Ga naar inhoud
  • 0

schrapend geluid bij aangrijpen koppeling


Worfje

Vraag

Zo'n 20.000 km geleden is m'n koppeling vervangen (incl. 2-massa-vliegwiel en drukgroep).

Motorcode AVB met versnellingsbak GFL.

 

In het begin greep hij aan zonder bijgeluiden, maar er komt een steeds duidelijker schrapend/schurend geluid onder de motorkap vandaan tijdens het aangrijpen van de koppeling vanuit stilstand (vanuit de 1ste versnelling).

Warm of koud, hij maakt dit geluid altijd bij het vanuit stilstand wegrijden.

 

Koppeling grijpt verder prima aan: geen gebonk, geen gestotter en geen ineens aangrijpen.

Verder geen geluiden te bemerken bij schakelen bij hogere versnellingen.

Alleen het is een raar geluid en beetje verontrustend.

 

Iemand een idee?

 

Ik bel zo even naar de garage die hem destijds heeft gemonteerd voor een proefrit en hun mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De rollend elementen (metalen cylindertjes) waren ook niet meer goed rond.

De rollende elementen zullen daardoor slechter rollen of zelfs kunnen blokkeren.

Er zou zodoende ook schade aan de prise-as kunnen zijn, maar volgens de monteur was die nog in orde.

 

Ik ben dus heel erg blij dat ik heb doorgezet met deze reparatie, want schade op de duur aan de prise-as was volgens mij vrij zeker geweest. Er is weinig fantasie nodig om je voor te stellen dat het repareren van een beschadigde prise-as een duur grapje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zonet de auto weer meegekregen en het euvel (schrapende geluid) is helemaal verdwenen.

Heerlijk! :D

 

Forum, bedankt voor het meedenken en speciale dank aan Vdub en diesel986 waar ik terecht kon voor een second opinion!

 

De garagehouder vond de situatie zodanig dat ik een rekening kreeg van 0 euro.

Ik zal deze dan ook in de toekomst van harte aanbevelen aan een ieder die ik ken.

 

De onterecht vervangen koppelingskit ligt achter in m'n auto (met uitzondering van 2-massavliegwiel, want die wilden ze zelf voorlopig houden)!

 

k'Heb wat taartjes gehaald voor iedereen daar en de betreffende monteur die dus 4x m'n versnellingsbak heeft gedemonteerd een fles Duvel gegeven... aangezien het engelse 'lager' bier niet te koop was ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom wordt een toplager niet meteen vervangen dan. Lager kost niks.

+1

En ook al kost het lager dan nog wat, alles ligt dan toch open en anders is het gokken en als het verkeerd gegokt is mag je nog eens demontage kosten betalen om alsnog het lager te vervangen.

 

Zo een beetje hetzelfde als bij een D riem en multiriem wissel de waterpomp te laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

omdat het eruit halen relatief lastig is en alleen met (speciale) poelietrekker te doen.

Ik heb in mn werkzamen leven als sleutelaar maar 1x een toplager eruit gehaald omdat ie uit een motor uit moest omdat de andere bak hem niet gebruikte..

 

Ook nooit problemen zoals Wytse heeft gehad maar dat komt misschien door het standaard invetten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden