Ga naar inhoud
  • 0

schrapend geluid bij aangrijpen koppeling


Worfje

Vraag

Zo'n 20.000 km geleden is m'n koppeling vervangen (incl. 2-massa-vliegwiel en drukgroep).

Motorcode AVB met versnellingsbak GFL.

 

In het begin greep hij aan zonder bijgeluiden, maar er komt een steeds duidelijker schrapend/schurend geluid onder de motorkap vandaan tijdens het aangrijpen van de koppeling vanuit stilstand (vanuit de 1ste versnelling).

Warm of koud, hij maakt dit geluid altijd bij het vanuit stilstand wegrijden.

 

Koppeling grijpt verder prima aan: geen gebonk, geen gestotter en geen ineens aangrijpen.

Verder geen geluiden te bemerken bij schakelen bij hogere versnellingen.

Alleen het is een raar geluid en beetje verontrustend.

 

Iemand een idee?

 

Ik bel zo even naar de garage die hem destijds heeft gemonteerd voor een proefrit en hun mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Monteur (die zelf destijds de koppeling heeft vervangen) stelde dat er iets met de drukgroep aan de hand moet zijn. 11 december afspraak voor demonteren bak om te kijken wat er loos is. Nieuwe koppelingskit ligt dan paraat. Afhankelijk van de oorzaak gaan de kosten naar ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De koppelingsset ligt naast de auto (en de versnellingsbak dus ook) en er is slecht nieuws.

 

De voering van de koppelingsplaat laat een ongebruikelijke/onregelmatige slijtage zien.

Dit verklaart waarschijnlijk het geluid tijdens het koppeling op laten komen in de eerste versnelling.

Er volgt overleg met de leverancier of er sprake is van een productie-fout.

 

post-8906-1423829845,3096_thumb.jpg

post-8906-1423829845,044_thumb.jpg

 

Daarnaast is geconstateerd dat de tandempomp (brandstofpomp gemonteerd aan motorblok) diesel lekt.

Brandstof-filter was in orde, dus de kapotte tandempomp lekt gelukkig niet intern.

 

Het wordt een duur dagje ben ik bang. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmiddag de auto weer meegekregen.

 

De leverancier van de koppelingsset (merk Luk) kwam niet tegemoet in de kosten.

Volgens de leverancier moet er een externe oorzaak zijn geweest.

 

Garagehouder neemt aan dat de diesel van de lekkende tandempomp in de ruimte van de koppeling is gekomen.

Dit zou dan de ongebruikelijke slijtage van de voering van de koppeling wellicht kunnen verklaren.

 

Het goede nieuws is dat de garagehouder mij het voorstel deed het arbeidsloon (van het vervangen van de koppeling-set) niet door te rekenen.

Dat is bij het vervangen van een koppeling-set bijna de helft van de kosten!

Dat vond ik met mijn gevoel over de situatie erg tof! Ik weet niet of een VW dealer zo coulant was geweest. :thumb:

 

Helaas was er toch weer een verassing toen de auto 'klaar' was. :shock:

 

Het schrapende geluid zat er toch nog een beetje in... en daar was het allemaal om begonnen.

De monteur stelde dat hij dit ook niet had verwacht, al was het geluid wel iets anders en zeker minder hard geworden.

De monteur stelde dat de kans groot is dat het resterende geluid dan uit de versnellingsbak moet komen... (rotte lager?) :?

Er staat ondertussen 271000 km op de teller, dus er mag echt wel wat aan mankeren hoor, maar ik had er even een dubbel gevoel bij.

Hadden we nu onnodig de koppeling vervangen?

 

Mijn gevoel zegt dat het verhaal met die gelekte diesel de onregelmatige slijtage op de voering van de koppeling wel verklaart.

Maar het is wel erg toevallig dat het geluid wat ik hoorde dus van twee problemen kwam: onregelmatige slijtage koppeling en een of andere lager niet fris in de versnellingsbak.

Toen ik terug naar huis reed vond ik het geluid ook een stuk minder aanwezig, dus we kijken het even aan... :|

 

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lekken van diesel op de koppelingsplaten lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Ten eerste komt het daar niet zo makkelijk,

Ten tweede zou dat geen onregelmatige slijtagebeeld moeten geven maar een gelijkmatig slijtagebeeld of bijvoorbeeld een verkleuring of aantasting van het materiaal.

 

Wat me opvalt is dat de slijtage voorkomt bij de metalen strips die eronder zitten. het is dus een kromme plaat of iets met de krachten op de plaat en niet je vliegwiel want anders zou er een ander slijtagebeeld zijn.

 

Jos heeft dit misschien wel eens gezien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je observatie (slijtage altijd ter hoogte van metalen strips) klopt.

 

Er zit een volledig verse Luk koppeling-set in (2-massa vliegwiel, druklager, koppeling en drukgroep.

2x een kromme koppelingsplaat... die kans vind ik niet groot.

 

Hierbij foto's van het vliegwiel en drukgroep.

Foto's van de druklager heb ik niet gemaakt, maar was goed volgens monteur.

 

post-8906-1423829848,6844_thumb.jpg

post-8906-1423829848,9344_thumb.jpg

post-8906-1423829849,0594_thumb.jpg

post-8906-1423829849,1531_thumb.jpg

post-8906-1423829849,2625_thumb.jpg

post-8906-1423829849,3719_thumb.jpg

post-8906-1423829849,5438_thumb.jpg

post-8906-1423829849,6375_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren, even een update:

 

Vandaag bij Vdub langsgeweest en die vermoed (zeg ik het goed?) de toplager (lager op het 'einde' van de krukas, dicht in de buurt in centrum van het 2-massa vliegwiel). Vdub kent weinig voorvallen van kapotte GFL versnellingsbakken.

 

Op de foto die ik er van heb (staat ergens hierboven) ziet de toplager er wellicht roestig uit, maar foto is wazig.

Ik weet vrij zeker dat de toplager niet is vervangen.

(de druklager is dus vervangen, al komt deze bij iedereen als eerste verdachte naar boven)

 

Waarom alleen geluid bij gedeeltelijk aankoppelen (licht slippende koppeling) en niet bij stationaire motor, stilstaande auto met koppelingspedaal ingedrukt (koppelingsplaat dus vrij van vliegwiel en drukgroep)?

 

Als de motor stationair draait, dan draait de toplager, vliegwiel en druk groep '1 op 1' mee.

Als de auto stilstaat, dan staat de versnellingsbak en dus ook prise as stil.

In deze situatie rolt de draaiende toplager dus om de stilstaande prise as heen... zonder waarneembaar geluid in mijn geval blijkbaar. :blink:

 

Bij gedeeltelijk aankoppelen, vanuit stilstand, wordt de stilstaande koppelingsplaat tussen vliegwiel en drukgroep 'vastgeknepen'.

Hij wil mee gaan draaien, maar de banden op de weg (via de versnellingsbak) geven tijdelijk weerstand.

Nu vliegwiel en drukgroep hun krachten over proberen te brengen op de koppelingsplaat, zal dit nooit gelijk over de gehele koppelingsplaat zijn. Dit leidt tot krachten die de prise as uit z'n draaipunt wil brengen.

De toplager en lagers uit de versnellingsbak moeten hiervoor compenseren en de prise as op z'n plek houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend bij diesel986 langsgeweest for a 'third opinion'.

Na hem bijgepraat te hebben en een proefritje te hebben gemaakt was hij van mening dat het waarschijnlijk niet aan de versnellingsbak ligt.

 

In eerste instantie zou hij ook aan de druklager denken, maar wetende dat die vervangen is... blijft de toplager weer over.

Ook de foto van de toplager (met wat lijkt op roest) vond ie niet zo fris.

Net als Vdub heeft hij goede ervaringen met GFL versnellingsbakken. Ze gaan niet zo vaak stuk.

 

Doorslaggevend voor de mening van diesel986 was het feit dat met de voet op de rem (stilstaande auto) het geluid met aankoppelen ook duidelijk op te wekken is.

In deze situatie staat alles in de versnellingsbak stil en kan deze dan ook geen geluiden maken! :idea:

 

Zodoende komen 'we' het volgende plan van aanpak:

 

1. bak eraf, toplager vervangen, bak erop

a.indien opgelost: hoera

b. indien niet opgelost: bak eraf, bak reviseren, bak erop

 

Afspraak staat in januari 2015... ff rust zo op het eind van het jaar. :wink:

 

P.S.: ja, duur maandje, maar afschrijving nieuwe 2de hands auto kan ik hiervan (voorlopig) nog niet betalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

fijn dat we iig op 1 lijn zitten, zonder dat ik Eric heb ingelicht..

 

Wat natuurlijk ook nog even goed bekeken moet worden is hoe de plaat tussen motor en bak eruit ziet.. als die krom is kun je ook vreemde geluiden krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar zitten we weer in de kantine van de autogarage... :|

 

Zonet heeft een (hoofd) monteur nog een ritje gemaakt en hij is het met 'ons' eens dat het de toplager moet zijn.

Hopenlijk hebben we gelijk en ben ik van dit geluidje af aan het eind van deze dag.

 

Ik had hem de volgende checklist gestuurd en die gaan we vandaag proberen af te tikken:

 

- toplager vervangen (welke smering?)

- druklager opnieuw vervangen (beetje onnodig, gevalletje 'better safe than sorry')

- speling prise-as controleren in versnellingsbak

- speling krukas controleren

- vlakheid vliegwiel controleren

- vlakheid drukgroep controleren

- vlakheid koppelingsplaat controleren

- oude druklager controleren op werking

 

Ik houd jullie weer op de hoogte! :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hieronder foto's van buitenhuis van de oude toplager:

 

post-8906-1423829881,9325_thumb.jpg

post-8906-1423829881,7294_thumb.jpg

Hierboven is er met een schrijfpen wat in dit patroon 'geschreven' om het oppervlak te voelen.

 

post-8906-1423829881,4482_thumb.jpg

Bij een nieuw/goed buitenhuis (van een naaldlager) is de binnenkant glad/vlak.

Bij de gedemonteerde toplager is dit niet meer het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden