Ga naar inhoud
  • 0

passat b7 stuur in b6


-=mYst=-

Vraag

Eerst en vooral: ja ik heb al zitten zoeken op het forum, en ja ik ben bepaalde topics tegengekomen die mijn vragen deels beantwoorden, maar niet helemaal. So please... don't shoot me! :)

 

situatieschets:

 

ik heb nu 'n vierspaaks plastic stuur zonder stuurwielbediening in mijn auto en heb 'n b7/cc mfl stuur (overgenomen van wheeler) klaar liggen voor montage.

 

Enig google en telefoneerwerk heeft mij al geleerd dat ik stuurmodule 3c0 953 549 AJ zou moeten hebben en dat de AH de laatste versie is. Ik heb nu een AK versie liggen (die zou volgens passatmotion vervangen zijn door AH). Dit zou moeten werken, toch?

 

Het is 'n stuur met schakelflippers, maakt dat uit voor deze module, of moet ik dan toch 'n andere hebben (for the record: ik héb 'n dsg, dus geen bijdehandse grappen dat flipperen met 'n handbak weinig resultaat oplevert ;) )

 

Volgende punt is het beruchte airbagprobleem. Ik lees hier en daar dat ik 'n andere sleepring zou moeten hebben om van een enkele airbagaansluiting naar 'n dubbele te gaan, anderzijds lees ik ook over andere connectoren plaatsen en zelfs over het plaatsen van 'n weerstand in de module. Helaas zijn de meeste links waar ik op uitkom in het duits, en laat mijn duits nu nét niet van dergelijk niveau zijn om daar overal aan uit te kunnen :cry:

 

Iemand die me ff wat verder op weg kan helpen, zodat ik iig al kan zorgen dat ik de nodige onderdelen bij elkaar kan sprokkelen (inbouw ga ik niet zelf doen, daar wil ik liefst mijn vingers niet aan verbranden)?

 

Dus kort samengevat:

 

* stuurmodule: Is een AK versie de juiste of moet 't een andere zijn?

* aansluiting airbag?

* andere sleepring nodig? indien ja, een onderdeelnummer zou handig zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij ga je van dubbele naar enkele airbag ontsteking, is AK niet nieuwer dan de AH versie, alfabetisch gezien komt H eerder dan de K, als je CC/B7 stuur in ga zetten heb je ook inderdaad een ander sleepring nodig, de conector is even net iets anders, de flippers aan je stuur is geen probleem, die heeft verder geen functie als je geen DSG heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat van AK vs AH vond ik ook zo 'n raar verhaal, maar volgens passatmotion zou de AH de laatst leverbare zijn, die zou de AK vervangen hebben :?:

 

welke sleepring heb ik dan nodig? onderdeelnummertje iemand?

 

Ik heb dus wél 'n DSG, dus ik zou die flippers ook wel werkende willen (niet dat ik ze ooit zou gebruiken, maar als het erop zit hoort het ook wel te werken natuurlijk ;) )

 

Hoe zit het dan met het dubbele naar enkele ontstekingsverhaal? zit dat louter in de sleepring, of heb ik nog iets anders nodig daarvoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weerstand moet op de print van de stuurmodule komen. Is bij mij ook zo gedaan. Omdat op de module een airbag komt met dubbele ontsteking en jij een stuur hebt met airbag met enkele ontsteking moet er dus een weerstand komen. Dit om de elektronica wijs te maken dat er 2 ontstekingen zijn aangesloten terwijl in werkelijkheid maar 1 is aangesloten. De weerstand simuleert de 2de ontsteking. Op de module kan je een gele aansluiting zien. Als je de module open maakt kan je de printbanen uitvolgen en parallel hierover een weerstand solderen en dan de module terug dichtmaken. De aansluitstekker van de airbag is dacht ik bij mij ook aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mooi dit is een topic waar ik hoop ik nog veel aan kan hebben.

wil dezelfde ombouw doen maar heb zelf wel een mf stuur nu al.

 

maar wat er nodig is voor alles kompleet te maken ?

 

stuur

airbag

stuur module

 

 

heb een passat variant 3 spaaks stuur mf uit 09-2008

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

volgens mij heb jij dan alleen stuur en airbag nodig.

 

Schijnbaar zou de "AK" stuurdoos niet werken met 'n DSG... AJ en AH zouden wel goed zijn maar de versie daartussen (AK) niet :?: begrijpe wie begrijpen kan :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
volgens mij heb jij dan alleen stuur en airbag nodig.

 

Schijnbaar zou de "AK" stuurdoos niet werken met 'n DSG... AJ en AH zouden wel goed zijn maar de versie daartussen (AK) niet :?: begrijpe wie begrijpen kan :blink:

AH is gewoon het laatste nummer dus ondersteund alles. Je kan ook de stuurkolomelektronica ombouwen naar 2010+, voordeel is deze zijn veel makkelijker te vinden en dus goedkoper, nadeel is je moet 2 stekkers aanpassen en kabels iets verlengen.

post-14741-1423829470,0656_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb trouwens ook een dsg bak en als het kan (hoef niet) zou het leuk zijn als ik wel kan flipperen in de auto.

dat is dus wel mogelijk ?

 

is er ook een adresje waar het beste een stuur en airbag kan kopen en moet het perse van een passat zijn uit 2009-2010 ?

of is een golf 6 hetzelfde

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

uhhhh... nu weet k het dus ook allemaal niet meer hoor... moet ik nu wél of niet die module vervangen, of die stuurkolomelectronica of allebei? en dus ook 'n sleepring...

 

dan ook nog stekkers veranderen... heeft er iemand 'n idee van onderdeelnummers, als ik die heb, kan ik die onderdelen ook wel scoren. Want de moed begint me in mijn schoenen te zakken als ik zo zie wat het allemaal moet voorstellen om 'n stom stuurtje te vervangen tegenwoordig :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
uhhhh... nu weet k het dus ook allemaal niet meer hoor... moet ik nu wél of niet die module vervangen, of die stuurkolomelectronica of allebei? en dus ook 'n sleepring...

 

dan ook nog stekkers veranderen... heeft er iemand 'n idee van onderdeelnummers, als ik die heb, kan ik die onderdelen ook wel scoren. Want de moed begint me in mijn schoenen te zakken als ik zo zie wat het allemaal moet voorstellen om 'n stom stuurtje te vervangen tegenwoordig :cry:

Begin er nou maar niet aan, straks kom je niet door de keuring 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
uhhhh... nu weet k het dus ook allemaal niet meer hoor... moet ik nu wél of niet die module vervangen, of die stuurkolomelectronica of allebei? en dus ook 'n sleepring...

 

dan ook nog stekkers veranderen... heeft er iemand 'n idee van onderdeelnummers, als ik die heb, kan ik die onderdelen ook wel scoren. Want de moed begint me in mijn schoenen te zakken als ik zo zie wat het allemaal moet voorstellen om 'n stom stuurtje te vervangen tegenwoordig :cry:

Begin er nou maar niet aan, straks kom je niet door de keuring 8-)

barry nog zo een opmerking en ik ban je for life

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Eerst en vooral: ja ik heb al zitten zoeken op het forum, en ja ik ben bepaalde topics tegengekomen die mijn vragen deels beantwoorden, maar niet helemaal. So please... don't shoot me! :)

 

situatieschets:

 

ik heb nu 'n vierspaaks plastic stuur zonder stuurwielbediening in mijn auto en heb 'n b7/cc mfl stuur (overgenomen van wheeler) klaar liggen voor montage.

 

Enig google en telefoneerwerk heeft mij al geleerd dat ik stuurmodule 3c0 953 549 AJ zou moeten hebben en dat de AH de laatste versie is. Ik heb nu een AK versie liggen (die zou volgens passatmotion vervangen zijn door AH). Dit zou moeten werken, toch?

 

Het is 'n stuur met schakelflippers, maakt dat uit voor deze module, of moet ik dan toch 'n andere hebben (for the record: ik héb 'n dsg, dus geen bijdehandse grappen dat flipperen met 'n handbak weinig resultaat oplevert ;) )

 

Volgende punt is het beruchte airbagprobleem. Ik lees hier en daar dat ik 'n andere sleepring zou moeten hebben om van een enkele airbagaansluiting naar 'n dubbele te gaan, anderzijds lees ik ook over andere connectoren plaatsen en zelfs over het plaatsen van 'n weerstand in de module. Helaas zijn de meeste links waar ik op uitkom in het duits, en laat mijn duits nu nét niet van dergelijk niveau zijn om daar overal aan uit te kunnen :cry:

 

Iemand die me ff wat verder op weg kan helpen, zodat ik iig al kan zorgen dat ik de nodige onderdelen bij elkaar kan sprokkelen (inbouw ga ik niet zelf doen, daar wil ik liefst mijn vingers niet aan verbranden)?

 

Dus kort samengevat:

 

* stuurmodule: Is een AK versie de juiste of moet 't een andere zijn?

* aansluiting airbag?

* andere sleepring nodig? indien ja, een onderdeelnummer zou handig zijn :)

 

Ik zal alles even duidelijk uitleggen voor je..

 

Je hebt nu een standaart stuurwiel, dus ook een standaart (of met geluk LIN 1.3) stuur module en een sleepring.

Laten we eerst naar module kijken, om een 3 spaaks MFL te plaatsen heb je 1 nodig met LIN 1.3 en voor een B7/CC stuur heb je LIN 2.0 module nodig.

De enige 2 modules die 2.0 ondersteunen en werken zijn de AH en AJ modules voor zowel DSG en Manual, AK versie heeft ook LIN 2.0 maar ondersteunt geen DSG en "ignition lock".

 

Vervolgens heb je een nieuwe sleepring nodig die MFL ondersteunt, je kan deze nemen: 3C0959653B

De reden is dat de stekker/socket van de nieuwe anders is en dat die niet past op de huidige sleepring.

 

Als je die 2 onderdelen hebt gekocht en geplaatst zou die zeker moeten werken..

Ik denk dat je nog een weerstand in je module moet plaatsen om de airbag melding uit te zetten.

4 spaaks stuur (wat ik ook had) heeft dubbele onsteking, je moet over naar enkele, en daarom zet je dan een weerstand tussen om 1 ontsteking na te bootsen.

 

Nadat je stuur module hebt vervangen moet je het ook kalibreren omdat die nieuw is/los gekoppeld is.

 

Grtz,

Ilker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, AH en AJ module niet meteen beschikbaar... dus ff onderzoek gedaan met die hele module van 'n b7, zoals lucas voorstelde.

 

Ik heb het chassisnummer van de auto waar dat stuur uit is gekomen doorgegeven aan vw en die weten mij te melden dat er sprake zou zijn van twéé onderdeelnummers die ik zou moeten hebben. Met name de hendels en de sleepring

 

hendelset zou zijn: 3c9953502b9b9

 

sleepring: 5k0953569 AR

OF

5k0953569 AS (dit konden ze niet met zekerheid zeggen zonder de auto in kwestie uit te lezen)

 

Iemand 'n idee waarin het verschil zou zitten tussen die twee sleepringmodules, en of deze onderdeelnummers inderdaad zouden kunnen dienen in 'n 3C (VW is niet echt meedenkend wat "aanpassingen" aangaat blijkbaar :angry: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik wou bij NNP gaan zoeken, die hebben nogal wat van dat spul liggen :)

 

Moest ik het splinternieuw bij de dealer bestellen, dan komt dit ongeveer twintig euro duurder uit dan met de B6 module/sleepring.

 

Zijn er dan al "oudere" partnumbers van deze onderdelen waar ik ook op zou kunnen zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb vandaag de ombouw van oude stuurelektronica naar nieuwe gedaan, is toch best wat werk omdat alle draden onder de stuurkolom met ca 10-15cm verlengd moeten worden. Dat zijn iets van 15 draden.

 

3C0972133 airbag connector

1K0972928 sleepring/module connector`

 

Ik heb pinnen met kabels uit een donor kabelboom gehaald met de juiste kleuren, wil je dit niet dan heb je reparatiekabel 000979009E nodig, 8 stuks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb vandaag de ombouw van oude stuurelektronica naar nieuwe gedaan, is toch best wat werk omdat alle draden onder de stuurkolom met ca 10-15cm verlengd moeten worden. Dat zijn iets van 15 draden.

 

3C0972133 airbag connector

1K0972928 sleepring/module connector`

 

Ik heb pinnen met kabels uit een donor kabelboom gehaald met de juiste kleuren, wil je dit niet dan heb je reparatiekabel 000979009E nodig, 8 stuks.

 

de onderdeelnummers van de stuurkolom zélf, kwamen die zowat overeen met de nummers die ik hierboven gegeven had (die VW dealer mij doorgaf dus)? kwestie van 'n complete "shoppinglist" te hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden