Ga naar inhoud
  • 0

Airco koelt niet bij stationair, behalve als...


LvR

Vraag

Beste Passatters,

 

Vandaag airco service gehad ivm al tijden minder koelvermogen bij het rijden, geen koeling bij stationair toerental en vervangen van aircoriem-spanner ivm gerammel. Aircofan werkt naar behoren.

Koelmiddel vervangen: er UIT 550 gram koelmiddel en 13ml olie en er IN 600gr en 23ml. Resultaat: koelt onder het rijden misschien iets beter ( gemeten 9-10 graden), maar geen effect op koelen bij stationair.

 

Vlg mijn Bosch service garage is de compressor hier de boosdoener en zou dan vervangen moeten worden. Het gekke is, heb ik vanavond ontdekt, dat als ik bij stationair het toerental verhoog tot 2-3000, de airco begint te koelen en daarna, bij stationair, de koeling gewoon blijft doorgaan. Druk ik dan op Eco en daarna op Auto dan koelt de airco niet (meer) totdat ik weer gas geef..... Dus als het systeem op druk is GEWEEST, dan blijft de airco ook bij stationair toerental koelen.

Ik snap best dat een compressor bij een hoger toerental beter zijn werk doet bij een lager toerental, maar begrijp niet dat de koeling blijft bestaan/doorgaat NA een toerental verhoging. Zou het daarom een drukregelaarprobleem kunnen zijn en zo ja, waar?

 

Hebben jullie zoiets al eens meegemaakt of is het toch de compressor? Ik heb het forum doorzocht, maar geen antwoord kunnen vinden.

 

Groet, Leo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb met mijn huidige auto denk ik hetzelfde probleem. Ik denk dat de aircofan gesneuveld is (beter gezegd: koolborstels van de fan zijn op). Je kunt deze redelijk eenvoudig vervangen. Wel zul je opzoek moeten bij bijpassende koolborstels. Ik heb ze zelf bij een dieselservicecenter in Groot-Ammers gevonden: Renes.

 

Succes! Aart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is je Airco filter vervangen want Passat heb twee stuks 1 grote filter en 1 kleine filter die zit in de leiding en die zijn vaak verstopt,

 

en dan kan de airco niet goed functioneren.

 

ik zal daar eerst nakijken.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is je Airco filter vervangen want Passat heb twee stuks 1 grote filter en 1 kleine filter die zit in de leiding en die zijn vaak verstopt,

 

en dan kan de airco niet goed functioneren.

 

ik zal daar eerst nakijken.

 

Gr Fai

 

@@Fai Waar zitten deze 2 filters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vervangen met airco beurt

dit jaar heb ik mijn auto ook gedaan

1 grootte filter achter de voorbumper

en 1 kleine filter onder de voorraam

en is lekker koud in de auto als het buiten zo 23c is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De aircopomp wordt geactiveerd met een magneetkoppeling. Je gaf aan dat die magneetkoppeling op de poelie iets rammelde.

Misschien trekt de magneet onvoldoende aan of de de ruimte is te groot geworden.

 

Misschien dat je dynamo net iets meer stroom opwekt waardoor de magneetkoppeling wel werkt bij hogere toeren...

 

Misschien is het lager in de magneetkoppeling versleten en staat de koppeling wat scheef, bij hogere toeren centreert ie wat meer en pakt ie op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry voor dit late bericht; het was een overleden compressor; de orifice tube, in de leiding op de foto van Fai, zat dicht met metaaldeeltjes. Koelt nu weer prima, maar aircofan draait maar op 1 snelheid al sinds het begin dat ik de auto heb.

Heb hierover een "forumstudie" gedaan en ga binnenkort e.e.a controleren: drukschakelaar, relais, voorschakelweerstand en ook de temperatuurschakelaar onderaan de radiator.

Interessante klus dus........

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden