Ga naar inhoud
  • 0

storing klep inlaatspruitstuk (P2015), hoe oplossen?


HansCo

Vraag

Beste allemaal,

Twee weken geleden ging in mijn Pasat CC 2.0 tdi 140 Pk het oranje lampje voor motorstoring branden. De auto heeft 195.000 km gereden. Bij uitlezen via mijn buurtgarage kwam storing P2015 naar boven (positie klep inlaatspruitstuk, V157). Het zichtbare (externe) gedeelte van het mechanisme is vervolgens gangbaar gemaakt en gesmeerd: storing opgelost. Zojuist ging het lampje echter weer branden. Mogelijk heeft de as waarop de kleppen zitten te veel speling waardoor eea blijft hangen. Naar verluidt is dit onderdeel (motor V157 + sensor G336 + asje met kleppen) niet los leverbaar en geintegreerd met het inlaatspruitstuk. Klopt dit? Wat is nu wijsheid?

1. opnieuw smeeren? Of is dit pappen en nathouden?

2. Op youtube staat een filmpje van iemand die het kantelen en het mechanisme tegengaat met een groefje en een U-vormig borgklipje. Is dat een oplossing?

3. gebruikt inlaatspruitstuk zoeken en monteren. Heb er één gevonden met 95.000 km voor 100,- euro. Is dit uitstel van excecutie?

4. nieuw inlaatspruitstuk? Kun je dat zelf monteren, of is daarvoor speciaal gereedschap en software ed. nodig voor het opnieuw inleren?

Bij voorbaat dank voor voor jullie deskundige mening / advies.

Groeten,

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bekende kwaal, zie dit topic

 

viewtopic.php?f=185&t=40707

 

Zou kijken voor 2e hands, nieuw is erg duur, goed naar nummer kijken en effe googelen op onderdeleNzoeker.

Verwisselen is 15 minuten werk, je hebt geen nieuw inlaatspruitstuk nodig :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor je snelle reactie! Het loont zeker de moeite om het motortje eens open te schroeven. Ga ik snel doen! Hij maakt overigens geen bijgeluiden.

 

Weet je trouwens zeker dat het om dezelfde klep gaat? Op een ander forum kom ik een ander verhaal tegen (zie posts van Freddy 3-1-2013 en HB Nijhof 5-1-2013 in onderstaande link).

 

http://amtgarageforum.nl/volkswagen/pas ... 34362.html

 

Ene Iwan geeft aan dat 'Probleem is dat kleppen en asjes uitslijten waardoor actuator in een stand komt te staan die niet "mag" hierdoor wordt de foutcode gezet'. Hij vermeldt ook dat VAG een zgn TPI heeft: Wat is dat precies en heeft iemand daar toegang toe?

 

Als je op deze link klikt vindt je op pagina 8 een tekening en beschrijving van het 'intake manifold with flap valves': http://www.natef.org/NATEF/media/NATEFM ... DI-SSP.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kon niet zien van welk jaar jouw Tdi is, ik dacht dat het een pompverstuiver diesel was, als het een commonrail is dan kan ik je niet helpen! Het is een heel ander systeem dan de PD uitvoering.

 

Wel een mooie tekening met beschrijving die je hebt bijgevoegd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry, ik was idd niet duidelijk genoeg. Het gaat om een Common Rail diesel uit 2009. Prima motor, maar er gaat volgens mijn bescheiden mening niks boven de 'oer' tdi. Reed ooit probleemloos 400.000 km met een Passat Variant uit 1999. Vermoedelijk rijdt ie nog ergens rond in oost Europa ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb nog eens goed gekeken naar het verbindingsstangetje ('pushrod') tussen de flap motor (V157) en het asje waaraan de luchtkleppen vast zitten. Dat zit aan de voorzijde op een soort kogeltje gedrukt. Daar zit teveel beweging in, waardoor het 'wringt' en onder spanning komt te staan. Daardoor blijft de klep/motor hangen. Met een klein beetje hulp van een schroevendraaier schiet het los. De oplossing is super simpel en staat op YouTube:

Heeft iemand hier ervaring mee????

Alvast bedankt voor reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had dezelfde storingsmelding, ik heb de kunststof verbindingsstang ook verder op de as / van het kogelgewricht af gedrukt. Het zit in mijn geval nu opgesloten tussen kogelgewricht en zijkant en een C-borgclip is bij mij (nog) niet nodig. Het werkt nu een paar dagen zonder storingsmelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik had dezelfde storingsmelding, ik heb de kunststof verbindingsstang ook verder op de as / van het kogelgewricht af gedrukt. Het zit in mijn geval nu opgesloten tussen kogelgewricht en zijkant en een C-borgclip is bij mij (nog) niet nodig. Het werkt nu een paar dagen zonder storingsmelding.

 

Welkom op het forum. Voorstellen is niet verplicht maar wordt zeer gewaardeerd.

Mocht je je eigen en je passat voor willen stellen kan dat in het Ik ben.....En ik rij..... topic.

Bent u blij met onze hulp, steun dan de club.Zo wordt je Full Member

Veel leesplezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Roel (en anderen),

Dank voor je reactie. Gelijk van mijn kant maar even een update: ik ben inmiddels een half jaar verder en heb geen problemen meer ondervonden sinds ik het stangentje van het kogeltje heb gewrikt / gedrukt. Dus geen storingsmelding en de auto presteert zoals het hoort en is daarbij nog zuinig ook. De C-clips heb ik voor de zekerheid wel aangeschaft, maar niet hoeven gebruiken. So far so good!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb het opgelost zoals beschreven staat op de website van Dieselgeek:

http://www.dieselgeek.com/mobile/Product.aspx?ProductCode=EGR-P2015

De repair bracket heb ik via Ebay besteld:

http://r.ebay.com/xcLmV3

En vervolgens volgens onderstaande video zelf geïnstalleerd:

aangepast door jos klungers
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden