Ga naar inhoud
  • 0

Noodloop of turbo?


gerjol

Vraag

Vanmorgen voor een lange rit (700 km) na een kleine 650 km de auto de gloeispiraal knipperen in het dashboard.

Gelijk was het vermogen weg, en gestopt bij tankstation.

Bij (nog) draaiende motor viel me op dat de uitlaatgassen, die uit de uitlaat kwamen, behoorlijk aan de temperatuur waren, warmer dan normaal.

 

Auto uitgezet en na ca 10 min auto weer gestart, storting weg.

Naar plaats van bestemming gereden, dit ging zonder problemen.

Auto start ook zonder probleem, rijdt verder weer prima.

 

Gelukkig mijn laptop met VCDS mee genomen (in de categorie je weet maar nooit) de auto uitgelezen, komt de volgende foutcode in beeld.

 

000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)

P0234 - 000 - - - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00110000

Fault Priority: 1

Fault Frequency: 1

Mileage: 166254 km

Time Indication: 0

Date: 2014.12.26

Time: 08:42:58

 

Freeze Frame:

RPM: 3339 /min

Speed: 154.0 km/h

Load: 0.0 %

Voltage: 14.36 V

Bin. Bits: 01101000

Absolute Pres.: 1917.6 mbar

Absolute Pres.: 2233.8 mbar

 

Auto is bij JD getuned.

 

Als ik zo op het forum zoek kunnen het verschillende problemen zijn:

- noodloop

- turbo probleem

 

Wat is wijsheid. We moeten over een paar dagen weer naar Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zit hier in Zuid-Duitsland. Vandaag 3x in de noodloop. Autobahn, volle bak met spullen, 3 man erin. Van 6 terug naar 4, gas erop, bam, noodloop. Diverse keren gehad, niet handig met die heuveltjes hier en het soms ontbreken van de vluchtstrook. Volgende week maar heel rustig terug naar huis en dan naar de garage. Heb er wel de pest in, auto is twee weken in bezit.

aangepast door mister
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit hier in Zuid-Duitsland. Vandaag 3x in de noodloop. Autobahn, volle bak met spullen, 3 man erin. Van 6 terug naar 4, gas erop, bam, noodloop. Diverse keren gehad, niet handig met die heuveltjes hier en het soms ontbreken van de vluchtstrook. Volgende week maar heel rustig terug naar huis en dan naar de garage. Heb er wel de pest in, auto is twee weken in bezit.

Waarom laat je hem niet uitlezen, misschien is het iets kleins. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste allemaal, ik heb in dit onderwerp een aantal aanknopingspunten gevonden voor een probleem dat ook in onze Passat (B6, 2.0TDI 170pk, pompverstuivermotor) zich manifesteert:

 

In een periode van 4 maanden hebben we 2x een noodloop situatie gehad (130/140 km/h op de snelweg, matig accelereren). Uitlezen van de computer leert dat het om laaddrukregelgrensoverschrijding gaat. KM stand van de auto ca 210.000 km

 

Onderzoek door VAG dealer uitgevoerd, men offreert het vervangen van de uitlaatgasturbo en uitlaatspruitstuk. Totale kostenpost van ruim 1500 euro!

Nu heb ik me laten vertellen dat dergelijke storingen ook kunnen komen door de sensor zelf en dat er niet altijd wat aan de hand hoeft te zijn met de turbo zelf, maar dat de dealer "standaard" de hele unit vervangt (ipv alleen de sensor).

 

Heeft iemand hier tips/adviezen welke weg te bewandelen in deze situatie? Is het een optie om door een niet-dealer alleen de sensor te laten vervangen en de turbounit te laten zitten as-is?

Over een week of 4 gaan we op zomervakantie met een 1500kg caravan, en ben nogal huiverig of deze noodloop dan (veel) vaker gaat voorkomen dat nu het geval is bij een veel lagere belasting van de motor.

 

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb idd mijn actuator vervangen van de turbo.

Maar ik had onderboost, dus te weinig turbo druk.

We hebben het hier over overboost.

Dan kunnen verschillende dingen zijn.

Oa de schoepen verstelling van de variabele kunnen vast zitten.

De n75 klep kan stuk zijn.

Maar ook de actuator op de turbo kan stuk zijn volgens mij.

Volgens mij zijn er wel producten op de markt die er voor zorgen dat de schoepen weer los komen van de turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Fopperr en Wallyxr7: bedankt voor jullie terugkoppeling tot nu toe. Morgen nog even met VAG bellen hoe men tot de diagnose is gekomen om de hele turbo te vervangen. Hopelijk dat men mij wat meer kan vertellen hoe men tot deze conclusie is gekomen.

 

Keep you posted.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals eerder in dit topic vermeldt kunnen de schoepen vastzitten door roet, dit is er alleen uit te halen door de turbo in onderdelen een uurtje ultrasoon te laten badderen. De oorzaak van teveel roet op de schoepen is een te rustig rijgedrag; de schoepen worden te weinig versteld gedurende ritten waardoor roet zich opbouwt totdat alles vast zit.

 

Heb je al eens aan het stangetje gevoeld tussen actuator en turbohuis? Die hoort soepel te gaan en er mag ook niks piepen, dat laatste duidt op roest.

 

Zelf heb ik ervaring met mijn eigen auto, okee, eigenlijk die van mijn vrouw en het reinigen van de turbo en met vele andere op mijn Lupo 3L forum. Deze auto wordt vaak te rustig bereden met een vastzittende turbo tot gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Fopperr en Wallyxr7: bedankt voor jullie terugkoppeling tot nu toe. Morgen nog even met VAG bellen hoe men tot de diagnose is gekomen om de hele turbo te vervangen. Hopelijk dat men mij wat meer kan vertellen hoe men tot deze conclusie is gekomen.

 

Keep you posted.....

Die gaan je niet kunnen vertellen waarop hun diagnose gebaseerd is.

Pas na het vervangen en aftikken van 1500 euri kunnen ze vertellen dat het probleem niet is opgelost en dat ze een ander ingreep van honderden euro's willen doen om er vervolgens achter te komen dat die dure reparatie ook niet geholpen heeft om vervolgens weer een andere dure ingreep.....enz. enz. enz.

 

Ga naar een specialist als je niet leeg wil lopen. Boven worden er al specialisten genoemd. Wees wijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dealer heeft kunnen constateren dat het de wastegate klep is die blijft hangen, en dat daarvoor de hele turbo vervangen moet worden. Daarnaast nog te horen gekregen dat het roetfilter verzadigd is voor 61% (en advise vervanging gaat lopen bij 60% verzadiging). Komt dan ook een nieuwe roetfilter bij wat hetzelfde bedrag erbij op gooit (dus > 3000 euro kwijt voor beide reparaties).

 

Eea heeft ons op dit moment doen besluiten om het niet meer te laten repareren en op zoek te gaan naar een andere auto.

 

Laat maar weten als er nog opmerkingen of reposts zijn.

Dank tot zover allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een turbo kan je laten reviseren voor een paar honderd euri bij C&E in Amersfoort, en ook leveren ze nieuwe voor ongeveer de helft van de dealerprijs maximaal. Het roetfilter laat je er dan toch uithalen? Ben je veel minder kwijt heb je krijgt er een betrouwbaardere auto voor terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb sinds die 2 keer noodloop, zonder enige aanpassing, geluk geen noodloop weer gehad.

Dus zonder aanpassing is het probleem gelukkig weggebleven.

Zullen idd wel de variabele schoepen zijn? Je moet niet te rustig rijden , af en toe is flink door trekken ???? een goede test is zo rondt de 3000 toeren in z'n derde versnelling kijken of ie weer in noodloop gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden