20-polige stekker van de clima
(heb deze ingeplugd op steekplaats 1 op de rechtse zekeringbox - bijrijderskant)
aangepast door wulfkeZo nu plaatjes erbij en verloop van de inbouw.
Het rechtse deel van de parafaan kan losgemaakt worden en werkt zo wat makkelijker. Clipsen eerst losmaken en de rubber bovenop de parafaan eraf halen. De parafaan zit ingeklikt in een gootje dat op de onderkant van het raam zit. (best niet doen wanneer het wat kouder is om zo geen breuk te maken want het randje op de parafaan zou zo makkelijk kunnen breken)
TIP : nu de parafaan toch open ligt kan je gebruik maken van de ruimte om de afvoergoot wat proper te maken, mogelijk zijn er wel wat bladeren en zand (modder) te vinden.
de houder van de sensor kan je op de omkasting van de interieurfilter schuiven
Dan is het zoeken om met de bedrading binnen te komen,
In het schutbord zit een rubber dop waardoor je de bedrading kan doorvoeren
Om aan de doorvoerende bedrading te kunnen moet je het handschoenkastje demonteren
Deze zit vast met 5 torx schroeven (zie cirkels)
Ook zit er nog een plastiek kapje in de weg dat weg moet (thv airbag on-off schakelaar)
dit kan via de ruimte waar de zekeringdoos zit eruit gehaald worden.
Eens het handschoenkastje eruit is kan je dit wel wat langs de kant schuiven (heb wel de voertverlichting eens losgemaakt - de rest heb ik aangesloten gelaten en ik kon het volledige kastje op de bijrijderszetel liggen).
Als dat eruit is heb je zicht op de comfortmodule. Deze zit vast met 2 10mm moeren, deze mogen los.
Dan terug naar het motorcompartiment,
daar haal je de rubber dop uit het schutbord, erachter zit een soort isolatieschuim. Dat kan je eventueel wat doorprikken met een schroevendraaier. Dan heb ik een stukje koperdraad genomen om te fungeren als trekdraad.
Dan kan je aan de trekdraad de bedrading voor de sensor hangen en doortrekken van motorcompartiment naar interieur.
Makkelijste is dat je de sensorconnector enz als samenbouwt en netjes afwerkt. Dan maak je een kleine opening in de rubber dop van het schutbord. Voer hier de bedrading door.
Dan de sensor aansluiten en de bedrading wat vast leggen met het extra 3D0 971 838E klemmetje met spanbandje.
Link naar reactie
Delen op andere sites
25 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten