Ga naar inhoud
  • 0

Licht remmen schokt, doorremmen niet


eltjo2

Vraag

Tijdens montage van zomerwielen ontdekte ik dat rechts-voor één remblokje (voor de 2e keer) veel harder was afgesleten dan de andere 3 blokken. De blokken heb ik laten vervangen en de is klauw bekeken en gangbaar gemaakt. Daarna voelde de remmen wat sponzig aan en gingen ze vòòr schokken bij lichtere remdruk. Bij harder remmen is er geen probleem. Voor het vervangen van de blokken waren deze problemen niet. Bij hetzelfde garagebedrijf heb ik 3 maanden/3000 km later de linker homokineet laten vervangen en naar die schokkende remmen laten kijken. Ze zeiden dat de schijven versleten zouden zijn omdat ze onder de 22?mm zaten. De rede dat dat de vorige keer niet gemeld was, was dat er wellicht niet (goed genoeg) gemeten was. Volgende keer blokken én schijven vervangen, was het advies.

Ook zei ik dat ik erbij stond toen de vorige keer elders de nieuwe blokken direct na montage direct weer ge(de)monteerd werden omdat ze vergeten waren de randen van de blokken af te schuinen (langs de elektrische slijpsteen). Dat zou moeten bij oudere schijven... Toen in ieder geval geen schokproblemen gehad. Afschuinen was hier onbekend. Hoe zit dat forum???

Net voor de (berg)vakantie heb ik bij Profile de remvloeistof laten vervangen (gaf een paar streepjes rood tijdens vochtmeting). Dat leek verbetering te geven mbt sponzig rempedaal. Zo'n 10dkm verder is het schokken niet minder of slechter geworden.

Wel raar; bij vorige auto('s) heb ik bij hoge km standen zelf de (oude) schijven ontdaan van brede roestranden (van de vorige eigenaar), cabine-gestraald en vervolgens gemonteerd met nieuw blokken en zo'n 100 dkm lekker geremd. Ik kijk vooruit, ga snel door bochten (ASS stoel met goede zijsteun) en rem niet onnodig.

Hebben jullie ervaring hiermee? En een advies mbt vervangen blokken/schijven? Die zijn soms erg goedkoop via internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden