Ga naar inhoud

Schakelpook passat 3c vervangen


wulfke

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een alternatief om mijn schakelpook in m'n 3C vervangen.

Ik heb een handbak met 5 versnellingen. Bij mijn huidige pook is het chroom afgebladderd en het schakelembleem is gecorrodeerd door m'n zweetpollekes.

 

Nu vind ik wel wat knappe OEM pookjes maar deze hebben meestal een 6-gang embleem

Iemand een mooi alternatief voor in de 3C of kan ik niet anders dan terug een saai exemplaar bestellen ?

 

deze had ik al gevonden maar dit steeds met een 6-gang embleem en weet niet of dit zomaar te wisselen is met een ander embleem. Ik weet ook niet in hoeverre deze gaan passen in de 3C

11172.JPG

 

VW_Golf_MK6_GTD_Schaltknauf_4.jpg

 

r_line_pook_1.jpg

 

test-vw-golf-bluemotion-2013-08.jpg

 

awnimg_24514_image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kapje met schakelpatroon van je huidige pook is gewoon los te bestellen. De knop zelf met chromen rand niet. Dan moet je een complete pook met hoes bestellen.

 

Heb hetzelfde met mijn vorige Passat gehad.

 

Durf alleen niet te zeggen of de nieuwe pook in he huidige middenconsole past...

 

Verstuurd van mijn HTC Desire HD A9191 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het schakelembleem apart te verkrijgen is maar het chroom onderaan de schakelpook is volledig weg.

 

Ik zou het raampje van de 3c overzetten naar de andere pook om het geheel passende te maken.

Al iemand dit gedaan ?

 

Ik zoek dus een alternatief, niet hetzelfde dan kan ik gewoon de nummers noteren en bij de dealer bestellen.

wil gewoon eens iets anders maar wel OEM .

 

Van de pook op de eerste foto heb ik er al 1 gevonden in 5-bak embleem (van golf 7 - 5G1 711 113B)

Maar de pook in de 2de foto vind ik net iets strakker (mogelijks van een r-line editie golf 5,6 en sirocco)

Maar denk niet dat een r-line editie in 5-bak te verkrijgen zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De schakelpook is vervangen,

heb via ebay heb ik een schakelpook van de golf 7 kunnen kopen en dit met een 5-gang embleem,

onderdeelcode 5G1 711 113B

Nu heb deze vandaag binnen gekregen en ineens dan maar gekeken om deze te vervangen

Bij de 3c dan het raam rond de pook gedemonteerd zodat de pookzak en knop loskomen aangezien er nog een bevestigingsraampje in de pookzak zit. Dit raampje klikt dan in in het choom raam rondom de buitenkant van de schakelpook.

 

Eens ik het binnen raampje eruit had moest ik ook nog van de Golf 7 pook de pookzak demonteren aangezien hier hetzelfde principe gebruikt was (platsiek binnenraampje dat inklikt in een afwerkings raampje.

 

Eens de pookzak los was moest het 3C binnenraampje dus overgezet worden naar de nieuwe golf 7 schakelpook

Na wat engelengeduld en concentratie (nogal een prutswerkje) is het toch gelukt en het resultaat is goedgekeurd.

Een mooie upgrade al zeg ik het zelf :D

had ik al eerder moeten doen want de oude pook was geen zicht meer.

 

post-6473-1423829564,0133_thumb.jpg

post-6473-1423829564,3102_thumb.jpg

post-6473-1423829564,4195_thumb.jpg

post-6473-1423829564,5289_thumb.jpg

post-6473-1423829564,607_thumb.jpg

post-6473-1423829564,6695_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er weer netjes uit!

 

Idd, terug in orde

Nu deze erin zit zie je pas dat de andere dringend aan vervanging toe was.

 

 

Kun je weer een paar kilometer rijden voor deze versleten is.

 

Zitten nu 124d km op dit op 7jaar,

Heeft het best nog uitgehouden met mijn zweethanden .

 

 

En hoe ligt deze in de hand? Van model toch n stuk mooier, heb die pook in de C nooit echt wat gevonden..

 

Ligt best goed in de hand,

Van model idd een stuk mooier, ook de reden waarom ik geen andere embleem wou en niet zomaar een nieuwe wou bestellen.

Wou gewoon eens wat anders dan het gewone pookje. Straalt iets meer klasse uit vind ik zo.

 

 

Heb je wat foto's gemaakt van de hele actie ???

 

Helaas geen foto's van de ombouw maar kan er wel nog nemen en even wat verduidelijken indien er animo voor is.

Maar de meeste rijden hier toch dsg en hier zijn wel mooiere pookjes voor te vinden. Het B7 dsg pookje vond ik best knap maar heb een handgeschakelde dus ....

Maare de hele ingreep wijst zichzelf wel een beetje uit. Je hoeft niet zo technisch te zijn. Er is wel een beetje handigheid nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even hoe ik te werk ben gegaan met het wisselen van de schakelpook.

 

Eerst moest de oude pook uit de wagen gehaald worden.

Deze kan eruit door middel van aan het chroom raampje, dat rondom te pook zit, te trekken.

post-6473-1423829565,8101_thumb.jpg

 

Dan komt het chroom raampje los incl de hele pookzak.

De pookknop zit nog vast op de as van de schakelpook. Deze zit vastgeklemd door middel van een slang klem

Door even met een schroevendraaier ertussen te gaan komt deze wat open te staan en is de spanning weg en komt de pookknop los te zitten.

post-6473-1423829566,4194_thumb.jpg

post-6473-1423829566,5288_thumb.jpg

 

Als de pook los is kan je deze omhoog trekken en heb je de pook volledig los incl pookzak en raampjes

Als de pook volledig gedemonteerd is kan je de slangklem van over het plastiek deel schuiven. Deze slangklem kan je dan gebruiken bij de nieuwe pook.

post-6473-1423829566,6694_thumb.jpg

post-6473-1423829566,7788_thumb.jpg

 

Dan moet het chroom raampje gescheiden worden van het bevestigingsraampje

Het binnenraampje zit met verschillende haakjes achter het chroom raampje gehaakt

post-6473-1423829566,9038_thumb.jpg

door wat schroevendraaiers ertussen te steken komen de haakjes vrij te zitten en kan je het binnenraampje eruit klikken

Let wel op dat de met de schroevendraaier niet te ver gaat zodat er geen chroom lipje afbreekt

post-6473-1423829567,0444_thumb.jpg

 

Eens dat het binnenraampje eruit is kan het chroom raampje langs de kant

Dan kan je zien dat de oude pookhoes is vastgeniet aan het binnenraampje.

post-6473-1423829567,1694_thumb.jpg

Dan plooi je de nietjes open zodat je deze eruit kan duwen. wel opletten dat je er geen kapot maakt want de nietjes kan je hergebruiken.

Eens de nietjes eruit zijn heb je het binnenraampje apart

Van de nieuwe pookzak moet je ook nog het binnenraampje demonteren. Omdat de pookzak uit imitatieleder bestaat is deze gesmolten aan het binnenraampje. Deze kan je met beleid lostrekken (op sommige plaatsen zat deze goed vastgehecht en zijn er stukjes aan blijven hangen.

post-6473-1423829567,31_thumb.jpg

 

Dan kan je beginnen met de nieuwe pookzak rond het raampje te leggen. Ik ben begonnen op een kort stuk van het raampje. Hier kan je de naad waar de pookzak is samen genaaid mooi in het midden leggen van de uitsparing

post-6473-1423829567,4038_thumb.jpg

 

Ik heb eerst de pookzak op de korte kant op zijn plaats gezet. dan heb ik een nietje genomen en het nietje door de originele niet gaten gestoken maar dan van binnenuit naar buiten toe (eigenlijk omgerkeerd dan hoe ze eigenlijk moeten zitten). Eens het nietje door het raampje zat heb ik de pookzak op zijn plaats gezet. Het stukje nietje dat door het raampje steekt kan je dan door de pookzak duwen. Zo kan je aftekenen waar het nietje komt in de nieuwe pookzak.

Dan haal je het nietje er terug uit en stop je het nietje terug in het raampje (nu vanaf de buitenkant naar binnen toe) door de net afgetekende gaatjes in de pookzak.

post-6473-1423829567,1694_thumb.jpg

 

zo werk je verder naar de andere kant toe, langs beide zijden tegelijk, 1 nietje links en dan 1 nietje rechts en zo verder tot je aan de andere kort kant komt. Hou rekening dat je de pookzak wat strak trekt wanneer je een nieuw nietje plaatst.

De pookzak van de golf 7 past maar net en is mede dat de stof/leder wat rekt dat het mooi strak komt te staan en dat je genoeg hebt om rond het raampje te passen.

Eens je volledig rond bent kan aan de binnenkant van het raampje de uitstekende pootjes van de nietjes terug plat plooien zodanig dat de nietjes er niet meer uit kunnen.

Dan kan je de volledige pook terug in het chroom raampje klikken.

 

Vooraleer de pook terug te monteren in de wagen zet je de oude slangklem over naar de nieuwe pook.

Dan kan je het geheel terug monteren in de wagen.

De pookstang heeft een uitsparing aan de bovenkant, dit zorgt ervoor dat de pookknop niet gaat ronddraaien.

post-6473-1423829567,8569_thumb.jpg

Steek de pook diep genoeg over de pookstang

Eens deze op zijn plaats zit kan je de slangklem terug wat aanspannen. Dit kan bvb door middel van een kniptang

post-6473-1423829567,9818_thumb.jpg

 

Dan kan je de raampjes terug monteren

Bij het terug inklikken in de wagen steek je eerste de lipjes aan de achterkant terug op zijn plaats en dan kan je de voorkant er terug inklikken.

post-6473-1423829567,6069_thumb.jpg

post-6473-1423829567,7475_thumb.jpg

 

dan kan je het eindresultaat aanschouwen

post-6473-1423829567,5131_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal,

Heb een vermoeden dat er nog wel deze mod zullen volgen, en geef ze zeker geen ongelijk.

Is een mooie meerwaarde.

 

Voor diegene die een 6-bak zouden hebben is dit een alternatief,

Dit is de onderdeelcode voor de pook uit de beginpost de 2de foto.

5G0 064 230

http://www.ebay.de/itm/VW-Golf-7-Schaltknauf-Schalthebel-6-Gang-5G0064230-Original-NEU-OVP-/331300757700?pt=DE_Autoteile&hash=item4d231060c4

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden